A kortárs francia mozi számos ígéretes tehetséggel lepett meg bennünket az elmúlt pár évben. Akadnak köztük, akik már nemzetközi terepre merészkednek: a még mindig csupán 28 éves Xavier Dolan hasonló világsztárokkal készíti következő filmjét, a The Death and Life of John F. Donovant, mint Natalie Portman vagy Jacob Tremblay. Olyan alkotásai, mint a Tom a farmon, a Mommy és az Ez csak a világ vége Dolan markáns rendezői kézjegyről tanúskodnak. Családon belüli elidegenedésről, dominanciaharcba fúló kapcsolatokról senki nem beszél olyan hitelesen a fiatal francia filmesek közül, mint ő. Dolan tehát már bizonyított, mellette pedig említhetünk a nemzedékéből olyanokat is, mint amilyen a Nyerset rendező Julia Ducournau. Ők azok, akik már letették a névjegyüket, a nagyközönség pedig izgatottan várja, egyszeri csodáról vagy egy szép karrier indulásáról beszélhetünk-e.
Az idei, 8. Frankofón Filmnapokon is akadt példa már befutott alkotóra, illetve szárnyait bontogató tehetségre. Előbbiek közt említhető Albert Dupontel, aki a gall mozi régi motorosa, színészként a kilencvenes évek elejétől számos produkcióban láthattuk már. A hazai nézőknek sem ismeretlen: szerepelt Gaspar Noé emlékezetes Visszafordíthatatlanjában, illetve a Jean-Pierre Jeunet-féle Hosszú jegyességben is.
Utóbbihoz hasonló legújabb rendezése, ami tőle némiképp szokatlan módon posztvilágháborús dráma lett. Eddig inkább kétes színvonalú vígjátékokat készített, amelyek közül több Magyarországra is eljutott: legutóbb a 9 hónap letöltendő című komédiát láthattuk tőle. Az ottani börleszkszerű marháskodás alapján biztosan nem néztünk volna ki belőle egy ilyen filmet, mint a mostani. A Viszontlátásra odafönt ugyanis klasszikus társadalmi látlelet, a régi iskola képviselője. Az I. világháborút megjárt katonák küszködéseit szemlélve mintha csak egy nyolcvanas évekbeli filmet néznénk, mind a karakterkezelés, mind a történetmesélés a nagy elődöket idézi.
Hatalmas újításra így ne számítsunk, bár az előzetes – egy kislány ítélkezik a háborús bűnösök felett – erre engedett volna következtetni. A háborúban az állkapcsát elveszítő, édesapja elől különböző maszkokban bujkáló katona, illetve cimborája története olykor lebilincselő, összességében sokat próbált darab. Dupontel szokásához híven magára osztotta az egyik főszerepet. Még csak rosszul sem áll neki, hogy nem egy olyan félkegyelműt kell alakítania, mint mondjuk a 9 hónap letöltendőben. Érdemes hozzátenni, hogy a már a K. O. főszerepében is brillírozó Laurent Lafitte itt is emlékezeteset alakít, még ha az általa játszott karakter elbírt volna bővebb bemutatást is.