Aranybánya a sportlétesítmények névadása

A mindenhatónak tartott dollár hazájában, az Egyesült Államokban egyre inkább elmosódnak a sport és az üzlet közötti határok. Mesés számok lengik körül a sztárjátékosok szerződéseit éppúgy, mint egy-egy stadionépítést vagy a klubok részvényeinek adásvételét. A komoly gazdasági nyomásnak kitett egyesületek – amelyek általában birtokolják a sportlétesítményeket is, ahol csapataik játszanak – minden alkalmat megragadnak a pénzcsinálásra, hogy eleget tudjanak tenni egyre növekvő kötelezettségeiknek. Ennek a kényszerűségnek köszönhetően vált az utóbbi évtizedben valóságos aranybányává a sportcsarnokok és stadionok nevének áruba bocsátása. Az üzlet mind az eladónak, mind a vásárlónak gyümölcsöző, hiszen az előbbi rendszeres pénzforráshoz, az utóbbi pedig az elérhetőnél sokkal jobb reklámlehetőséghez jut.

2002. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

- Sportpolitika -

Korábban az USA-ban a sportlétesítményeket egykori sztárokról, híres emberekről vagy a csapat székhelyéről nevezték el. Ma már, a pénz és a sport szoros összefonódásának idején ezt a hagyományt fenntartani luxus lenne. Az amerikai futballpályák, baseballstadionok, jégkorong- vagy kosárlabdacsarnokok neve inkább egy-egy multinacionális céget hirdet, hogy a csapatok fedezni tudják a csillagos égbe szökő kiadásaikat. Az Egyesült Államokban és Kanadában több mint 110 csapat játszik a négy legnépszerűbb sportág (amerikai futball, baseball, kosárlabda, jégkorong) első osztályaiban. Néhol több sportágat is egy helyszínen játszanak, s így 94 létesítmény mint hirdetési felület vár arra, hogy a legtöbbet ígérő megvegye a nevét. Nem eredménytelenül: közülük öttucatnyinak érvényes névadói szerződése van több mint hárommilliárd dollár értékben.
Az első szerény kezdő lépést 1973-ban tette meg a Rich élelmiszer-ipari cég. Másfél millió dollárt fizetett azért, hogy a Buffalo Bills épülő otthona 25 évig a nevét viselje. Még 1985-ben sem kapott nagy hírverést az ARCO olajvállalat befektetése, amikor 7,5 millió dollárért megvette 99 évre a Sacramento Kings pályájának névhasználati jogát. Érthető, hiszen ez új kísérletnek számított a nagy cégek szemében, s időbe került, míg mások is kedvet kaptak hozzá. 1990-ig mindössze néhány létesítmény kötött hasonló „névházasságot”.
A finanszírozásban a következő mérföldkövet az jelentette, amikor a sportpálya hagyományos nevét felcserélték a szponzoréval. A Los Angeles Lakers csarnokát 1987-ben Great Western Forumnak keresztelték át a névadó szponzor után. A pénzintézet vezetőinek szimata remeknek bizonyult. A korábban kicsinek számító, Kaliforniában csak nyolcadik helyen jegyzett bank a Kareem Abdul-Jabbar és Magic Johnson vezényletével remeklő Lakersnek köszönhetően szövetségi szinten a második helyre jött fel ismertségét tekintve. A kezdeti félénk próbálkozások után robbant a bomba, s az utóbbi évtizedben hatalmas fejlődésnek indult ez az üzletág. Ma már senki nem respektál semmit. Azok a stadionnevek, amelyek korábban szentnek és sérthetetlennek számítottak, sorra tűnnek el a tíz- vagy százmilliós dollárlavinában. A szerződéseket általában 10-20 évre kötik, kivételes esetben 30 esztendőre, s évi 2–7 millió dollárt hoznak a csapatok konyhájára. A legjelentősebb összegért a Washington Redskins pályájának neve kelt el 1999-ben, 27 évre 205 milliót fizetett érte a Federal Express.
Az American West Airlines 1989-ben vette meg 26 millió dollárért a Phoenix Suns sportcentrumának névhasználati jogát 30 évre. Ha részletekre bontjuk az összeget, akkor 1993-ban 583 ezer dollárt kellett átutalnia a klubnak. Ebben az évben a Phoenix Suns játszotta az NBA döntőjét a Chicago Bulsszal. A finálé alatt közvetített félperces reklámért az NBC 300 ezer dollárt kért. Tehát egy nem egészen egyperces hirdetés árából a légitársaság nevét és logóját 100 millióan láthatták szinte megszámlálhatatlan alkalommal.
A legnépszerűbb sportágak legjobb csapatainál szinte tolonganak az érdeklődők. Szakértők kiszámolták, hogy a sporteseményekről szóló tudósításokban olyan gyakran kerül szóba a szponzor neve, hogy busásan megtérül a befektetés. Az egyik bank kalkulációja szerint nevetségesen csekély összeggel lehet potenciális ügyfeleket szerezni, a költségek nagyságrendekkel kisebbek, mintha ugyanahhoz a célközönséghez hagyományos reklámokkal szeretne eljutni. Bár a csapattulajdonosok és a szponzorok elégedetten dörzsölik a markukat egy-egy üzlet nyélbe ütése után, a szurkolók nem mindig fogadják kitörő lelkesedéssel a régi, általuk kedvelt nevek megváltoztatását, amelyekhez érzelmileg is kötődtek. Többen szervezett csoportot hoztak létre a hagyományok megvédéséért, s rendszeresen nyomást gyakorolnak az újságírókra, hogy stadionjaikat ne a nagyvállalati szponzorok, hanem a tradicionális nevükön emlegessék.
Európa ettől a trendtől némileg eltér kulturális beállítottsága miatt, de már itt is akadnak kivételek, amelyek az amerikai mintát követik, mint például a Philips stadion Eindhovenben. A hagyományok azonban többet nyomnak a latba, mint a pénz. A Barcelona vezetősége sokáig ellenállt mindenféle ajánlatnak, amely a Nou Camp stadion nevének megszerzésére irányult, sőt a játékosok sem viselnek mezükön reklámot. Földrészünkön elsősorban a sportban végzett munka és teljesítmény a névadás legfontosabb szempontja. Nem véletlenül találkozunk Madridban Santiago Bernabeu, Bécsben Ernst Happel vagy Milánóban Giuseppe Meazza nevét viselő stadionnal. Magyarországon a névválasztás kiváló futballistákhoz köthető. A Vasas-stadiont Illovszky Rudolfról, az MTK-pályát Hidegkuti Nándorról, a Népstadiont a legismertebb magyarról, Puskás Ferencről nevezték el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.