Gyurcsány Ferenc politikai illegitimitása

Löffler Tibor
2004. 09. 07. 18:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balsai István, az MDF–Fidesz színekben egyéni körzetből a parlamentbe jutott képviselő nem kis vihart okozott azzal az álláspontjával, miszerint alkotmányellenes helyzet alakult ki: Gyurcsány Ferenc miniszterelnökké jelölése politikailag illegitim aktus, mert ő sem egyéni választókerületben, sem pedig pártlistán nem szerezte meg a választók bizalmát, azaz nem tagja az Országgyűlésnek.
Első olvasatban ez az állítás valóban merésznek tűnik, mert feltételezni engedi, hogy Gyurcsány jelölése és leendő miniszterelnöksége ütközik az írott alkotmánnyal. A magyar közjogi viták egyik kritikus témája az alkotmányosságnak az alkotmány betűje és/vagy szellemisége szerinti értelmezése, ezért Balsai István minden további nélkül gondolhatja, hogy Gyurcsány jelölése az alkotmány szellemiségével vagy – még inkább – az alkotmányos elvként intézményesült politikai szokással és gyakorlattal ütközik. Az egyik kormánylap augusztus 30-i szerkesztőségi álláspontját tartalmazó vezércikkben három ponton támadta meg Balsai és az MDF Lakitelek munkacsoportjának jogértelmezését: a láthatatlan alkotmány az alkotmánybírák találmánya; Antall József halála után Boross Péter lett a kormányfő, aki nem volt képviselő, hanem egyszerű minisztertársa Antallnak (és Balsainak); a „politikailag illegitim” kifejezés értelmetlen, mert az illegitim azt jelenti, hogy nem jogszerű. A lap ezért úgy gondolja, nem jelent semmit azt mondani valamire, hogy politikailag nem jogszerű.
A helyzet azonban az, hogy a láthatatlan alkotmány, az alkotmány szellemisége a rendszerváltás óta a széles közjogi diskurzusok tárgya. A politikai illegitimitás tárgyi bizonyítéka – egyebek mellett – Bayer Józsefnek A politikai legitimitás című könyve (Napvilág Kiadó, 1997), amely címével közvetve jelzi: létezik politikai illegitimitás is. Az illegitim valóban jelent nem jogszerűt vagy nem törvényest, de nem kizárólag a hatályos jogszabályok szerinti olyan jogszerűtlenséget fejez ki, amiről a jogalkalmazó szervek döntenek. Valami lehet azért is illegitim, mert azt nem ismerjük el törvényesnek vagy jogszerűnek. Mivel a legitimitás mindig feltételezi az elfogadás és elismerés szubjektív mozzanatát, az elutasításból következik az illegitimitás egy harmadik jelentése: valamit nem fogadunk el vagy nem ismerünk el jogszerűnek annak ellenére, hogy a hatályos jogszabályok szerint egyébként jogos vagy törvényes. Az ilyen jellegű elutasításnak általában három oka van: jogértelmezés, valamint morális és politikai megfontolások. Az eltérő jogértelmezésekre jó példa az, amikor kormány és ellenzék ellentétesen ítéli meg egy törvénytervezet alkotmányosságát. A baloldali és liberális teoretikusok körében szinte dogmának számít, hogy egy jogszabály akkor legitim, ha az állampolgárok morális meggyőződése szerint is igazolható. A politikai legitimitás kézenfekvő példája a Haider-ügy: Jörg Haider az osztrák alkotmánynak és törvényeknek megfelelően került kormányra, de a radikális baloldaliak és liberálisok ennek ellenére, kifejezetten politikai és ideológiai okokból, kétségbe vonták Haiderék jogát a kormányzásra.
A politikai illegitimitás vádjával kellett szembesülnie az utolsó pártállami Országgyűlésnek, amelynek tagjait az akkor hatályos alkotmány szerint törvényesen választották meg. A taxisblokád során és után az Antall-kormány politikai illegitimitása került szóba a radikális ellenzékiek körében. A demokratikus charta pedig kimondatlanul is kifejezetten az Antall-kormány politikai illegitimitásának elvéből indult ki azzal, hogy téziseit rendre így kezdte: „Demokrácia akkor lesz, ha…” Ezzel arra utaltak, hogy a demokratikusan és alkotmányosan hatalomra került (megválasztott) kormány és a vezető kormánypárt szemben áll a fennálló demokratikus rendszerrel és annak alapértékeivel.
A Boross Péter miniszterelnökségére hivatkozás némi korrekcióra szorul: akkortájt nagyon sokat nyomott a latba, hogy a Boross-kormány Antall József december közepén bekövetkezett halála után gyakorlatilag csak január elejétől kormányzott, és mintegy fél év volt csak hátra az esedékes választásig. Az ellenzék a közelgő választásokra tekintettel nem tette kampánytémává a kormány illegitimitását. Szokás Horn Gyulára is hivatkozni, mint aki úgy lett miniszterelnök, hogy a választáson nem volt az MSZP miniszterelnök-jelöltje. Csakhogy valójában Horn Gyulát a karhatalmista (illegitim) múltja miatt, taktikai okokból nem nyilvánították hivatalosan miniszterelnök-jelöltnek, de mindenki tudta, hogy valójában ő a szocialisták jelöltje. Amikor Magyar Bálint és Pető Iván a választások előtt, taktikai okokból, kategorikusan elutasították egy Horn vezette koalíció létrehozását, azt a látszatot keltették, hogy Horn politikailag illegitim szereplője lenne a kormánynak. Pontosan úgy, ahogy utóbb Haidert tekintették annak. Ha eltekintünk a Horn miatti taktikázgatástól, elmondható: az 1998-as választással már alkotmányos elvvé intézményesült az a politikai szokás és gyakorlat, hogy a győztes pártnak a választáson is indult és képviselővé választott miniszterelnök-jelöltjét kérik fel kormányalakításra. A miniszterelnök-jelöltek 1994-től az állampolgárok választásával, szavazataival törekedtek a demokráciákban meghatározó demokratikus legitimitásra szert tenni.
Gyurcsány és hívei mentségére szolgál az, hogy a most végbemenő kormányfőváltásra még nem volt példa a rendszerváltozás óta. Boross Péter miniszterelnökségének nemcsak Antall halála miatt nincs kellő igazoló ereje, hanem azért is, mert Gyurcsány egy politikai válságba belebukott kormányfő helyére lép. Ennek a politikai válságnak ráadásul az a mélyebb oka, hogy a választópolgárok demokratikus voksoláson, az európai parlamenti szavazáson vonták meg a bizalmat a kormánytól és a vezető kormánypárttól, amit azok el is ismertek. Teljesen más lenne a helyzet, ha Gyurcsány más okból vált volna miniszterelnök-jelöltté. Bonyolítja a dolgokat a vezető kormánypárt belső válsága is. Az MSZP-nek mint professzionálisan üzemelő szervezetnek a választmányon és az elnökségen keresztül olajozottan kellett volna keresztülvinni a személycserét. Az egyedül és sietve döntő elnökség egyhangú jelöltjével szembeni lázadás pedig az elnökség politikai legitimitásának gyengeségére világított rá. A sebtében összehívott kongresszus a megyei vezetések hatalmi törekvéseinek adott teret. Történelmi analógiával élve: az MSZP-n belüli rendi anarchia emelte pajzsra Gyurcsányt.
A Gyurcsány Ferenc politikai illegitimitásából levezetett előre hozott választással szemben lehet alkotmányos érveket felsorakoztatni, de úgy látom, a vitákból kimaradt az, hogy a nyugati demokráciákban elvi alapon bevett gyakorlat az előre hozott választások megrendezése, ha a kormányzó erők népszerűsége vagy társadalmi támogatottsága radikálisan megcsappan. A demokratikus legitimitás nemcsak alkotmányosságot vagy törvényességet, hanem kinyilvánított népakarat szerinti támogatottságot is takar. Egy demokratikus kormány politikai illegitimálódása óhatatlanul is felvetheti a legitimitásnak (új) választások általi megerősítését.
A demokratikus chartának az Antall-kormány politikai illegitimitására utaló politikai kifogásainak egyike az volt, hogy a kormányban egyébként posztot be nem töltő Csurka István a vezető kormánypárt (politikailag illegitim) alelnöke. Gyurcsány Ferenc egy lapinterjúban maga is számot vetett a Medgyessy-kormány politikai illegitimitásának lehetőségével: szavai szerint az ellenzék úgy véli, a mai kormány nemzetellenes és illegitim, tehát hatalmától bármilyen eszközzel megfosztható. A bármilyen eszköz persze túlzás, hiszen Gyurcsány alkotmány- és demokráciaellenes, tehát politikailag illegitim eszközökre is utal a jelzővel. Gyurcsány pechje azonban, hogy Szalai Erzsébet szociológus azt írta egyszer a Népszabadságban (2003. szept. 16.), hogy a magyarországi újkapitalizmus kialakulása bármiféle társadalmi és politikai felhatalmazás nélküli, illegitim folyamat volt. Az ezek szerint illegitim tőkefelhalmozónak bizonyult Gyurcsányt Lengyel László más összefüggésben találta illegitimnek (Népszabadság, 2003. márc. 29.): azzal, hogy Medgyessy sarokba szorította az erős pártvezetőket és minisztereket, a Draskovics–Gyurcsány–Szekeres informális és illegitim udvari vezetés közeledett a formális és legitim hatalmi beiktatáshoz.
Most egyszerűen az történt, hogy Balsai István élt a szólás Szalai és Lengyel által is gyakorolt szabadságával, és politikailag illegitimnek találta a Lengyel László által egyszer már illegitimnek titulált Gyurcsány Ferenc várható formális hatalmi beiktatását.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.