A zsákmánypárti plutokrácia és a bírósági szerv

Balogh Zsigmond
2003. 12. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Száz éve, 1903-ban született Eric Blair (írói nevén George Orwell), az 1984 című negatív utópia szerzője. Leveszem hát a könyvespolcról kedvenc könyvemet, ami számomra nem negatív utópia, hanem negatív valóság, mert az avatott szerző által abban megírtakat – sok millió kortársammal együtt – magam is átéltem. Talán még be sem fejezte remekművét a szerző, amikor 1948-ban a köztársasági elnök a hivatásos bírói kinevezésemet tartalmazó okiratot aláírta. Meg sem száradt az okiraton a tinta, amikor a puhuló gerincű törvényhozás a bírói akasztófahumor által guillotine-törvénynek elkeresztelt törvényjavaslatot – amely a bírói függetlenség minden garanciáját egy tollvonással eltörölte – megszavazta. A törvényjavaslat előterjesztője, Ries István igazságügy-miniszter pedig 1949-ben eltűnt az orwelli emlékezetlyukban. A bírói kinevezésemnek azonban nem örültem annyira, mint annak, hogy amikor 1956 decemberében – mivel a bírói kartól a hatalom által elvárt ítélkezésben részt venni nem kívántam – munkaviszonyomat felmondtam, azt az igazságügy-miniszter elfogadta, sőt ügyvédi bejegyzésemet nem akadályozta. Nem tartozom tehát azok közé az állampolgárok közé, akiket Nádas Péter (Népszabadság 2003. nov. 29.) úgy aposztrofál, hogy sem ’48-hoz (a függetlenségi mozgalomhoz), sem pedig ’56-hoz (a szabadságharchoz) nem ragaszkodnak.
Megvalósulóban Orwell utópiája
Ám mire jutott 1989 óta a rendszerváltozásként felemlegetett átalakulási folyamat? Vegyük kezünkbe hát Orwell utópiáját, vessük össze az abban fellelhető tüneteket életviszonyainkkal, és lássuk, milyen kórtünetek ismerhetők fel társadalmunk elnyomorodott testén-lelkén manapság. Kezdjük a végrehajtó hatalommal. A kézikönyv négy minisztériumot sorol fel. A Békeminisztérium (az újbeszél szótár szerint: minipax) a háborúval foglalkozik. A nem kifejezetten avatott vezetés folytán lejtőre jutott. Nem vonatkozik ez a SZU-ban pallérozódott veteránokra, akiknek bezzeg áll a maxipax. Az Igazságminisztérium (minigaz) ma már nem hazugságokkal foglalkozik. Viszont erősen csonkolt állapotban van: 1953-ban vesztette el – a lex Visinszkij miatt – egyik karját, az ügyészséget; 1997-ben pedig – a lex Hack következtében – a másikat, a bíróságot. Mindkét polgári koalíció kísérletet tett ugyan legalább az egyik kar (az ügyészség) regenerálására.
A törvény mezébe bújt zsarnok
A kísérlet azonban nem vezetett sikerre. Pedig mennyire más lenne az alapállás, ha a legfőbb ügyészt – interpellálás helyett – a minigaz utasíthatná vádemelésre! A Szeretetminisztériumot centralizálták a kancelláriaminisztériumba. A nemzetbiztonság így ott van, mégpedig a hírhedt 101-es szobában elszállásolva. A gyűlöletszakértő Ron Werber pedig a kancelláriaminisztertől kap olykor megrendelést nem kifejezetten szorgalmi dolgozatok elkészítésére. Veér András – a világhírű pszichiáter – ugyanott hallatlan munkaerejét kifejezetten humán feladatok ellátására fordítja. Az ellenséges propaganda következtében mégsem könnyű a közvélemény számára hihetővé tenni, hogy ehelyütt többé emberek kínzásával már nem foglalkoznak. A Bőségminisztérium feladatait manapság az egészségügyi és szociális minisztérium látja el. Merő rágalom lenne azt állítani, hogy a minisztérium még mindig éheztetéssel foglalkozik. A remélhetően hamarosan beinduló privatizálás következtében különösen a diétás koszt feljavulása máris prognosztizálható. Ismeretes a negatív utópiának az a tétele, hogy az uralkodó csoport az egyenlőséget – uralmának megtartása végett – örökre el akarja hárítani. Örömmel tudatjuk, hogy ennek ellensúlyozására pártunk és kormányunk felállította az esélyegyenlőségi kormányhivatalt, amely kifejezetten abból a célból fog diszkriminálni, hogy az egyenlők között legyenek még egyenlőbbek. (Ám ezúttal mintha találóbb lenne ugyanezen szerző Állatfarm című forrásmunkájára hivatkozni.)
Orwell szerint a rémuralomban a tisztogatások és elgőzösítések elengedhetetlen tényezői a kormányzás mechanizmusának. A rendszerváltás óta regnáló kormányok közül egyiknél sem jelentkezett még ily pregnánsan ez a kórtünet, mint a most kormányzó koalíciónál. Az első esztendőben az államtitkároktól lefelé a falugazdákig – a padlástól a pincéig – folyt a nagytakarítás. A második évre maradtak a függetlenek, akikkel kapcsolatban a minigaz kiállította a szakvéleményt, hogy nem is olyan függetlenek. Ennek ellenére egyedül a KSH elnökének, Mellár Tamásnak mondott fel a kancelláriaminiszter indokolás nélkül, vállalva ilyen módon a munkaügyi bíráskodással járó és figyelemre méltó kockázatot. Az energiahivatal és a PSZÁF elnöke alól pedig törvényhozási úton szervezte, illetőleg szervezi ki a koalíció a hivatalát. Giovanni Sartori Demokrácia című, hallatlanul színvonalas, ugyanakkor szellemes művében felteszi a kérdést: ha a törvényhez mint olyanhoz elegendő a törvényi forma, s ha ennek megfelelően a legalitás elnyeli a legitimitást, akkor mi akadálya annak, hogy a zsarnok a törvény nevében s a törvény mezébe bújtatott rendelkezések révén gyakoroljon zsarnokságot? Majd rámutat arra a veszélyre, hogy ha a törvényhozók keveset, vagy éppen semmit nem értenek a joghoz, és a törvényeket mint egyszerű parancsokat fogják fel, úgy végeredményben törvényt hozva kormányoznak, törvényi formában parancsolnak. Így a törvény négy vonatkozásban is devalválódik: 1. inflálódik, 2. romlik a minősége, 3. elvész a jogbiztonság, 4. a törvény elveszti az általános jellegét (im. 141–142. o.). Ezek a tartalmi, alkotmányos aggályok. Az alaki aggályokat pedig a jogalkotási törvénynek különösen az I. fejezetében – a jogalkotási program és felelősség a jogszabály-előkészítésért cím alatt – foglalt kötelezettségek elmulasztásában lehet felismerni. Bízzunk abban, hogy a köztársasági elnök úr nemcsak a gyűlölettörvény, hanem a törvényhozással történő parancsuralom miatt is előzetes normakontrollt kér az Alkotmánybíróságtól.
A Magyar Rádió elnöke és a legfőbb ügyész mintha nehezebb dió lenne. Úgy néz ki, hogy a kétharmados törvények még a koalíciós kormányt is elgondolkoztatják. A jelek szerint a szürke eminenciás szerepét játszó humán tanácsadó szakszerű ötletei alapján folyik a célkeresztbe állított áldozatok idegrendszerének felmorzsolása. Így jutottunk el a harmadik hatalmi ágig, a bírói szervezetig, amely pedig a minigaz szakvéleménye szerint függetlenséget élvez. Ennek mértékét a szavazógép szerepét játszó törvényhozás által imént elfogadott költségvetés számadatai objektív módon tükrözik. A zsákmánypárti plutokrácia finanszírozását szolgáló kancelláriaminisztérium költségvetése a tervezett számadatokhoz képest nyolcmilliárd forintot meghaladó többletet ért el. Ezzel szemben a bírói szervezet ötmilliárdot, az ügyészi szervezet pedig egymilliárdot meghaladó összeggel kapott kevesebbet, mint amit a költségvetésében igényelt. A budapesti ítélőtábla által a Hegedűs-perben hozott felmentő ítélet meg a szegedi bíróság által a két roma gyerek kártérítési perében hozott, balsikeres módon megindokolt ítélet kiválóan alkalmas volt a közvélemény felhergelésére. A liberálanarchista TGM szabadcsapatként sietett a bírák elleni, a költségvetés tárgyalásához időzített osztályharcos támadásával a koalíciós kormány segítségére. Gyűlöletbeszéde nem más, mint az orwelli Két Perc Gyűlölet kizárólagos örököse.
A szabad magyar bíráskodás a tét
Kérdés, hogy az MSZP csupán három párt-e (egy ideológiai, egy technokrata és egy zsákmánypárt), mint azt Szili Katalin felvetette. További kérdés, hogy e körön belül nem a zsákmánypárti plutokrácia gyakorolja-e majd O’Brien módszereivel jövőben is a hatalmat. Megújul-e végre a nagyobbik koalíciós párt, és hasonlítani fog-e valaha egy európai fogalmak szerint is szociáldemokrata párthoz? Hisz Európa máris aggódva figyeli ezt a posztorwelli kis országot, és tájékozódik. Aki nem hiszi, olvassa el a Neue Zürcher Zeitung Wie frei ist Ungarn Justice? (Mennyire szabad a magyar bíráskodás?) címen november 3-án megjelent cikkét. Netán olvassa el az Európai Uniónak a PSZÁF-fel kapcsolatban a kormányhoz megküldött levelét. Majd ha a párt megújul, minigaz helyett a felelős igazságügy-miniszter – az eddigi gyakorlatával szakítva – oroszlánként fog harcolni mind a bírói, mind pedig az ügyészi szervezet költségvetéséért. A bírói tekintély megóvásáért pedig nem azt fogja javasolni, hogy a bíró menjen ki az agórára, és védje meg magát és az általa hozott ítéletet a dühödt tömegtől.
Az ítélőtáblai bíró pedig, aki a Hegedűs-ügyben felmentő ítéletet merészelt hozni, nem jut Szász Károlynak, a PSZÁF elnökének a sorsára, aki állítólag véresre verette magát, és nem kell belövetnie a saját ablakán, hogy megfenyegesse – a bírói függetlenség nagyobb dicsőségére – önmagát.

A szerző ny. bíró és ügyvéd

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.