A magyar lakosság egyharmada szegény

2004. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szegényedik Magyarország. A Népszövetség és az ENSZ adatai szerint 1939-ben Magyarországon az egy főre jutó évi átlagjövedelem körülbelül 90 százaléka volt az akkori ausztriainak, 1990-ben pedig – 45 év orosz megszállás után – pedig már csak 30 százaléka.
Az elszegényedés üteme 1990 után katasztrofálisan felgyorsult, és ennek egyik fő oka a privatizáció, a nemzeti vagyon tudatos elprédálása volt. Hivatalos adatok szerint az össznépi tulajdon, tehát a köztulajdon dobra verése nyomán az állam – elméletileg a magyar emberek – 15 milliárd dollár bevételhez jutott ugyan, ami mai pénzben körülbelül háromezermilliárd forint, de a magyar lakosság szempontjából úgy tűnik, ez a hatalmas összeg nyomtalanul eltűnt. Eközben a külfölddel szembeni bruttó magyar államadósság – ami 1990-ben 21 milliárd dollárra rúgott – az évek során tovább nőtt, és 2004-ben már 31 milliárd dollárt tett ki az MNB adatai szerint. Mi történt? Tízmillió lakossal számolva, mai értéken minden egyes magyar állampolgár háromszázezer forinttal lett szegényebb, hiszen a privatizáció az ő együttes vagyonuknak az eladását jelentette, megkérdezésük nélkül. A privatizáció tartósan elszegényítő hatást is okozott azáltal, hogy az elkótyavetyélt óriási vagyon nettó jövedelme immár nem a magyar lakosságot – a korábbi tulajdonost – gazdagítja, hanem a külföldit. És mindezért cserébe a magyar lakosság nem kapott semmit. Emlékezni kell arra is, hogy az 1992. évi hírhedt csődtörvény következményeként magyar vállalatok százai mentek tönkre. A csődbe kergetett vállalatok közel félmillió embert foglalkoztattak.
A további elszegényedés már közvetlenül adódott abból, hogy a társadalom elvesztette az ellenőrzést a gazdaság irányítása fölött. Gazdasági fölényük birtokában ma a külföldi nagyvállalatok diktálják – a magyar kormányzatok jóváhagyásával – a rohamosan emelkedő közszolgáltatási tarifákat, nevezetesen a gáz-, a víz-, a villany-, a telefon-, a kábeltévé- és a távfűtési díjakat stb., miközben a lakossági jövedelmek növekedése az áremelkedésekhez képest jóval elmarad. Az egymást követő kormányzatok – de főként az MSZP–SZDSZ-koalíciók – azzal tetézik mindezt, hogy fokozatosan lerombolják a korábbi, szolidaritáson alapuló szociális biztonsági rendszereket, és helyébe erőszakkal bevezetik a „fizesd magad” elvét az oktatásban, a kultúrában, a testnevelésben és a közegészségügyben. Jelenleg éppen a szolidaritásalapú egészségügyi rendszer lebontása van soron. Az állam már az egyén személyi biztonságát sem garantálja, ami pedig az állam eredendő feladata lenne. Vállalatok és egyének tízezrei fizetnek őrző-védő biztonsági szolgálatokért, s ez újabb hatalmas improduktív teher a társadalomra nézve.
1991-ben az egy főre eső havi nettó átlagkereset Magyarországon 14 ezer forint körül volt, 2002-ben pedig – a KSH adata szerint – 77 622 forint, tehát a növekedés több mint ötszörös volt. De a bruttó hazai termék (GDP) ugyanezen idő alatt 1,8 billió (ezernyolcszázmilliárd) forintról 16,7 billióra nőtt, azaz nominális értékben több mint kilencszeres a növekedés. Ha a havi nettó átlagkereset nyomon követi a GDP növekedését, ami a normális helyzet lenne, akkor Magyarországon a havi nettó átlagkeresetnek 2002-re el kellett volna érnie a 126 ezer forintot. De nem érte el. A lakosság pénzbeni részesedése tehát drámai módon csökkent a megtermelt nemzeti termékből. 1991-ben ez a részesedés még 67, 2002-ben viszont már csak 58 százalékos volt. Példátlan méretű jövedelemcsökkenés ez. Az OECD-országokban, amely csoportnak egyébként Magyarország is tagja, a lakosság közvetlen részesedése a nemzeti jövedelemből átlagosan 60-64 százalékos, és ehhez járulnak még egyéb segélyek az arra rászorulóknak. Magyarországon azonban a közvetlen (pénzben kifejezett) személyi jövedelmek alacsonyak, mert a megtermelt bruttó termék (GDP) jelentős hányadát évről évre kiviszik (kiutalják) az országból profitrepatriálás és adósságszolgálat-törlesztés címén. Például 2003-ban csak ez a két tétel több mint kétbillió (kétezermilliárd) forintra rúgott, ami a Magyarországon megtermelt érték 13 százaléka! Jó lenne tudni, hogy a most alakuló kormánynak van-e véleménye erről a kérdésről, és – ami még fontosabb – van-e határozott terve ennek a helyzetnek a megváltoztatására?
Ebből az is látható, hogy a GDP növekedésére való hivatkozás, ami a politikusok kedvenc propagandaeszköze, a gyakorlatban semmitmondó és félrevezető. A GDP növekedhet, de közben a magyar népesség szegényedhet, és szegényedik is, hiszen a megtermelt GDP-ből egyre kevesebb jut magának a lakosságnak. Olyan politikára van szükség, ami nem a GDP-ről beszél, hanem arról, hogy azon belül mi, mennyi jut a magyar lakosságnak.
Az általános elszegényedés mindenkit sújt, kivéve a gazdagokat – a lakosság körülbelül egy százalékát. A Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetsége egyik konferenciáján, 2002 májusában idézték Bárándy Péter igazságügy-minisztert, aki szerint nem tartható fenn az a helyzet, hogy a magyar bírák az európai átlag alig 15 százalékát keresik meg. Ugyanott idézték Kiss Péter minisztert is, aki akkor állítólag azon panaszkodott, hogy a portugál gazdaságban részt vevő dolgozóknak nyolcszoros a jövedelmük ugyanolyan munka mellett, mint Magyarországon. Az MSZP-kormány állítólagos nagyfokú szociális érzékenysége ellenére az elmúlt két év alatt a helyzet semmit sem változott. Nyugati elemzések szerint a magyar lakosság egyharmada a szegénységi határ alatt él, és ennek megfelelően gyengén táplálkozik, betegeskedő, továbbá a jó minőségű élelmiszerek fogyasztása az évek során erősen csökkent. Medgyessy Péter még mint pénzügyminiszter arról beszélt, hogy „a magyar társadalom elérkezett arra a pontra, amikor láthatók a kifáradás jelei”, „az elmúlt tíz évből elege van a társadalomnak”, hiszen „évek óta ugyanis vagy nem növekszik az életszínvonal, vagy kifejezetten csökken” (PénzPiac, 1997. április 15.).
Az elszegényedés megállítását és visszafordítását csak egy radikálisan új gazdaságpolitikával lehet elérni, ami a jövedelmek százmilliárd forintos nagyságrendű átcsoportosítását igényelné. Ehhez képest komolytalan és cinikus a Medgyessy-kormány által a szegénység leküzdésére meghirdetett nemzeti cselekvési terv, amelynek révén „sok száz millió forintra lehet pályázni”. Tipikus porhintés ez, megoldás helyett politikai szemfényvesztés.
Mit lehetne tenni, figyelembe véve az EU-tagságból, az IMF-tagságból és sok más nemzetközi szerződésből fakadó megkötöttséget?
Mindenekelőtt szükséges egy olyan új gazdaságpolitikai elvi elhatározás, ami központi feladatként tűzi ki az elszegényedés megállítását és a személyi jövedelmek általános emelkedését Magyarországon. Egy ilyen gazdaságpolitikának lényeges eleme lenne a magyar tulajdonú vállalkozások nagyarányú állami támogatása azért, hogy jelentősen csökkenjen a foglalkoztatottság függősége az itteni multinacionális vállalatoktól. Magyarországon jelenleg vészhelyzet van, és ilyen esetekben még a nemzetközi megkötöttségek is engednek bizonyos játékteret az állami támogatáshoz.
Szükséges egy olyan új gazdaságpolitika, ami támogatások és más egyéb preferenciák segítségével kifejezetten a magyar jövedelmek növekedését segítené. Ehhez rendelkezésre állnak a kellő közgazdasági eszközök és eljárások. Csak olyan megaprojektek indokoltak, amelyek megvalósulásuk után magyar munkahelyeket teremtenek. Az M6-os autópálya semmi esetre sem ez a kategória. Ez elsősorban az Európai Unió érdeke, de akkor vállalják át a teljes finanszírozást. Az elszegényedés leküzdéséhez új és rugalmas monetáris politika is szükséges, még akkor is, ha egy ilyen politika nem lenne összhangban a maastrichti kritériumokkal. E kritériumokat az EU vezető tagállamai már amúgy is felrúgták, mert közgazdaságilag értelmetlennek és tarthatatlannak bizonyultak. Ebből okulhatna a magyar monetáris politika is. A frázisszerűen hangoztatott pénzügyi dogmák helyett önálló gondolkodás kell, s egy olyan monetáris politika, amelynek messze elsődleges célja a lakossági reáljövedelmek növekedésének elősegítése monetáris eszközökkel.
Egészében véve Magyarországon egy olyan gazdaság- és monetáris politika szükségeltetik, amelyben a siker kritériuma a lakossági jövedelmek erőteljes növekedése a GDP-n belül, annak növekedése mellett.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.