Egyenes ember és egyenes művész volt

S P O R T T Ö R T É N E T Megjelent egy album, amely olyan ember szobrászművészetét mutatja be, aki a sportot életfilozófiájának tekintette, és sokszínű témái között a sport jelentős szerepet kapott. Kevés az ilyen alkotó. Ráadásul Dabóczi Mihály maga is versenyző volt, a híres Santelli-terem egyik látogatója.

Kő András
2006. 08. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezerkilencszázhetvenkilenc őszén, a halottak napját követő délelőttön kis ünneplő társaság gyűlt össze a Fiumei úti temető 11-es parcellájánál. Mondhatni, furcsa, temetőkertbe nem illő vidám fények csillogtak a szemekben, baráti ölelésre lendültek a karok, férfias csókok csattantak. Akik találkoztak, nem temetni jöttek és nem is dicsérni. Egyszerűen csak emlékezni, fejet hajtani. A Maestrót, azaz az 1945-ben elhunyt Italo Santellit látogatták meg. Aki közel ötven évet töltött választott hazájában, és a kardforgatás művészetére oktatta az ifjúságot. Dabóczi Mihály szobrászművész – 35x35 centiméter méretű öntött domborművet készített a legendás olasz vívómester és lánya sírkövére – Bay Bélával évődött: „Ej, te Béla, hanem most már mi vagyunk legelöl, a frontvonalban! Ránk lőnek élessel” – mondta a művész nevetve. Bay riposztozott: „Hagyd csak, inkább gyere, kihívlak egy asszóra…” Fél év sem telt el, s Dabóczi itt hagyta örökre a barátokat, és Bay sincs már.
Legközelebb 2005 januárjában, a Budapest Galéria óbudai, Lajos utcai kiállítóházában ismerkedhettem meg a művész kisplasztikai alkotásaival. Születésének századik évfordulója alkalmából rendezték a tárlatot. S most itt egy gyönyörűséges album, amely egységbe foglalja a vívók szobrászának vagy a szobrászok vívójának – ahogy neveztük őt – sokoldalú művészetét.
Santelli sírjánál jegyezte meg 1979-ben egyik kollégám: „Válogatott kardvívóink közül senki se jött el a síremlékavatóra. Tudják egyáltalán, kinek köszönhetik a kardjukat?” A mai vívógeneráció legjobbjai tudják egyáltalán, ki volt Dabóczi? Félek, fogalmuk sincs róla. Hiszen Dabóczi Mihály a harmincas–negyvenes években volt a BEAC első osztályú tőrözője, párbajtőrözője, de elsősorban kardvívója. Maga is Santelli-tanítvány. S mivel a Maestro mindenkinek adott becenevet, Dabóczi a Michelangelo de Transsylvaniae becenevet kapta, abból eredően, hogy marosszentkirályi születésű volt. Balkezes vágásainak és szúrásainak gondolatától idős korukban is összeborzongtak azok, akik még vívtak vele. Nagy küzdő volt a páston és az életben egyaránt. Szívós székely.
A vívót nem ismerhették a mai fiatalok, de itt vannak az egész országban és a főváros közterein, parkjaiban a szobrai. A Gellért fürdő várócsarnokában a négy évszakot szimbolizáló alakok közül Dabóczi 1961-ben a tavaszt mintázta meg. „Itt van Dabóczi Mihály Leánykája, egyszerűen megölelné az ember!” – kiáltott fel az író Szomory Dezső. Prohászka László írt tanulmányt az életművét bemutató albumhoz. Alapos, pontos sorvezető a művész sokrétű munkásságához. Láttat az érzések és gondolatok között. Élete utolsó éveiben a vízió és a látomás között. „Dabóczi Mihály egyenes ember és egyenes művész volt – írja. – Pontossága és megbízhatósága legendás volt, akárcsak segítőkészsége.” Ez is üzenet.
A sorok végén azt érezzük, sokat tudott volna mesélni a vívósportról is, azokról, akiket így vagy úgy megörökített a művészetében: Kabos Endréről, Elek Ilonáról, Gerentsér László és Szabó László mesterekről és a többiekről, de mindenekelőtt Italo Santelliről – ha valaki megkérdezte volna. Csak a művei maradtak, amelyek úton-útfélen visszaköszönnek. De hát kívánhatunk-e a sorstól többet?
A Körmendi Galéria kiadványa méltó az életműhöz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.