Az egészségügyben nincs szabadpiac

Dr. Bene Éva
2004. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyik hetilap januári melléklete Bokros Lajos 130 pontban összefoglalt vázlatát közölte, amely a szerzőnek a gyógyítás reformjára vonatkozó pontjait is közzétette. Bokros Lajos (B. L.) téziseire azért kell visszatérnünk, mert ezekben válik világossá az egészségügyi ellátásszervezőkről szóló törvénytervezet elméleti alapja, a magyar egészségügy gyökeresen új felfogású koncepciója.
Az egészségügyi rendszer alapvetően két módon épülhet fel. Közfinanszírozás, tehát kötelező biztosítás és adókból fedezett költségvetési finanszírozás vagy szabadpiaci rendszer alapján. A liberális felfogás szerint mindenkinek államilag csak az egészségügyi ellátás minimuma garantálható, akik ennél magasabb színvonalú szolgáltatást kívánnak, és ezt meg is tudják fizetni, azok azt a kétszintű biztosítás révén, a szabadpiacon vásárolhatják meg maguknak. Bár nem minden állam ismeri el az egészségügyi ellátáshoz való jogot, a gyakorlatban minden ország biztosít a szegények részére bizonyos mértékű betegellátást.

Közfinanszírozás és szabadpiaci rendszer

A kereslet-kínálat által meghatározott piaci rendszer lényege, hogy a szükségleteket nem a szakember, nem az orvos, hanem a beteg, a fogyasztó határozza meg. Az egészségügy szabadpiaci rendszere azért abszurdum, mert a beteg nem jól informált vásárló, aki el tudja dönteni, hogy neki mire van szüksége, hanem olyan terület, ahol az ellátás szükségességének és minőségének a megállapításához szaktudás szükséges. A beteg meg tudja ítélni a betegellátás körülményeit, az orvosi ellátás minőségét azonban nem. A beteg még a saját igényeit sem ismeri, ezt is csak az orvos tudja megállapítani. Az egészségügy azért sem tekinthető piacnak, mert a szükséglet kiszámíthatatlan, nem tervezhető, és gyakran annyira súlyos és váratlan módon jelentkezhet, hogy a beteg fogyasztói szuverenitása nem is érvényesülhet, mert a beteg – eszméletlen, akut ellátásra szorul stb. – nincs alkupozícióban. Tény, hogy az egészségügyi piac elméleti szempontból sem felel meg a szabadpiaci követelményeknek, ezért nem hatékonyabb, mint a költségvetési finanszírozású állami egészségügy. A fejlett országok egészségügyi rendszere szinte kivétel nélkül közfinanszírozású, ahol a magánfinanszírozású egészségügynek csak alárendelt szerep jut.
A közfinanszírozású egészségügyi rendszert, tehát a mindenkinek járó, társadalmi szolidaritáson („valamiféle kockázatközösségen”) alapuló betegellátást B. L. támadja, és elmarasztalóan megállapítja: „Az egyén által elnyerhető szolgáltatás színvonala és az általa vállalt közterhek mértéke között semmiféle kapcsolat nincs.” A mondat egyértelműen bizonyítja a betegellátás piaci áruként való kezelésének az igényét. A szolidaritás elvét megvalósító egészségügyben a közterhek mértéke és a betegellátás színvonala között nyilvánvalóan nincs arányosság. A közfinanszírozású rendszer lényege éppen az, hogy a munkaadók és munkavállalók törvényben meghatározott mértékű, jövedelmükkel arányos járulékot fizetnek, és a befizetett járuléktól függetlenül részesülnek az állam által garantált egészségügyi ellátásban. Hogyan valósulhatna meg különben a szolidaritás és az igazságosság elve, mit tartalmazna a kockázatközösség fogalma?
A piaci rendszer bevezetése érdekében B. L. a betegek valós elégedetlenségét próbálja kiaknázni: „Kínálati oldalról az orvosi technikák költségrobbanása, kereseti oldalról a jó minőségű szolgáltatások iránt szinte korlátlan igény tovább fokozza a betegek és az orvosok között fellépő feszültséget” – írja. Az orvosi technikák költségrobbanása és az egészségügyi ellátással szemben fellépő igények fokozódása kizárólag a korlátozott erőforrások miatt vezet feszültséghez, és ennek semmi köze az orvos és a beteg közötti viszonyhoz. Ha valaki a várólistán hátrébb áll, nem a szívsebészre haragszik, aki reggeltől estig operál. Az orvosokkal, nővérekkel szemben jelentkező jogos elégedetlenség oka sem a költségrobbanás és a korlátlan igény, hanem a szakmai elégtelenség és az orvosok magatartásában megnyilvánuló emberi hibák.
B. L. az egészségügy minden gondját-baját a verseny hiányával magyarázza: „A verseny hiánya tehát a gyógyításban is meggyengíti a teljesítmények, a minőség folyamatos javításának és a takarékos, hatékony gazdálkodásnak a kényszerét.” A kht. formájában működő kórházak tevékenysége bebizonyította, hogy a betegellátás köre és annak színvonala a „hatékony gazdálkodás kényszere” miatt nem javul, hanem széles körben csorbul. Az egészségügy területén a befektetők hasznát, a „minél olcsóbban” elvet csak a betegek rovására lehet megvalósítani: a rosszabbul fizető szakmák megnyirbálásával, létszámcsökkentéssel, a szolgáltatások szűkítésével, az ápolási idő lefaragásával, a költségek betegekre hárításával stb.
B. L. a szolgáltatókat kívánja versenyeztetni, a teljesítményarányos finanszírozás módosítása nélkül. Pedig ez a térítési rendszer a teljesítmény növelésére, csalásra és pazarlásra ösztönöz, és nincsen olyan ellenőrzés, amely gátat szabna a káros tendenciáknak. Ez a finanszírozás azonban nemcsak drága, a felesleges, pontszerző vizsgálatok, beavatkozások révén veszélyezteti a betegeket, és indokolatlan többletmunkával terheli a betegellátókat. Az eredmény a betegellátás torzulása és minőségromlása, amelyet tapasztalunk. Nem a verseny hiánya gyengíti a minőséget, hanem a finanszírozási rendszer, amelyet azonban B. L. nem kíván megváltoztatni!

Az égető pénzhiány alapvető okai

A verseny hiányával hozza összefüggésbe B. L. azt is, hogy „a rendszerben állandósul a hiány, a pazarlás, ami sorbaálláshoz, csúszópénzhez, hálapénzhez, korrupcióhoz vezet.” Ez azért csúsztatás, mert a pazarlás a finanszírozási rendszer következménye, és csak részben felelős a pénzhiányért, de semmi köze a hálapénzhez. A pazarlásra, a diagnosztikus és terápiás többlettevékenységre az intézmények vezetői az orvosokat nyíltan rákényszerítik, mert ettől függ az intézmény jövedelme, és aki ennek nem tesz eleget, annak veszélybe kerül az egzisztenciája. A kórházak, klinikák jelentős része eladósodott, mert a betegellátás egyszerűen többe kerül, mint amennyit az Országos Egészségügyi Pénztár (OEP) fizet érte.
„Ez a helyzet a szegények és rászorultak számára különösen hátrányos, nemritkán tragikus következményekkel jár” – állapítja meg B. L. a hálapénzre utalva, amit a leghatározottabban vissza kell utasítanunk, mert az orvosok a súlyos betegeket ellenszolgáltatás nélkül, kivétel nélkül, minden esetben ellátják, és a tragikus következmények a betegségekkel, az orvostudomány korlátaival és esetenként a sajnálatos műhibákkal függenek öszsze, nem a betegek anyagi helyzetével. A szakmai mulasztások és hibák megelőzésének, elkerülésének a feltétele a folyamatos és szigorú szakmai ellenőrzés volna, nem pedig a finanszírozó által a szolgáltatókra kényszerített gazdasági verseny. A szabad orvosválasztás korlátozott, de elegendő szakmai versenyt idéz elő, egyúttal a betegellátás minőségét is jótékonyan befolyásolja.
A hazai egészségügyben valóban súlyos a pénztelenség, de ez sem a közfinanszírozású rendszerből következik, nem a verseny hiányával függ össze. A munkaadók és munkavállalók által befizetett, jövedelemarányos járulék sehol a világon nem fedezi az egészségügy költségeit. A szükséges pénzt a költségvetésnek kellene biztosítania. A fejlett országok nemzeti össztermékük 10-15 százalékát költik az egészségügyre. Az európai átlag nyolc-tíz százaléknak felel meg. Az Egyesült Államokban a GDP 14, Németországban 11, Ausztriában nyolc százalékát fordítják egészségügyi kiadásokra. Magyarország – Mexikó és Törökország társaságában – négy-öt százalékkal az utolsók között van. Ha a költségvetés nem fordít elegendő pénzt az ágazatra, semmiféle struktúraátalakítás nem segít.
A pénzhiány másik oka az, hogy a járulékbefizetés hiányos, a cégeket alapítják, felszámolják anélkül, hogy a munkaadók befizetnék a munkavállalók után a járulékot. Az építőiparban nincsenek bejelentve a munkavállalók, és sem a dolgozók, sem a munkáltatók nem fizetnek adót és járulékot. Az állam pedig nem fizet azok után, akik kibújnak a járulékfizetés alól, pedig valakinek mindenki után fizetni kellene. A rendszerváltozás óta nem született meg a politikai szándék a tb-járulék szigorú behajtására, a pénzeket inkább kivonták az ágazatból. A járulék tekintélyes része pedig az OEP-n keresztül külföldre vándorol.
A reform lényege a „többcsatornás finanszírozási rendszer”, mert „szigorúan egyensúlyőrző gazdálkodásra az állami betegbiztosítót csak akkor lehet rákényszeríteni, ha mellette megjelennek a magánbiztosító pénztárak, amelyekbe a dolgozóknak kötelező belépni”. E célból a tervezet csökkenti a munkáltató által fizetendő járulékot, ugyanakkor tovább növeli a világon egyedülállóan magas munkavállalói járulékot. Az emberek anyagi terheinek a növelését a szolgáltatások elvonása egészítené ki, mivel az egészségügyi alapellátások körét az állami biztosító csak részben finanszírozná, más részét pedig kötelezően a magánszerződések tárgyává és mindig újabb pénzügyi alkuk tárgyává tennék. B. L. szerint a magánbiztosító pénztárak a monopolhelyzetben lévő, pazarlóan gazdálkodó állami betegbiztosítót hatékonyságuk javítására fogják kényszeríteni. Ugyan mivel, ha a kötelező ellátást felosztják? A betegeknek azonban ugyanazért a szolgáltatásért többet kell majd fizetniük. Ez lenne az „öngondoskodás, illetve a szolidaritás finom egyensúlya”?
A világ fejlett országaival szemben, ahol a magánbiztosítás önkéntes, a reform kötelezővé tenné azt, „magánbiztosítási szerződés nélkül ugyanis nem lehetne igénybe venni semmilyen komolyabb szolgáltatást, ezért a dolgozó önérdekből befizetné saját járulékát valamely magánbiztosító pénztárba”. Önérdekből, kötelezően. Íme a kényszerüzlet, amely kizárólag a magánbiztosítók érdekeit szolgálja. Amint az életbiztosítás az emberi életet kereskedelmi árucikké degradálja, B. L. a betegek egészségével üzletel. A betegek érdekeiről, társadalmi szolidaritásról, esélyegyenlőségről szó sincs.
B. L. szerint ha a munkavállaló belép a magánbiztosító pénztárba, „akkor érdeke lesz ellenőrizni és kikényszeríteni, hogy munkaadója is fizessen”. Képzeljük el, hogy egy építőipari segédmunkás a munkaadóját ellenőrzi, és kikényszeríti, hogy az járulékot fizessen!

Fenyegetett beteg- és orvostársadalom

A magánbiztosítók szinte korlátlan érdekeit a magánbiztosítók és a szolgáltatók közötti szerződési szabadság biztosítja. Ez azt jelenti, hogy a magánbiztosítónak a kórházzal kötött szerződése szabná meg, hogy a munkavállaló által befizetett pénzekért mit nyújt majd a kórház. Egy bizonyos, hogy a magánbiztosítók csak azokkal a gyógyintézményekkel fognak szerződést kötni, amelyekkel megéri, amelyek „a legjobb szolgáltatásokat takarékosan és hatékonyan képesek nyújtani”. Kevés pénzért legjobb szolgáltatást nyújtani nem lehet. Gyanítható, hogy a magánbiztosítók inkább tesznek engedményeket a „legjobb szolgáltatások” vonatkozásában, de a haszonról nem fognak lemondani. Nyilvánvalóan az a kórház számíthat szerződésre, amely a szolgáltatást elég olcsón kínálja. Ígérni mindent lehet, de olcsó szolgáltatás csak az ellátás szűkítése, tehát a betegek megkárosítása révén lehetséges. Nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy mindenki átlássa, ki lesz ennek az üzletnek a haszonélvezője. A betegellátó intézményeket a magánbiztosítók valóban versenyre kényszeríthetik, de ennek a levét a betegek innák meg.
B. L. a kórház-privatizációval kapcsolatban csak annyit vet oda: „nem igazán lényeges, hogy a kórházak, szakrendelők kinek a tulajdonában vannak”, majd költőien hozzáteszi: „Virágozzék minden virág.” Az eladósodott, lepusztult kórházakra a magánbiztosítók majdcsak ráteszik a kezüket. Nekik majd megéri. Az egészségügy teljes dezintegrációját B. L. mint „legfontosabb lépéssel”, a közalkalmazotti bértábla eltörlésével teszi teljessé.
A reform az egészségügyet korlátlan versenypályává kívánja változtatni, ahol mindenki versenyez mindenkivel, az ügyfelekért a magánbiztosítók, a betegekért a kórházak. A kórházak pedig annyi orvost, ápolót, személyzetet vehetnek fel, amennyit a finanszírozás megenged, és annyiért, amennyiért akarnak, mert „felesleges minden bértábla és közalkalmazotti jogállás”. Hogy ki fogja védeni az egészségügyi társadalmat? Hogy ki fogja majd ellátni a betegeket és hogyan? Nem az a fontos. „A felesleges és gyenge minőségű egészségügyi dolgozók eltávoznak.”
A lakosság szociális és egészségi helyzete miatt nem engedhető meg a közfinanszírozású rendszer szabadpiacivá alakítása. A kétszintű biztosítás csak akkor elfogadható, ha a kötelező biztosítás fejében a biztosított kielégítő ellátásban részesül, az önkéntes magánbiztosítás tárgyát pedig csak a különleges, luxusellátás képezi. Az SZDSZ egészségügyi reformja a megvalósulás küszöbén áll, ennek első lépése az egészségügyi ellátásszervezőkről szóló törvényjavaslat. Fel kellene ébrednie az egészségügyi társadalom egészének és a betegeknek is, akik nincsenek tudatában, hogy mennyire fenyegetettek. De el kellene gondolkodnia végre az ellenzéknek is, hogy a „jóléti rendszerváltozás” égisze alatt az egészségügy területén mi várható.

A szerző az orvostudomány kandidátusa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.