Jól példázza mindezt a Dakar-rali magyar kontingense is, különösképpen a motoros szekcióból Hermann Henrik, a Magyar Motorsportszövetség elnöke. Két hete autóbalesete volt, azóta is dagadt a bokája, de ez sem tántoríthatta el attól, hogy belevágjon gyermekkori álma megvalósításába. A három magyar motoros közül ő az egyetlen, akinek van némi sivatagi tapasztalata: „A nyáron egy hetet töltött el a tunéziai dűnék között, hogy közelebbi ismeretséget kössön velük” – olvastuk róla, s a felkészülését fénykép is illusztrálta, ezen egy vidám teve társaságában volt látható. A műkedvelők táborába sorolhatjuk az autósok között induló Palik László riportert is, bár róla ne hallgassuk el, hogy a 2004-es évben mind a hat nemzetközi versenyén célba ért, mi több, a Fáraó-ralin a 3. helyen végzett. A Dakar persze más kategória, s a Forma–1-es közvetítések szakavatott tolmácsolója ezen tavaly csak a banális felborulásával – amit szerencséjére megúszott kéztöréssel – szolgáltatott témát. De ha a vezetői ismereteit nem is, a PR-hátterét a nagy gyári csapatok versenyzői is irigyelhetik.
A magyar Dakar-história kapcsán első helyen kell szólnunk Szalay Balázsról, aki évek óta tízmilliókat áldoz vállalkozásaiból – hogy csak éttermeit említsük –, mondjuk így, hobbijára. Mert ezen anyagilag nyerni nem lehet, maga a nevezési díj is két és fél millió forint, s például Szalayék egyáltalán nem csúcskategóriájú járművében a sebességváltó annyiba kerül, mint egy hétköznapi használatú új autó. Szalay Balázs a hat nekifutásából kétszer már célba ért a Dakaron, tavaly a száznegyvenkét induló közül az ötvenkettedik helyen, s ezt mindenki maga véleményezze annak függvényében, hogy végül hatvan autó teljesítette a távot.
A 27. Dakar-ralin – amelyen a mezőny 40 százalékát újoncok teszik ki – az autósok között négy, a kamionosoknál két egységünk indul, a három motorosról már szóltunk. A magyar különítmény a szervizcsapatok tagjaival együtt 33 fős, ez Kelet-Európából a legnépesebb. A december 31-i barcelonai rajtnál, ami még csak szolid négy kilométeres homokos szakasz volt a tengerparton, 466 jármű sorakozott fel. Az 1-es rajtszámot nem adták ki, így emlékezve a már említett Fáraó-ralin halálos balesetet szenvedő francia Sainctre, a Dakar motoros versenyeinek korábbi háromszoros bajnokára. (S ha már itt tartunk, a rali 1979-től íródó több mint negyedszázados krónikája 40 halálos balesetet jegyez; 1986-ban a verseny kitalálója és addigi főszervezője, a francia Thierry Sabine lezuhant helikopterében vesztette életét.) A mezőny az új év első két napján átszáguldott Spanyolországon, és tegnap már Marokkóban tért nyugovóra. S a verseny valójában csak ma kezdődik, hogy a Marokkón, Mauritánián és Malin át közel kilencezer kilométeres út végén Szenegál fővárosában, Dakarban január 16-án fejeződjön be.
Ami az esélyeket illeti, a fő attrakciónak számító autósok versenyében legtöbben idén is a Mitsubishi gyári csapatára tesznek. A háromgyémántos gárda színeiben ott van a címvédő francia Peterhansel (hatszor nyert a motorosok között), a kétszeres győztes japán Maszuoka és az a spanyol Roma, aki tavaly motorosok mezőnyében végzett az élen. A Volkswagen beveti a Dakar első női győztesét, a 2001-ben első német Kleinschmidtet és a négyszeres ralivilágbajnok Kankkunent, a Nissan pedig a Dakaron négy első helyével csúcstartó finn Vatanent, de a skót McRae személyében itt is akad egy ralivilágbajnok. Három szakasz után éppen McRae vezet, ami pedig a mieinket illeti, köszönik szépen, egyelőre jól vannak.
A Dakar-rali állása három szakasz után, autósok: 1. McRae, Thorner (brit, svéd; Nissan) 12:22 p, 2. Gordon, Von Zitzewitz (amerikai, Volkswagen) 2 mp hátrány, 3. De Villiers, Lurquin (dél-afrikai, belga; Nissan) 2 mp h., …34. Kis S., Czeglédi (Nissan) 2:08 p h., …36. Szalay, Bunkoczy (Opel) 2:15 p h., …59. Palik, Darázsi (Nissan) 3:11 p h., …88. Liszi, Rack (Mitsubishi) 4:20 p h.
Motorosok: 1. Fretigne (francia, Yamaha (12:08 p, 2. Despres (francia, KTM) 11 mp, 3. Walch (amerikai, KTM) 47 mp h., …33. Varga (KTM) 2:20 p h., …90. Nagy P. (KTM) 5:02 p h., …140. Hermann (KTM) 6:52 p h.
Kamionosok: 1. Bekx, Willems, Maessen (holland, DAF) 15:16 p, 2. Kabirov, Belyaev, Mokeev (orosz, Kamaz) 24 mp h., 3. De Rooy, Colebunders, Smulders (holland, DAF) 40 mp h., …28. Szaller, Farkas, Keresztesi (Mercedes) 6:02 p h., …33. Darázsi, Tagai, Szalai (MAN) 7:05 p h.
Curtis testvére először szólal meg azután, hogy elítélték gyilkosságért
