Sivatagi show, egyben modern kori túlélőtúra

A U T Ó S P O R T Két és fél hét alatt cirka kilencezer kilométer megtétele, ami viszonyításképpen légvonalban a Budapest–Tokió táv, nos, ez vár a mezőnyre. S azt mondani sem kell, hogy Nyugat-Afrika homok- és kősivatagja. Nem csoda, hogy a Dakar-rali indulóinak nagyobbik fele tavaly is kidőlt a sorból, s az is elég nyilvánvaló, hogy az óév utolsó napján Barcelonában megint csak egy szűk réteg számára kezdődött meg a tulajdonképpeni verseny. A többiek, akik kellőképpen megszállottak, és megengedhetik maguknak, egy méregdrága, modern kori túlélőtúrába vágtak bele.

2005. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól példázza mindezt a Dakar-rali magyar kontingense is, különösképpen a motoros szekcióból Hermann Henrik, a Magyar Motorsportszövetség elnöke. Két hete autóbalesete volt, azóta is dagadt a bokája, de ez sem tántoríthatta el attól, hogy belevágjon gyermekkori álma megvalósításába. A három magyar motoros közül ő az egyetlen, akinek van némi sivatagi tapasztalata: „A nyáron egy hetet töltött el a tunéziai dűnék között, hogy közelebbi ismeretséget kössön velük” – olvastuk róla, s a felkészülését fénykép is illusztrálta, ezen egy vidám teve társaságában volt látható. A műkedvelők táborába sorolhatjuk az autósok között induló Palik László riportert is, bár róla ne hallgassuk el, hogy a 2004-es évben mind a hat nemzetközi versenyén célba ért, mi több, a Fáraó-ralin a 3. helyen végzett. A Dakar persze más kategória, s a Forma–1-es közvetítések szakavatott tolmácsolója ezen tavaly csak a banális felborulásával – amit szerencséjére megúszott kéztöréssel – szolgáltatott témát. De ha a vezetői ismereteit nem is, a PR-hátterét a nagy gyári csapatok versenyzői is irigyelhetik.
A magyar Dakar-história kapcsán első helyen kell szólnunk Szalay Balázsról, aki évek óta tízmilliókat áldoz vállalkozásaiból – hogy csak éttermeit említsük –, mondjuk így, hobbijára. Mert ezen anyagilag nyerni nem lehet, maga a nevezési díj is két és fél millió forint, s például Szalayék egyáltalán nem csúcskategóriájú járművében a sebességváltó annyiba kerül, mint egy hétköznapi használatú új autó. Szalay Balázs a hat nekifutásából kétszer már célba ért a Dakaron, tavaly a száznegyvenkét induló közül az ötvenkettedik helyen, s ezt mindenki maga véleményezze annak függvényében, hogy végül hatvan autó teljesítette a távot.
A 27. Dakar-ralin – amelyen a mezőny 40 százalékát újoncok teszik ki – az autósok között négy, a kamionosoknál két egységünk indul, a három motorosról már szóltunk. A magyar különítmény a szervizcsapatok tagjaival együtt 33 fős, ez Kelet-Európából a legnépesebb. A december 31-i barcelonai rajtnál, ami még csak szolid négy kilométeres homokos szakasz volt a tengerparton, 466 jármű sorakozott fel. Az 1-es rajtszámot nem adták ki, így emlékezve a már említett Fáraó-ralin halálos balesetet szenvedő francia Sainctre, a Dakar motoros versenyeinek korábbi háromszoros bajnokára. (S ha már itt tartunk, a rali 1979-től íródó több mint negyedszázados krónikája 40 halálos balesetet jegyez; 1986-ban a verseny kitalálója és addigi főszervezője, a francia Thierry Sabine lezuhant helikopterében vesztette életét.) A mezőny az új év első két napján átszáguldott Spanyolországon, és tegnap már Marokkóban tért nyugovóra. S a verseny valójában csak ma kezdődik, hogy a Marokkón, Mauritánián és Malin át közel kilencezer kilométeres út végén Szenegál fővárosában, Dakarban január 16-án fejeződjön be.
Ami az esélyeket illeti, a fő attrakciónak számító autósok versenyében legtöbben idén is a Mitsubishi gyári csapatára tesznek. A háromgyémántos gárda színeiben ott van a címvédő francia Peterhansel (hatszor nyert a motorosok között), a kétszeres győztes japán Maszuoka és az a spanyol Roma, aki tavaly motorosok mezőnyében végzett az élen. A Volkswagen beveti a Dakar első női győztesét, a 2001-ben első német Kleinschmidtet és a négyszeres ralivilágbajnok Kankkunent, a Nissan pedig a Dakaron négy első helyével csúcstartó finn Vatanent, de a skót McRae személyében itt is akad egy ralivilágbajnok. Három szakasz után éppen McRae vezet, ami pedig a mieinket illeti, köszönik szépen, egyelőre jól vannak.
A Dakar-rali állása három szakasz után, autósok: 1. McRae, Thorner (brit, svéd; Nissan) 12:22 p, 2. Gordon, Von Zitzewitz (amerikai, Volkswagen) 2 mp hátrány, 3. De Villiers, Lurquin (dél-afrikai, belga; Nissan) 2 mp h., …34. Kis S., Czeglédi (Nissan) 2:08 p h., …36. Szalay, Bunkoczy (Opel) 2:15 p h., …59. Palik, Darázsi (Nissan) 3:11 p h., …88. Liszi, Rack (Mitsubishi) 4:20 p h.
Motorosok: 1. Fretigne (francia, Yamaha (12:08 p, 2. Despres (francia, KTM) 11 mp, 3. Walch (amerikai, KTM) 47 mp h., …33. Varga (KTM) 2:20 p h., …90. Nagy P. (KTM) 5:02 p h., …140. Hermann (KTM) 6:52 p h.
Kamionosok: 1. Bekx, Willems, Maessen (holland, DAF) 15:16 p, 2. Kabirov, Belyaev, Mokeev (orosz, Kamaz) 24 mp h., 3. De Rooy, Colebunders, Smulders (holland, DAF) 40 mp h., …28. Szaller, Farkas, Keresztesi (Mercedes) 6:02 p h., …33. Darázsi, Tagai, Szalai (MAN) 7:05 p h.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.