Mese a kisebb államról

Rockenbauer Antal
2004. 05. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormányzatunk a nehéz gazdasági helyzetből való kilábalást az eurózónához való csatlakozástól reméli. Úgy tervezik, hogy 2008-ig a főbb gazdasági mutatókat – mint az államháztartási hiányt és az inflációt – lecsökkentik a csatlakozási kritériumoknak megfelelő szintre. A hangsúly tehát a külső igényeknek való megfelelésen van, és háttérbe szorul az a kérdés, hogy a nemzeti valuta feladása milyen tényleges előnyökkel és hátrányokkal jár. Az euróalapú gazdaság kétségkívül tovább növeli nyitottságunkat, és felerősíti a piacok felszabadítását. De egyúttal lemondást is jelent egy hatékony gazdasági eszközről, hiszen az árfolyam-politikán keresztül védelmezni lehet a nemzeti gazdaság fejlődőben lévő, de a nyílt versenyre még nem eléggé felkészült ágazatait. Az eurózónához való csatlakozásra való felkészülés kulcskérdése, hogyan tehető a nemzetgazdaság alkalmassá a nagyobb nyitottságból adódó lehetőségek kihasználására.
Amit egyelőre az elképzelésekről hallhattunk, azok sokkal inkább a vágyakat, reményeket tükrözik, semmint a lehetőségek reális számbavételét. Az államháztartási hiány lefaragását a nemzeti jövedelem három százalékára alapvetően a kisebb, takarékos állam megvalósításával akarják elérni. A Draskovics-csomag még csak százmilliárdos tételeket vont el, de a kisebb állam koncepciójában már ezermilliárdos nagyságú megtakarítások szerepelnek. Természetesen jó arról hallani, hogy csökkenni fognak az adóterhek, és az állam racionálisabb szerkezetben kisebb költséggel látja majd el a feladatait, de a megvalósítás mikéntjéről nem esik szó, pedig, mint tudjuk, az ördög a részletekben bújik meg.
Az állam a legrosszabb gazda, hallhatjuk felelős politikusoktól, ami ugyanannyira hamis szólam, mint valaha a társadalmi tulajdon felsőbbrendűségének hangoztatása. Groteszk megnyilvánulása ennek az elvnek az energiaszektor privatizálása, amelyik jelentős részben a magyar állam kezéből egy francia állami vállalathoz került át. Az állam csak akkor rossz tulajdonos, ha magyar? A tulajdon hatékonyságát nem lehet ideológiai alapon megközelíteni, hanem azt kell nézni, hogyan biztosítható jobban az összhang az elérendő gazdasági és társadalmi célok és a rendelkezésre álló eszközök között. A nyereségérdekeltségű vállalkozások alapvetően a gyors és rövid távon elérhető haszonra törekszenek, ezért kevésbé hajlamosak a csak hosszabb távon jövedelmező befektetésekre, kevésbé törekszenek a környezeti károk mérséklésére és kevesebb figyelmet fordítanak a biztonsági kockázatokra. A meggondolatlan privatizációra bőven találunk példát, elég utalni a brit vasút biztonsági rendszerének összeomlására a privatizáció után néhány évvel, vagy az amerikai elektromos rendszer ismétlődő zavaraira. Az állam, ha rendelkezik átfogó koncepcióval és stratégiával, akkor megteremtheti a virágzó gazdaság alapjait, de bürokratikus irányítási módjával fékezi az új ötletek megvalósítását és az alkalmazkodást a naponta változó feltételekhez. Jó példa erre a világháború után a romokban lévő japán gazdaság hosszú idejű szárnyalása, amit a jól átgondolt és megtervezett állami gazdaságpolitika alapozott meg, de amikor a világgazdaság mély túltermelési válságba került, már hiányzott a reagáló készség és a stagnálás évtizede következett be.
A kisebb állam koncepciója jó lehet, ha előzetesen az állam túlvállalta magát és olyan területeken fejt ki irányító, ellenőrző tevékenységet, ahol nem elég hatékony. Ezen a ponton Magyarország már rég túljutott, ezért kérdéses, hogy a további jelentős leépítés az állami szférában nem vezet-e súlyos működési zavarokhoz. Minden átszervezés beruházást igényel, hogy amíg az új szervezetek felnőnek az elvégzendő feladatokhoz, a régi struktúra addig is kezelni tudja a napi feladatokat. A Draskovics-csomag tapasztalatai alapján nem sok a remény, hogy az elvonásokra szakosodott kormányzat képes lesz az eddigieknél hatékonyabban ellátni feladatát. A pénzügyi fűnyíró ott vágott eddig is a legtöbbet, ahol a legkevésbé lett volna szabad: az egészségügyben, az oktatásban, a kutatásban. Az állami szerepvállalásnak a stratégiai célokra kellene összpontosítania, ezzel szemben úgy tűnik, hogy a rövid távú szemlélet az uralkodó, és az államháztartási lyukak betömködésén túl már nem marad energia, figyelem, a koncepcionális gazdaság és társadalompolitika kidolgozására. Mindenütt, ahol az állam kudarcot vallott, ki akar bújni a felelősség alól. Ennek jele az egészségügyben tervezett kórházi privatizáció, a felsőoktatásban a menedzseri irányításra vonatkozó tervezetek. Nagyon jellemző a kutatási-fejlesztési támogatások megnyirbálása is, ami a hangzatos kijelentések ellenére tovább csökkent, és mára már a GDP 1 százalékát sem éri el, szemben az európai átlagos 2 százalékkal. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy nálunk a GDP jóval alacsonyabb a fejlett gazdaságokénál, akkor a K+F szférára fordított összeg elmaradása öt-tízszeres. Az már a csoda határát súrolja, hogy ennek ellenére a hazai kutatás még mindig tartja versenyképességét. Hasonló a helyzet az egészségügyben és az oktatásban, ahol a hazai színvonal messze magasabb, mint ami a ráfordított erőforrások alapján várható lenne. Az első figyelmeztető jelek máris megjelentek, diákjaink már kevésbé eredményesek a nemzetközi versenyeken, mint korábban voltak, és néhány kiábrándító felmérés is készült a magyar tanulók felkészültségéről. Az igazi veszély abból fakad, hogy a kulturális ciklusok időtávja jóval hosszabb, mint a gazdasági folyamatoké. A gazdaságban létrehozható jelentős fordulat tíz év alatt is, de egy kulturálisan elmaradt ország felemelkedéséhez legalább 25-30 év kell. Ha hiányzik a jól képzett szakembergárda, ha nincsenek kvalifikált tanáraink, tanítóink, akik átadhatják tudásukat, akkor a következő generáció is képzetlen marad. Tanulatlan munkaerővel pedig nincs gazdasági felemelkedés.
Beléptünk az Európai Unióba és ezzel a versenyt választottuk. Ha majd 2010 körül az eurót is bevezetjük, a verseny tovább élesedik. Erre kell felkészülni, és ennek érdekében kellene mozgósítani a hatékony és takarékos államot, nem pedig fordítva felülni a lóra, amikor a takarékoskodás miatt csökkentenék az államot, és ehhez igazítanák az elvégzendő feladatokat.

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.