Megadóztatott uniós források

Boros Imre
2004. 09. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A volt KGST-államokban bekövetkezett rendszerváltozás felkészületlenül érte az Európai Uniót, mégis rögtön elkezdődött az új demokráciák és az unió pénzügyi együttműködése a Lengyelországra és Magyarországra utaló PHARE-programban. A program segítségével a két ország, később a többi rendszerváltó ország is, forrásokat kapott gazdasága piacgazdasági átalakításához. Az unió tanácstalansága abban mutatkozott meg, hogy nem volt elképzelése a szükséges intézkedésekről. Ezt a programban részt vevő országokra bízta, de a segítségnyújtásnak felső korlátot szabott. Magyarország részére évente százmillió euró forrás volt elérhető. Tekintettel arra, hogy ebben az időszakban a PHARE-program a kedvezményezettek favorizált kéréseit elégítette ki, a forrásokat 1994-ig rendben el is költötték.
Fél évtizedre volt szükség, hogy az unió lélekben felkészüljön a bővülésre. Ez azt jelentette, hogy a PHARE-program átalakult, és kívánságok helyett a csatlakozás előkészületeit támogatta. Brüsszel 1995-től csak felkészülési programokat fogadott be. Az irányváltás a Horn-kormány idején következett be, és tartott egészen a csatlakozásig. A forrásfelhasználás sikere feltételezte a magyar hatóságok aktív közreműködését. A felkészülésben jelentősen erősödött a társfinanszírozási kötelezettség is. Minden programhoz hazai forrást is biztosítani kellett. 1995–98 között az évről évre megítélt PHARE-források felhasználatlan hányada egyre halmozódott. 1998 nyarán csaknem 300 millió euró megítélt, de fel nem használt forrása volt Magyarországnak. A retorika ugyan az uniós tagság iránti elkötelezettségről szólt, de a PHARE-programokra alapozott felkészülési folyamat egy helyben topogott. 1998 második felétől indult el a felkészülés gyorsulása. Az 1995-ben megítélt összegek oroszlánrészét sikerült is az utolsó pillanatban megmenteni, és 2000-ig a teljes lemaradást behozni. Ennek a pozitív fejleménynek volt betudható, hogy két újabb programcsoport is megnyílt 2000-től: az ISPA, a környezetvédelmi és közlekedési projektek finanszírozására, valamint a SAPARD, a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés céljaira.
A két új pénzügyi keret már forrásokat adott ágazati projektek kivitelezéséhez. 2001 végére az unió teljes pénzügyi kötelezettségvállalása felülmúlta a 600 millió eurót. Felzárkózott a magyar társfinanszírozás is. Az ágazati költségvetésekben programszám szerint megjelentek az előcsatlakozási projektek. Jó esély volt arra, hogy a 2001-es 150 millió euró körüli (40 milliárd forintos) uniós forrásfelhasználás 2002-ben megduplázódhat. Nem így történt. 2002-ben a felhasználás ismét lefékeződött. A költségvetés tervezésekor az új kormányzat megközelítőleg a polgári kormány felhasználási irányszámait vette ugyan alapul, de az Állami Számvevőszék zárszámadási jelentése már arról tudósít, hogy a PHARE-forrás felhasználása csak a tervezet 36 százaléka, csupán az ISPA 11 százaléka teljesült, a SAPARD-program alapjából pedig nem történt felhasználás.
2003-ban jelentős elmozdulás nem történt, december végéig a teljes ISPA-állomány alig több mint tíz százalékát vette igénybe a kormány, a SAPARD-ból pedig ötmillió eurót költött. A kedvezőbb PHARE-felhasználásnak az az oka, hogy a programokat iker-együttműködésekben a tagországokból szerződtetett szakértők hajtják végre, akik a számlákat benyújtják, és azokat ki is kell fizetni. Sok remény a 2004-es évhez sem fűzhető. A június 30-ig elköltött kevesebb mint tízmilliárd forint (38 millió euró) nem kecsegtet sok jóval. Így állunk 2004 közepén. A mély helyzetelemzést kerülendő, rengeteg PR-cikk dicséri a nagyszámú pályázatot, és szól arról, hogy mi lesz 2007 után. A felhasználás sürgős javítására vonatkozó megoldások azonban nem születnek.

Súlyos elmaradás az intézményi felkészülésben

A választások után a kormány mérsékelt figyelmet fordított a csatlakozási felkészülésre. Értékes hónapok teltek el permanens kampánnyal (jóléti rendszerváltozás). A forint elleni kormányzati fellépés miatt beindult a spekuláció, amit leértékelés és kényszerű kamatemelés követett. Az elhibázott árfolyam-politika a költségvetés fejlesztési lehetőségeit a teljes kormányzati ciklusra megbénította. A gigantikusra nőtt államháztartási hiány azóta is drágítja a forrásokat, szűkíti a hitelpiaci mozgásteret. 2002 óta ismét nem áll rendelkezésre a szükséges nemzeti társfinanszírozás. Ezért állnak, halasztódnak létfontosságú projektek.
Jelentősége alatt kezeli a kormány a forrásfelhasználás koordinációját is. Reklámfogásként megszüntették a tárca nélküli miniszteri posztokat, beleértve az uniós források koordinációját is. A mese sok mindenről szól. Új tárca nélküli miniszterről, esetleg két miniszteri posztról, fejlesztési minisztériumról stb. Most pedig kezdődik minden elölről, a zűrzavar teljes, a költségvetésnek készen kellene lennie, mire az új kormány feláll. A kudarc másik fő oka az irányítatlanságból, a koordináció hiányából adódik.
Nem kevés szerep jutott a visszaesésben annak, hogy erősen kifogásolható összeférhetetlenségi szituációk keletkeztek. E veszélyes gyakorlat 2004 májusa után kezdődött. Az uniós pénzek elköltésében a kormány már tagként teljes önállóságot kapott, ugyanakkor korlátlan a felelőssége is. A kormány nem is tudott ellenállni a kísértésnek. Kormánypárti pártfunkcionáriusok, miniszterfeleségek kerültek döntéshozatali pozícióba, kormánytagok családtagjai tanácsadással kezdtek házalni. A strukturális alapokra felkészítő Pályázat-előkészítő Alap pályázatainak elbírálásakor megkerülték a meghirdetett normatív bírálati szempontokat.
A megszorítások nem kímélik az uniós eurókat sem. A pályázatok uniós részét a nullaszázalékos áfa helyett ma 25 százalék terheli. A kedvezményezettek zömét az uniós források utáni áfa-visszaigénylés lehetőségéből kizárták, azaz adót róttak ki az uniós forrásokra. Alaposan megdrágították a biztosítéki rendszereket is. Korábban elegendő volt a tulajdonlapra egy bejegyzés annak biztosítására, hogy a kedvezményezett a megjelölt célra használja a projektet, mára a teljesítési bankgarancia jött divatba, aminek az összköltsége 10-15 százalék. Az uniós pénz jó része ezzel bankköltséggé válik. A 25 százalékos áfa, az áfa-visszaigénylés megvonása és a drága bankgaranciák miatt hovatovább már pályázni sem lesz érdemes, hiszen az uniós támogatás jó része adóvá és banköltséggé válik.
Nem jól haladt az intézményi felkészülés sem. Kiváltképp az agrár- és a vidékfejlesztési ágazatban, ahová a felhasználható források legnagyobb hányada jutna. Ezért lassú a SAPARD-források felhasználása, bizonytalanok az agrár- és vidékfejlesztési program pályázati kiírásai, de az idén nem láttak egy fillér támogatást az agrár-környezetvédelem szabályai szerint gazdálkodók sem. Se híre, se hamva annak, hogy a kormány készülődne a földalapú uniós támogatás megelőlegezésére vagy a nemzeti önrész kifizetésére. Az agrárbürokrácia restsége csak a Pénzügyminisztériumnak jön jól, hivatkoznia sem kell semmire, ha nem akarja fizetni a társfinanszírozást.
A közbeszerzési törvény kései jogharmonizálása miatt 2004 első fele úgy telt el, hogy uniós forrásfelhasználásra egyetlen versenykiírás sem történt, és a sok értelmezési probléma miatt a második fél év sem kecsegtet uniós közbeszerzési dömpinggel.

Rövid osztogatás, hosszan tartó megszorítás

Az ország fejlődésének a visszafogása 1979 óta folyamatos. 1979 nyarán léptek életbe az első megszorító intézkedések kilencszázalékos fogyasztói árszintemelés formájában. A késő kádári, valamint a rendszerváltozás utáni neoliberális elveken folyó gazdaságpolitika a növekedést és az egyensúlyt egymást kizáró ügyként kezelte. Vagy növekedés, vagy egyensúly – mondták. Baloldali kurzusokat rövid osztogatásról és hosszan tartó megszorításokról lehet felismerni. Csak az 1998–2002 közötti polgári kurzus tudott változtatni ezen, és az egyensúly megtartása mellett jelentős gazdasági növekedést felmutatni. A több mint két évtizede folyó „húzd meg, ereszd meg” alfája és ómegája a nemzetközi eladósodás volt, ami forrástöbblet helyett folyton emelkedő forráskivonással járt, árfolyamveszteségek és a növekvő kamatterhek miatt. Szemléletváltás 1990 után sem következett be. Úgy emelkedett az adósság 22 milliárd dollárról (1989) a jelenlegi 55 milliárdra, hogy közben a privatizációból keletkező bevételeket elnyelte a folyó költségvetés. A hitelfelvételekből megszorítások kerekedtek ki tartós növekedés helyett.
Áttörést a direkt termelő tőke bejövetele sem jelentett. A Magyarországon működő, többnyire multinacionális nagybefektetők csak az átlagot jóval meghaladó profitkilátások miatt fektettek be. GDP-növekedést ugyan létrehoztak, de a nemzeti jövedelem (GNI) jórészt inkább stagnált, mint növekedett volna. Ezen csodálkozni kár, hiszen idegen tőkéről van szó, amelynek haszna a befektetőt illeti. Erősen elgondolkodtató viszont, hogy a legtöbbjüknek nagyvonalúan elengedett adók miatt a hazaiakat (vállalkozók, alkalmazottak) a mai napig drákói adóprés alatt tartja az állam, miközben az uniós versenyszabályokat súlyosan sértő multi-adóparadicsomot a végsőkig védelmezte.

Az utolsók vagyunk a sorban

Az uniós tagságból adódó forráslehetőségek több szempontból is új színt vihetnének a magyar fejlődésbe. A tetemes forrásokért kamatköltségek nem terhelnek bennünket, és profitkiutalások sem jelentkeznek. Az európai strukturális és kohéziós pénzek szabadon felhasználható tőkeelemek, ráadásul felhasználásuk ellenőrzött és jól átgondolt tervekre épül. Ezek a források pótolhatják a veszteséget, ami az országot a magas kamatok, a kiemelkedően magas befektetői profitok és a nemzetközi befektetők adókedvezményei miatt érik. E források felhasználása a nemzeti jövedelem keletkezése szempontjából rendkívül előnyös, hiszen a projektek kivitelezésére nagyobbrészt hazai vállalkozóknak van esélyük, akik növelhetik termelésüket és a foglalkoztatást, emiatt nőhetnek az állam adó- és járulékbevételei is. A projektek révén létrejövő vagyon pedig hazai tulajdonosoké lesz. Mindez természetesen csak akkor érvényesül, ha az uniós pénzekhez rendelkezünk a szükséges mértékben hazai társfinanszírozással, és a programok megvalósulhatnak. Ma nem arról van szó, hogy megvalósulnak, hanem arról, hogy az uniós pénzfelhasználás messze elmarad a lehetőségektől. 2006 végéig az előcsatlakozási alapokból, a kohéziós alapokból és a strukturális alapból több mint 3,5 milliárd eurót lehetne felhasználni. Ez a szükséges társfinanszírozással együtt több mint hatmilliárd euróra rúgna. Nagyon kellemesen emelkedő nemzeti jövedelem és javuló egyensúly mellett a négy-öt százalékos GDP-növekedés végre úgy valósulhatna meg, hogy a magyar vállalkozások és munkavállalók is jól érzékelhető jövedelem- és vagyonnövekedést tapasztalhatnának. A javuló költségvetési egyensúly miatt csökkennének a kamatok, több jutna a szociális szférára, az oktatásra és az egészségügyre.
A 2004–2006 közötti uniós forrásfelhasználás eddigi kudarcai nemcsak a fellendülést késleltetik, hanem kezdik megásni a sírját a második Nemzeti fejlesztési tervnek (NFT) is. Ha ugyanis az első NFT idején nem javulnak a gazdaság makroadatai, és nem képződik a költségvetésben kellő mennyiségű társfinanszírozás, az új uniós költségvetési időszakra (2007–2013) készíthet a kormány olyan szép új Nemzeti fejlesztési tervet, amilyet csak akar. Lehet szédíteni az embereket a lehetőségek bővülésével, de a lehetőségek lehetőségek maradnak. Nem véletlen, hogy az euró bevezetését az eredeti 2007-es elképzelésekkel szemben Draskovics már 2010-re napolta el. Ezzel a teljesítménnyel a csatlakozók között sikerült a sor végét megfogni. A mozgástér, amire hivatkozik, egyelőre csak a deficitek halmozására, a magas inflációra és uzsorakamatra volt jó. Az euróra való felkészülés éppen ezt a nem kívánt mozgásteret szűkítené, és az alacsonyabb kamatok, a kisebb deficitek miatt mozgásteret biztosítana a nemzeti jövedelemtermelő magyar tulajdonú gazdaságnak, és lezárná a két évtizedes fiskális-monetáris szélhámia-sorozatot.
Alig több mint fél év maradt olyan kulcsfontosságú kormányzati feladatok végrehajtására, mint a 2004-es uniós forrásfelhasználás meggyorsítása, valamint az uniós forrásfelhasználáshoz szükséges társfinanszírozások elsőbbségi megjelentetése a 2005-ös költségvetésben, azaz hogy fejlesztési forrást a költségvetésből először az uniós projektek kapjanak.
A feladatokat egy jól működő kormány megoldhatja. A megoldáshoz azonban haza- és nemzetféltő kormányra, a folyamatok vezénylésére van szükség pozícióharcok, korrupció és koalíciós marakodások helyett. Az előjelekből ítélve a következő fél év nem sok jót ígér, de azt a rosszat mindenképp sejteti, hogy a gazdasági értelemben gyengére sikeredett rendszerváltozás másfél évtizede után újabb tízéves eredménytelenség elé nézhetünk az ígéretes fellendülés helyett. A felismerés a politikai ellenzék lehetősége, a kormánypártokon viszont a felismerés és a hatékony cselekvés egyaránt számon kérhető kötelesség.

A szerző országgyűlési képviselő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.