Cirkusz száguldás nélkül

FORMA–1 A „száguldó cirkuszból” szimplán a cirkusz maradt meg vasárnap Indianapolisban, de az Amerikai Nagydíjon történtek ezen messze túlmutatva alapjaiban rázhatják meg a Forma–1-et. Bojkott ugyan korábban is volt az F–1 ötvenöt évet felölelő krónikájában, de arra még nem akadt példa, hogy csak hat autó sorakozzon fel a rajtrácson. S mindez a gazdasági szempontból kulcsfontosságú amerikai piacon esett meg.

2005. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elöljáróban leszögezhetjük: minden a Michelin hibája miatt történt, s a szigorúan vett technikai részleteket illetően a francia gumigyártó cég sem vitatja a felelősségét. Tegnap hivatalos közleményben kért bocsánatot, elismerve, hogy az indianapolisi futamra szállított abroncsaik alkalmatlanok voltak a 73 körös verseny teljesítésére. Ezt a szabad edzéseken Ralf Schumacher és Ricardo Zonta defektje is jelezte; s nincs mit szépíteni, a speciális, döntött oválkanyart is tartalmazó pálya, amit ráadásul tavalyhoz képest újraaszfaltoztak, kifogott a Michelin mérnökein.
Mint ismeretes, a szomorú felismerés után a cég felszólította a vele szerződésben álló hét istállót (Renault, McLaren, Toyota, BAR, Williams, Sauber, Red Bull), hogy a fennálló balesetveszélyre való tekintettel ne induljon el a versenyen, csak akkor, ha az F–1 szabályaival ellentétben új gumikat szállíthat számukra, vagy másik lehetőségként a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) az oválkanyarba beépít egy sikánt, azaz lassító szakaszt. Mindez nyílt zsarolás volt, és a FIA nem engedett. Belegondolva, mást nem is tehetett, hiszen ha enged, akkor a három Bridgestone gumikkal futó istállót büntette volna. A Jordan és a Minardi persze kis hal, de a harmadik, a Ferrari a lehető legnagyobb. A maranellóiak, amúgy ügyes diplomáciai húzással, nem mondtak nemet a lassító beépítésébe, de igent se, hanem a FIA-ra bízták a döntést. Válaszként a Max Mosley vezette szervezet a michelineseknek felkínálta az egyébként tiltott kerékcserék lehetőségét, hogy mindenképpen legyen futam – a büntetés jogát fenntartva –, illetve némileg cinikusan azt javasolta, hogy a pálya kritikus szakaszán a pilóták ne hajtsanak gyorsan… Azzal az állásponttal persze nehéz vitatkozni, hogy a pályához kell tervezni a gumikat, s nem fordítva.
Ám a Michelin is kötötte az ebet a karóhoz. A felvezető körre ugyan mind a húsz autó kifutott, mert erre az istállók és a FIA közötti, úgynevezett Concorde-szerződés kötelezte őket, de csak a Ferrarik, a Jordanek és a Minardik rajtoltak el. Michael Schumacher (Ferrari) 84. futamgyőzelmét aratta, de a dobogón nem pezsgőzött. Ahogy megjegyezte, nem ilyen körülmények közepette szeretett volna nyerni.
Nem érdektelen az F–1-et irányító Bernie Ecclestone véleménye sem: „Megvolt a kompromisszum lehetősége, hogy a teljes mezőny elrajtoljon, ám ez a Michelin csökönyössége miatt meghiúsult. Hatalmasat nőhetett volna Amerikában a Forma–1 népszerűsége, ám most minden összedőlt” – szögezte le keserűen.
Marad a kérdés, mikorra lehet mindent újra felépíteni. Ha egyáltalán lehet.

Imolában is bojkottáltak már. Az 1982-es San Marinó-i Nagydíjat Imolában tizenegy csapat bojkottálta, de tizennégy autó így is volt a rajtnál. Az akkor még jóval népesebb mezőny nagyobbik része, a Brabhammel és a Williamsszel szolidaritást vállalva, nem indult, mert a Brazil Nagydíjon győztes brazil Nelson Piquet-től (Brabham) és a finn Keke Rosbergtől (Williams) szabálysértés miatt utólag elvették a pontjait, ám a helyzet korántsem volt egyértelmű. Azt a csonka futamot végül Didier Pironi (Ferrari) nyerte. (F. T.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.