Békeharc helyett békefenntartás

2003. 05. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy tornádó sebességével söpört végig egyes posztkommunista pártokon az iraki válság kapcsán a Washington iránti feltétlen lojalitás. Egyetlen óvatos kérdést, egyetlen kritikus megjegyzést sem hallhattunk tőlük az Egyesült Államok katonai akciója kapcsán, pedig maga Henry Kissinger ismerte el, hogy 2003 márciusában végleg megrendült a nemzeti szuverenitásra épülő, az 1648-as vesztfáliai békével kialakított rend.

A NATO–Ukrajna Tanács ülésén Washingtonban tartózkodó Jerzy Szmajdzinski lengyel védelmi miniszter azzal a javaslattal állt elő, hogy a Varsó számára kijelölendő iraki megszállási övezetet a Stettinben állomásozó német– dán–lengyel hadtest vegye át. Varsó abból indul ki, hogy már júliusban csapatokat küldhet Irakba, és Lengyelországnak külön megszállási övezetet engednek át az angolszász hatalmak. A javaslat egyik legnagyobb szépséghibája – különösen a berlini kormány Irakkal kapcsolatos álláspontjának ismeretében –, hogy a felajánlási lázban égő lengyel miniszter elfelejtette a javaslat nyilvánosságra hozatala előtt német és dán partnereit értesíteni. Így a szintén az Egyesült Államokban tartózkodó Peter Struck német védelmi miniszter a Washington Timesból értesült arról, hogy Varsó az iraki békefenntartásban német katonákra is számít.

A magyarországi szocialisták még némileg lemaradnak lengyel testvérpártjuktól, de már szorgalmasan tevékenykednek a hátrány ledolgozásán. Szinte tapintható az az izgalom, ahogyan a Medgyessy-kormány is szeretne együtt dübörögni az egyetlen szuperhatalommal, s láthatólag mindenre hajlandó, hogy csapatokat küldhessen Irakba. Teszik ezt annak ellenére, hogy 2002 őszén, a bázisról történő megegyezést követően azt állították: Taszár máig tisztázatlan rendelkezésre bocsátásával letudtuk szövetségesi kötelezettségeinket. (A taszári kiképzés hatalmas sikereire való tekintettel Juhász Ferenc május 6-án már egy nemzetközi kiképző központot is el tudott képzelni Dél-Somogyban. Mint mondotta, „az afganisztáni és az iraki tapasztalatok azt mutatják, hogy nagy szükség van polgári közigazgatási, államszervezési feladatokban jártas emberekre”. E javaslat logikáját követve elég arra figyelni, hogy Taszáron milyen nemzetiségű önkénteseket képeznek ki, s máris sejthető, melyik ország lesz a terror elleni hadjárat következő állomása. Mivel a miniszter nyilatkozata szimptomatikusak tekinthető, cikkemben végig erre a sajtóbeszélgetésre hivatkozom.)
Közvetlenül az Irak elleni támadás megindulásakor nem győzték bizonygatni: kizárt, hogy magyar katonákat küldjenek a Perzsa-öbölbe. Sőt Juhász Ferenc azt is tudni vélte, ha a vérgőzös Orbán-kormány lenne hatalmon, akkor a teljes magyar haderőt elküldené Irakba. E szolgalelkűség alapvető oka, hogy a magyarországi baloldalt nem legitimálja a történelem, így képtelenek a nemzeti érdek fogalmával mit kezdeni, sőt azt érdekeik szempontjából károsnak tekintik. Hatalmuk öncélúvá vált, ezért külpolitikájuk vezérelve az érdekképviselet helyett a konfliktuskerülés és az elismertség. A Washingtonnak tett ajánlat – ugyanezt a hozzáállást tapasztalhattuk az EU-csatlakozási tárgyalásokon – lényege az erősebb partner feltétlen politikai és gazdasági kiszolgálása, amelyik ezt néhány elismerő megjegyzéssel honorálja. Ezeket az elismeréseket azután hatalmas külpolitikai sikerként lehet itthon tálalni, s nyilvánvaló, hogy egy minden igényt kiszolgáló kormánynál már nem számít a miniszterelnök foltos múltja sem.
Az iraki misszió esetében is csak az Egyesült Államok érdekei világosak, hiszen Washington a készségesek koalíciójának bevonásával kívánja megszálló erőinek létszámát és az ezzel járó kiadásokat jelentősen csökkenteni. Ha a minimálisan szükségesnek tartott hetvenötezres rendfenntartó alakulatot csak Washington finanszírozná, az évente mintegy huszonötmilliárd dollárjába kerülne a Bush-kormánynak. Ráadásul nincs arra semmilyen garancia, hogy Irakban belátható időn belül a helyzet normalizálódásával lehetne számolni, ami további csapatcsökkentést tenne lehetővé. Sarkítottan fogalmazva: egy amerikai harcos élve és halva sokkal értékesebb és drágább, mint a szövetséges katona. Így akár olyan ígéreteket is tehet, miszerint a honvédek kinntartózkodási költségeinek felét fedezi, s esetleg részesedést enged az iraki újjáépítésben. Bár ezeket az ígéreteket érdemes óvatosan kezelni, hiszen szó volt a Jugoszlávia elleni blokád által okozott hétmilliárd eurós gazdasági károk megtérítéséről, de ebből sem valósult meg semmi.
Annál is fontosabb lenne, hogy a kormány megvilágítsa az iraki békefenntartásban megbúvó magyar érdekeket, mivel ilyen felkérés nem érkezett, s láthatólag Budapest önszántából kíván egy zászlóaljnyi erővel részt venni a vállalkozásban. A Washingtonban tartózkodó Juhász Ferenc honvédelmi miniszter természetesen nem állta meg, hogy ne árulkodjon amerikai kollégájának. Donald Rumsfeld tudomására hozta, hogy ez a nemes kormányzati szándék a csúnya ellenzék akadékoskodása okán szegény Medgyessyéknek belpolitikai gondot okoz. A polgári erőkkel szemben mindig nagyon kemény miniszter – aki biztosan azért ennyire bátor, mert egy igazoltan nem antiszemita kormány tagja! – természetesen megnyugtatta Rumsfeldet: „a kormány végigviszi a parlamenti szavazási eljárást, és színvallásra kényszeríti az ellenzéket.”

Juhász washingtoni sajtótájékoztatóján a zászlóalj kiküldése mellett hajmeresztő logikával érvelt, mint fogalmazott, „politikai versengő térben vagyunk, kétszer ad, aki gyorsan ad”. Láthatólag A ki ad többet az Egyesült Államoknak? című verseny átragadt a honvédelmi miniszterre, amikor a lengyel, cseh és román felajánlásokra utalt. Persze meg lehetne említeni, hogy Ausztria, Németország, Szlovénia vagy Horvátország – a magyar ellenzék álláspontjával egyezően – nemzetközi felhatalmazás híján nem küld katonákat, nem vesz részt a békefenntartásban. Itt érdemes megjegyezni, hogy a középhatalmi ábrándokat dédelgető Lengyelország számára Németországgal és Oroszországgal szemben szükséges a washingtoni támogatás. Tény, hogy Bukarest Egyesült Államok körüli törleszkedése részben Magyarország, illetve az erdélyi magyarság ellen irányul. A másik román cél Washington segítségével regionális hatalommá válni. Azonban Washington eddig sem nyújtott semmilyen támogatást a kisebbségvédelem területén nekünk – elég a clintoni bölcsességre, a romániai nemzetiségi modell elismerésére utalni –, így aligha büntethetne ennek megvonásával. Amúgy több mint hatvan éve volt már egy csapatfelajánlási verseny Magyarország és Románia között, igaz, az akkori tét – Erdély – komolynak tűnt. Ki tudja, a kormányban megbúvó revizionisták talán ezt a hagyományt kívánják feléleszteni? Hiszen ne feledjük, a kormányt egy „nagyon erdélyi” politikus vezeti.

Juhász önellentmondásba keveredett akkor is, amikor az odaküldött civilekre leselkedő veszéllyel indokolta, amiért kizárólag katonai támogatásra van szükség Irakban. Hiszen aligha gondolható komolyan, hogy a népharag vagy éppen a partizánháború inkább a polgári alkalmazottakat venné célba, mint a megszállóknak tekintett katonákat.

A tények tisztelete soha sem volt az MSZP vezetésének erős oldala, mégis pókerarc és a hallgatóság gyengeelméjűnek tekintése kellett a honvédelmi miniszter azon szavaihoz, melyben belső jogrendünk és a NATO működésének összhangba hozásának szükségességéről szólt. Úgy fogalmazott: „jószerével Magyarország az egyetlen ország, ahol az együttműködésnek komoly akadálya a belső jogszabályi rendszer és az alkotmánynak a csapatmozgásokra vonatkozó része.” Amennyiben nem vagyunk amnéziások, akkor emlékezhetünk rá, hogy a polgári kormány már 1998 őszén beterjesztette a NATO-csapatmozgásokat alapjaiban megkönnyítő alkotmánymódosítási javaslatot, mely külföldi fegyveres erők magyarországi fogadásának ügyét a parlamenttől a kormányhoz delegálta volna. A kétharmados javaslatot kicsinyes belpolitikai bosszúból nem szavazta meg a baloldali ellenzék, mert Burány Sándort és Eörsi Mátyást nem választotta meg a parlamenti többség vizsgálóbizottsági elnökké – no meg azért, mert akkoriban borzalmasan féltek az Orbán-kormány hatalomkoncentrációjától. S magának a NATO-főtitkárnak kellett Kovács Lászlót kérlelnie, hogy az ellenzék kegyeskedjen engedélyezni a haderőreform keretében a honvédség parancsnoki és a vezérkari főnöki poszt egyesítését.
A sajtóbeszélgetés végén Juhász úgy fogalmazott, „a megbeszéléseken nem volt szó amerikai harcoló alakulatok magyarországi telepítéséről”. Nos, úgy tűnik, e kijelentésre – mint az iraki misszió esetében is – alkalmazhatjuk a magyar politikai élet új szabályát: sokkal közelebb kerülünk az igazsághoz, ha a kormányzati megnyilatkozások ellenkezőjét valószínűsítjük.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.