Nem is olyan sok ideje, ha egy magas beosztású tisztségviselő útjában volt az államvezetésnek, egy mondvacsinált ürüggyel leváltották, börtönbe zárták, és ha kellett, ki is végezték. Később enyhültek a módszerek, hazánkban divatossá vált az indoklás nélküli leváltás, igaz viszont, hogy a leváltottnak nyakán maradt a feje, börtönbe sem kellett vonulnia, állást is kapott valahol, és még külföldre is utazhatott – nem Nyugatra, igaz, de hát ez részletkérdés. Sokan vélik így a mai Magyarországon, hogy mindezért hálával tartozunk a kései Kádár-korszak ma is aktív politikusainak, mintha a puha diktatúra jelzője változtatott volna valamit is az alaphelyzeten.
Talán ennek a – a média egy része által is sugallt – vélekedésnek is tudható be, hogy a Medgyessy-kormány a baloldali média cinkos aszszisztálásával, minden indoklás nélkül, oly megalázó módon, a statisztikai törvényt megkerülve, azonnali hatállyal mondott fel a KSH elnökének, Mellár Tamásnak.
A demokrácia intézménye, mint ahogy azt Churchill óta tudjuk, távolról sem tökéletes társadalmi berendezkedés, de a létező alternatívák közül a legjobb. A demokrácia szent és sérthetetlen alapszabályai közé tartozik, hogy egyes meghatározó kulcsintézmények, a nemzeti bank, a bíróság, a pénzfelügyeleti szervek, a statisztikai hivatalok függetlenségére nem önmagáért van szükség, hanem azért, hogy a mégoly tökéletlen demokrácia működőképessége minden körülmények közepette szavatoltassék.
A fenti felsorolásnak talán legkevésbé látványos eleme a statisztikai hivatal, pedig nem telik el nap, hogy ne találkoznánk a nemzeti statisztika valamely adatával. Elég, ha csak az inflációra gondolunk: ha például mindössze egyetlen tizeddel módosul az infláció mértéke, meglehet, a szakszervezetek egy százalékponttal kisebb bérfejlesztésben állapodnak meg, és a munkavállalónak a következő év minden hónapjában egy százalékponttal kisebb bér érkezik számlájára.
A kommunista blokk egykori államaiban – így Magyarországon is – a statisztikának nagyon mélyről kellett felkapaszkodnia az 1989-es fordulat után. A szocializmus évtizedeiben a kapitalista világgal szembeni verseny a számok és százalékok mezsgyéjén is zajlott, a hazudtunk minden hullámhosszon megállapításból a statisztika is derekasan kivette a részét. A szocialista termelés exponenciálisan fejlődött, számaink és mutatóink a szocialista ipar magasabbrendűségét igazolták, aminek némiképp ellentmondott az ötven dolláros valutakeret meg a Nyugatra emigráltaknak az évkönyvekből érdekes módon kimaradó statisztikája. Romániában például Ceausescu alatt évről évre vékonyodott a statisztikai évkönyv, és nem a papírtakarékosság miatt: azokat az adatokat, ahol már nem lehetett hazudni, egyszerűen elfelejtették publikálni. Ez a gyakorlat azonban azt eredményezte, hogy a lakosság bizalma mélységesen megingott a nemzeti statisztikában, amely a hazugság számszerűsített szimbólumává vált. A bizalmatlanságnak ebből a verméből kellett a szakmának kikecmeregnie 1989 után. De a bizalom nemcsak azt jelenti, hogy elhisszük például, rajtunk kívül hányan maradtak munka nélkül, hanem az adatok pontosságának is a záloga. Ha egy vállalkozó, az ország bármely, egy kérdőív kitöltésére felkért lakosa kételkedik a statisztikai hivatal tisztességében, könnyen előfordulhat, hogy saját maga is hamis adatokkal tölti meg a kérdőívet. Ha úgy érzi, az adatokkal manipulálnak (vagy manipulálhatnak), saját adatainak biztonságát nem érzi garantáltnak, a bizalmatlanság legradikálisabb eszközéhez nyúl, ki sem tölti a kért adatokat. A nyugati országokban, a statisztikai hivatalok a kérdőívek kísérőlevelében gyakran hivatkoznak a válaszadó állampolgári mivoltára, lelkiismeretére utalnak, olykor-olykor a nemzeti önérzet húrjait is megpendítve. Mindez nem lenne lehetséges, ha az állampolgárok bizalma a statisztikai hivatalban nem lenne töretlen. Az a kijelentés, hogy nemcsak tisztességesnek kell lenni, hanem annak is kell látszani, a statisztika tekintetében többszörösen igaz.
A magyar statisztika Mellár Tamás elnöklése idején nagy utat tett meg a bizalom erősítésére. Az Orbán-kormányt sok bírálat érte, de a statisztikai hivatal ezekből kimaradt. Ennek is köszönhető, hogy például a 2002-es választások kampányában a szocialisták és a szabad demokraták hitelt érdemlően, mindenféle fenntartás nélkül idézhettek – az olykor az Orbán-kormány gazdaságpolitikájára kevésbé hízelgő – adatokat is. A statisztikai hivatal az országgyűlési kampány finisében, az ország túlhevített légkörében a KSH-honlapján felkéréssel fordult a hivatal dolgozóihoz, hogy nyilatkozataikkal ne rombolják a KSH nimbuszát, a hivatal maradjon meg a függetlenség szigete a polarizált országban. És az is maradt. (Ezt a gentleman’s agreementet a jelenlegi kormány által a közszolgálati reform megvalósításáért felelős kormánymegbízott államtitkárrá avanzsált, korábbi harcos szakszervezeti vezető törte meg akkor, amikor a választások után a hivatal honlapján nyíltan bírálta a Fidesznek a tisztviselőkkel szembeni politikáját, amiért néhány fizikai munkáskategóriát kivont a tisztviselői körből.)
Ami a KSH integrációs politikáját illeti az európai intézményekben – jelesül az Eurostatba –, nos, a magyar statisztika volt az elsők egyike azon területek közül, amelynek harmonizációja megvalósult. (Mellesleg: a magyar kormányfő szóvivője azt tudhatná, hogy az egyes lapokban, internetes híroldalakon megjelent varsói kommentárjával ellentétben, az, hogy hazánk csatlakozik az EU-hoz, még nem jelenti azt, hogy a KSH csatlakozna az Eurostathoz. Mint ahogy az MNB sem csatlakozik a Központi Európai Bankhoz. Ha Lendvai Ildikó kissé tájékozottabb lenne, nem mondana olyan badarságokat a Nap-keltében, hogy azért kell egy új elnök, hogy a magyar statisztika harmonizációját végrehajtsa.)
A Mellár-ügy kapcsán azonban nem a KSH európai harmonizációjával van baj, hanem azzal a bizonyos lólábbal. Ami igencsak kilóg. Mellár Tamás az ATV-n adott interjújában arról beszélt, hogy a kormányváltás után sem Kiss Péter miniszter, sem elődje nem állt szóba vele, és érdekes módon, leváltása után a leépítés második, februárra tervezett hullámáról is egyre kevesebbet beszélnek. Egyre több szó esik viszont arról, hogy még ki sem hűlt Mellár széke, de máris gőzerővel felülvizsgálnák az elmúlt évek GDP-számait. Meglehet, újabb fogalommal gazdagodik a szocialista propagandagépezet szótára: az adatokat nem változtatjuk, csak a módszertant cseréljük ki. Talán ezért kellett Mellárt oly gyorsan, egyik napról a másikra eltávolítani?
Mint minden politikai döntés azonban, Mellár Tamás menesztése is kétélű fegyver, amely akár a kormányra is visszaüthet. Ezek után vajon milyen érvekkel állna elő a magyar külügyminiszter, vagy a baloldali média, ha a lisszaboni nyilatkozathoz hasonló szöveg látna napvilágot valamelyik nemzetközi szervezetben, hogy a magyar kormány módszeresen fel kívánja számolni a független intézményeket? És mi lesz majd akkor, ha a Parlament kupolatermében valamelyik ellenzéki képviselő a következő mondattal válaszolja meg a KSH adataira hivatkozó kormánypárti érveket „lehet, hogy igaz, de csak az önök statisztikája szerint, uraim”. Ott tartanánk, ahol a part szakad, vagyis mint valahol a nyolcvanas években. Vagy ha úgy tetszik, 1978-ban, amikor az utolsó nagy leépítési akció zajlott a KSH-ban.
A szerző egyetemi hallgató (ELTE)
Lakástűz volt Újpalotán, meghalt egy idős férfi