A magyarság gyakorlása

2004. 10. 19. 14:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első osztályos lett az idei őszön Zoltán unokám. Látszólag ez magánügy. Ám amióta a kedves tanító nénitől tudom a következőket, eltűnődtem: valóban csupán magánügyről van szó? Mert a tanító néni azt is elmondta, hogy vannak még az osztályban néhányan, akik ismerik a betűket, össze is olvassák őket, ám egyedül csak Zoltán tudja, hogy mit olvasott. Csak ő tudja elmondani az elolvasott szöveg nyomán a történetet vagy az olvasmány tartalmát, értelmét. És ez a fontos, csak ő tudja értelmezni igazi olvasástudóként, hogy az írástudó mit kívánt közölni vele. Először örültem e közlésnek, de aztán szép lassan elszomorodtam. Mert az jutott eszembe, hogy mintha így volna az olvasással Magyarország zöme. És nem mindegy, hogy mennyien vannak az olvasni tudók és mennyien az elemzők, azaz a gondolkodók. Ugyanis ez ma a legfontosabb látlelet, mert végső soron alapvető emberi jogról van szó, ami nem más, mint a magyarság gyakorlásának szabadsága. Valamint annak mindenkori lehetősége. Mert mi a magyarság manapság? Hogyan határozhatnánk meg a lényegét? A magyarság vállalása nem faji, tehát nem származási vonatkozás elsősorban, hanem anyanyelv, hagyomány, tartás kérdése. Azonban így is javarészben az országlakosokat vélhetőleg szinte teljes egészében érintik a magyarság sorskérdései. A gazdagokat és pénzszívűeket kivéve mindenkit érint minden magyar igazság. Érinti, hogy mit tudunk a történelmünkről. Mennyire látjuk tisztán a jelenünket és a jórészt ebből következő jövőnket. És nem csupán műveltségről van szó, sem értelmiségi fölismerésről, hanem arról; amennyivel az említettekről kevesebbet tudunk, annál szegényebbek, kiszolgáltatottabbak vagyunk. A szegénységet a köznapi jelentésében gondolhatjuk. Magyarán, annál kevesebb az anyagi jövedelmünk is.
Régen feltűnt, hogy írástudó szavunk van, olvasástudó pedig nincs. S mintha Zoltán unokám esete is azt igazolná, hogy ez nem véletlen, s persze még sok más dolog is közrejátszik abban, hogy odafigyeljünk nyelvünk e megkülönböztető kifejezésére. Mintha az írástudás volna az előbbre való. Máris ott vagyunk a Nemzeti Tankönyvkiadó magánosításánál. Ahogy tudjuk – márpedig ezt jól tudhatjuk, illetékesek nyilatkoztak erről –, ez a fontos nemzeti tulajdonú intézmény gazdaságos is, nemcsak az alapvetően fontos és a nemzeti – emberi! – tartást meghatározó tulajdon. Olyan állami, de mégis köztulajdon, mint a Nemzeti Múzeum, a Nemzeti Színház (ha az utóbbi még valóban az), az Országos Széchényi Könyvtár, az iskolák, az egyetemek és így tovább. Magyarán szólva, ki tudja, hova, kikhez menne a Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. haszna, és ki szólna bele abba, hogy például a magyar történelmet kik és hogyan írják meg? Így aztán megvan az eshetősége annak, hogy semmink se maradjon, azaz, hogy megszűnjön a magyarság gyakorlásához való jogunk alapvető lehetősége. Már nemcsak az őstörténetünket kellene civileknek megírni, képviselni, hanem a teljes magyar történelmet. Ez volna aztán az ország igazi szétszakadása tankönyvekre, iskolákra, valamint olvasástudó szülőkre. Otthon tehát újra mást hallana a gyerek, mint az iskolákban. Ráadásul semmi sem indokolja ezt a magánosítást, hiszen – Orbán Viktor nyilván pontosan tudja az általa elmondott adatokat – most már, az Európai Unió tagországait tekintve, Magyarországon a legkisebb az állami tulajdon aránya. Valamint azt se felejtsük el, zömmel nem a magyar tőke kezében van mindaz, ami nem állami. Bármikor kivehetik – ki is viszik – a hasznot. Elkövetkezhet az az állapot, amikor a szegény állam polgárai itt állnak teljesen kiszolgáltatottan bankoknak, pénznek. Nem elég, hogy a kereskedelmi tévék gátlástalanul rombolhatnak-tombolhatnak, és a szegény magyar népből nem kevesen már azt sem tudják, hogy nekik mi a jó, mi lenne az érdekük.
Sajnálatosan szinte naponta hallunk délvidéki magyarverésekről, és arról, hogy az ottaniak a magyarokat úgymond „haza” akarják küldeni. Ennek mögöttesében is magyar politikusok, történészek felelőssége áll. Ugyanis Bácska, Torontál stb. sosem tartozott Szerbiához. Sőt a nagy tudású Csánki Dezső négykötetes nagy munkájában az Eszék címszó alatt ezt írja – Valkó vármegye –: „… Ezek et portus. 1196… Lakossága 1469-ben tiszta magyar”. Ez a II. kötet 1894-ben jelent meg. Ő oklevelek nyomán írta meg a munkáit. Nem lehet azt mondani, hogy azért, hogy mi 2004-ben hivatkozhassunk rá. Vojvodina-Vajdaságot nem mi találtuk ki. Csupán felelőtlenül elfogadtuk. Hiszen a megnevezések, láthatjuk körben, akár az erőszakos birtoklás hitelesítői is lehetnek. Mindezt azért jegyezzük meg, mert legföljebb szép szelíden az ottani magyarok mondhatnák a kedves pofozkodó szerbeknek, hogy bizony jó volna, ha ti mennétek haza. Ezzel csupán az igazságra utalnának. Sajnálatosan azonban ezt közülük is kevesen tudják. Vagy éppen senki. A tankönyvekben ne folytatódjon békében is tovább a gyűlöletkeltés, a háború! Ezért nem mindegy, hogy kik írják, felügyelik azokat.
Zavart országállapotban vagyunk, ismerjük a betűket, olvasni is tudunk, ám nem elég felelősek írástudóink, akik sajnálatosan kevesen vannak, olvasástudóink pedig még kevesebben. Mindezen jelentős mértékben javíthatnak vagy ronthatnak a tankönyvek, illetve a tanítók, tanárok. Egyáltalán nem mindegy, hogy kik és milyen szellemben írják a tankönyveket. Mennyi lesz azokban az igazság, és mennyi a hamisítás. Mindezekre gondolva sose feledjük, hiszen ez is belejátszik a világ mindennapjaiba: az ember javíthatatlan, de legalább rontható.

A szerző költő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.