Adósságcsapdában az államháztartás

Mádi László
2004. 09. 08. 17:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közgazdaságtan cikluselméletekkel foglalkozó fejezetében tanítják a politikai ciklus fogalmát is. Ennek lényege, hogy egy (általában négyéves) kormányzati periódusban a kormányok a ciklus első felében reformokat kezdeményeznek, és akár népszerűtlen lépéseket is vállalnak. Mindezt azért teszik, hogy a ciklus második felében a fájdalmas lépések következtében keletkező hasznot, illetve a kezdeti takarékoskodás után felhalmozódó tartalékokat a választásokat megelőzően, politikai szempontból a legoptimálisabb módon, közérzetjavító programokra fordítsák. Politikailag ez lenne a racionális, hiszen a kormányok, illetve a mögöttük lévő kormánypártok érdeke az újraválasztásukhoz kötődik, s ehhez népszerűség kell. A népszerűséghez szabadon elosztható javak, s ehhez pedig egy olyan előrelátó politika, amely a választásokat megelőző időszakra – jelen esetben 2005-re – felhalmozza a szétosztható jószágokat. Így volt ez Magyarországon a demokratikus fordulat óta nemcsak az országos, hanem az önkormányzati szinteken is.
A szocialista kormány ennek a racionális egyszeregynek épp a fordítottját cselekedte. Mintegy félezermilliárdnyi többletbért osztott szét 2002-ben, azóta ennek a determinációjában vergődve megszorítást és újabb megszorításokat hajt végre. Nem ismer más választ a fellépő problémákra, mint a költségvetési szigort. Olyan mértékben rosszul és felelőtlenül mérte fel saját és az ország érdekét, hogy 2005-re nemhogy választási költségvetést nem tud készíteni, hanem újabb restrikcióra kényszerül. A megszorítások azért is következnek be, mert más szempontból eltér a helyzet a korábbi kormányok időszakától. Az előző ciklusban ugyanis – különösen a ciklus második felében – Orbán Viktor kormánya a dinamikusan növekvő bérek (emlékezzünk vissza a minimálbérek akkori látványos növekedésére) és nyugdíjak mellett a beruházások ösztönzésére is nagy gondot fordított.
A Matolcsy György nevével fémjelzett gazdaságpolitikában a bérek és a beruházások szinkronban voltak, a két terület párhuzamosan és szisztematikusan fejlődött: lépésről lépésre, egymásra épülve születtek a pozitív döntések. Kiszámíthatóság, folyamatos továbbfejlesztés és öszszehangoltság volt a jellemző (lásd például a polgári otthonteremtés modelljének szerves, egymásra épülő lépéseit). A baloldali kormányra ezzel szemben az egyszeri ad hoc döntések, a következetlenség, a bizonytalanság és az összehangolatlanság jellemző. Ha csak a több százezres pedagógustársadalom esetét nézzük, akkor azt figyelhetjük meg, hogy a polgári kormány alatt a pedagógusbérek az életpályamodell részeként előre tervezetten, évről évre az inflációt meghaladóan emelkedtek – öszszességében jobban, mint a Medgyessy-kormány egyszeri ötvenszázalékos döntése következtében. S bár minden tanár azóta is várja az ígért folytatást, keserűen csalódnia kellett. Nem történt a reálkereseteket növelő béremelés, s olybá tűnik, hogy a következő időszakban sem lesz.
A béremelések nagy költségvetési kiadásbővülését a bevételek gyarapodása nem kísérte, hiszen a Széchenyi-terv tönkretétele és leállítása, az autópálya-építések megakasztása mind-mind a beruházások ütemének korábbi bővülése utáni visszaesését eredményezték. – Etetni kell a juhot, hogy nyírni és fejni lehessen – a Mária Terézia nevéhez kötődő mondat évezredes bölcsességet tükröz, míg az MSZP–SZDSZ-kormány részben az állami támogatású beruházási programok drasztikus visszafogásával, részben az állandósult bizonytalanság és kiszámíthatatlanság „gazdaságpolitikájával” rengeteg kárt okozott. A beruházások éltető eleme a tervezhetőség, míg a kiszámíthatatlanság egyenesen méreganyag az életképes döntéseknél.
Gyurcsány Ferenc a Medgyessy Péter által kapott harmincnapos uralkodásának a számára oly kellemes és régóta vágyott hatalmi helyzete mellett van egy ez idáig ki nem mondott, de a későbbiekben rá nézve veszélyes oldala. Nevezetesen az, hogy így az ez év végi államháztartási folyamatok válságjele, annak várhatóan jelentős hiánytúllépése már az ő nevéhez kötődik, akárcsak a nem sok népszerűséget jelentő 2005-ös költségvetés megalkotása. Nem mutogathat hitelesen vissza, nem kenheti másra a felelősséget, neki kell vállalnia. Ráadásul mint főtanácsadó, majd mint miniszter abszolút felelős pozíciókban volt eddig is. Valószínűleg ezért mondhatta Medgyessy, hogy a 2006-os kormányfőjelöltnek nem célszerű egybeesnie a ciklus közben most megválasztandó miniszterelnökkel, hanem annak attól és az új MSZP-elnöktől is különböző, harmadik személynek kellene lennie.
A még nem létező kormány asztalán ugyanis egy többismeretlenes egyenlet fekszik. Egy egyenlet három ismeretlennel. A jövő évi költségvetéssel három igényt – ráadásul olyanokat, amelyek szöges ellentétben állnak egymással – kell kielégítenie. Az egyik a kormány nagyobbik pártjának, a szocialistáknak az igénye, amelyik az eddig ismert választási költségvetést jelenti. A szocialisták adják ugyanis a megyei önkormányzatok és a nagyvárosok polgármesteri tisztségeinek zömét. Ráadásul az egyéni országgyűlési képviselőik is – a „most vagy soha” elvet hangoztatva – a „több pénzt az önkormányzatoknak, több pénzt az embereknek!” sokat ismételgetett szocialista vágyakozását kérik számon a jövendő pénzügyminiszteren.
Ezzel szemben a liberálisok nem a kiadási oldal bővítését, hanem az adók csökkentése révén a bevételek visszafogását követelik. Teszik ezt úgy, hogy eddig az elmúlt két évben megszavazták az összes adóemelést, beleértve az új adók bevezetését is. Lényegében a drámaibb szja-szigorítás elkerülése okán ők provokálták ki az áfakulcsok jelentős növelését, amely aztán az infláció meglódulásához vezetett. Ahhoz az inflációhoz, amelyet a gazdaság betegségének tüneteként, egyfajta lázállapotként ismer a közgazdászszakma. Ráadásul azt is tudjuk mindannyian, hogy az infláció legnagyobb elszenvedői a bérből és fizetésből élők, a kispénzű emberek. Az az SZDSZ követeli most az adósságcsökkentést, amelyik (Medgyessy Péter szavaival élve) általánosságban kéri az adócsökkentést, miközben konkrétan új adókedvezményt kezdeményeznek – lásd a Sulinet-kedvezmény ügyét.
Eközben a piac szigorításokat vár, hiszen attól fél, hogy akárcsak tavaly, az idén is elszalad az államháztartási hiány, elvonva ezáltal a forrásokat a magánberuházások elől. A helyzet azért is kritikus, mert az államháztartás hiánya (úgynevezett belső hiány), a folyó fizetési mérleg hiánya (úgynevezett külső hiány) mára már kritikus szintet ért el, miközben a felhalmozódott államadósság mértéke az év végére várhatóan meghaladja a maastrichti kritériumban foglaltakat. A növekvő infláció, az ország romló megítélése, valamint az irracionálisan pazarló állam összességében oda juttatta hazánkat, hogy az idén, de várhatóan jövőre is az ország összes adófizető polgárának a személyi jövedelemadója csupán arra lesz elég, hogy az adósságunk kamattörlesztését fedezze.
Kapkodás, fejetlenség (egyszerre két miniszterelnök is van, bár az egyik már nem, a másik még nem az), és ígérgetés zajlik. A régi embereknek azt ígérik, hogy maradnak majd a pozícióikban, máskülönben elolvad a parlamenti többség. Az eddig hátrébb lévőket pedig azzal biztatják, hogy most eljön majd az ő idejük is a „jobb későn, mint soha” elv alapján. Eközben bár váltást hirdettek, de most mégis azt mondják, hogy viszik tovább a jelenlegi gazdaságpolitikát. Akkor miért volt szükség váltásra? Gyurcsány politikai tapasztalata lényegében ugyanonnan való: az állampárti időkből. Így sajnos az történt, mint már jó néhányszor. Felreppentek, majd átültek a verebek egy másik ágra. Csakhogy eközben a gondok, az emberek nyomasztó problémái máig megoldatlanok. S eközben az államháztartási hiány és a fenyegető adósságcsapda az országot, a gazdaságot már komolyan fenyegeti.

A szerző közgazdász, országgyűlési képviselő
(Fidesz – Magyar Polgári Szövetség)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.