A posztkommunizmus bélyege a közéleten

Egedy Gergely
2005. 08. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás utáni történelmünk sokatmondó paradoxona, hogy nálunk a konzervatívok kényszerültek (volna) radikális szerepkörbe, míg a gazdasági és kulturális szférákban érintetlenül hagyott status quo védelme a baloldal érdekévé vált. Az ok nyilvánvalóan abban a sajátos szociológiai képződményben keresendő, amely rányomja bélyegét a hazai közéletre, s amelyet röviden a posztkommunizmus fogalmával írhatunk le. S amelybe a kommunista örökség mellett az antikommunizmusát föladó hazai liberalizmus is beleszövődött. Az alábbi írás amellett kíván érvelni, hogy ez a háttér a posztkommunizmusba való belesimulás informális ajánlatait elutasító magyar konzervativizmus lehetőségeit és stratégiáját máig hatóan nagymértékben befolyásolta. Miként? Mindenekelőtt úgy, hogy olyan irányvonal követésére késztette, amely a posztkommunizmusban rejlő kihívásra a leghatékonyabb választ kínálta. S nem feltétlenül arra, amit esetleg más körülmények között választott volna…

A káderelit a polgárosodás ellen
A posztkommunista establishment, vezető réteg a kapitalizálódás folyamatát kezdettől fogva következetesen el akarta választani a polgárosodástól, számolva azzal, hogy ez utóbbi folyamat távlatosan ellenfelének, a konzervativizmusnak teremthet bázist. A posztkommunizmus másutt kereste saját társadalmi alapját: egyrészt a káderelitből kialakult nagytulajdonosi körben, másrészt pedig (s ez biztosította számára a tömegtámogatást) az állam kegyeitől függő, kiszolgáltatott rétegekben. Azokban az emberekben, akiket joggal lehet – David Riesman terminológiájával – kívülről vezéreltként, saját hit és meggyőződés nélküliként jellemezni.
A piacgazdaság kiépítésének a polgárosodással való összekapcsolása a konzervatív tábornak volt alapvető érdeke, de igen gyorsan meg kellett tapasztalnia, hogy a politikai döntéshozatal jogának megszerzése önmagában keveset ér gazdasági és kulturális erőforrások nélkül. Milyen stratégiát választott – s ezáltal milyen arculatot öltött – a magyar konzervativizmus főárama ebben a helyzetben?

A patríciuserény
A válaszhoz szükséges egy rövid eszmetörténeti visszatekintés. A konzervativizmus dogmatikájának alapelve, hogy nincs egyetemes érvényű minta, minden kornak és minden nemzetnek meg kell alkotnia a saját konzervativizmusát. De ezzel együtt tény, hogy a konzervatív politika – és gondolkodás – történetén mintegy vörös fonalként húzódik keresztül két felfogás vetélkedése, amelyeket az alábbiakban nevezzünk patrícius és populista (népi) konzervativizmusnak. Az előbbi, melyet sok szerző elitistának nevez, a bajok végső okát az iparosodás nyomán kialakuló, a tradicionális kereteket és intézményeket felbontó tömegtársadalomban látja. S ezzel összefüggésben abban, hogy az autoritás forrásainak felszámolása a természetes hierarchia megszűnéséhez és az arctalan, a középszerűséget kanonizáló tömegdemokráciához vezet el. A másik, igazából csak a XIX. század végére kikristályosodott vonulat viszont kisemberpárti, elitellenes, s a rend fennmaradását nem a tömegek lázadásától félti, hanem a liberalizmussal vagy épp a szocializmussal rokonszenvező elitek uralmától. E tradíció tehát sokkal többet hajlamos a népre bízni: nézőpontjából a rendet nem az fenyegeti, hogy a tömegek túl akarnának lépni a társadalmi együttélés írott és íratlan szabályain, hanem az elidegenedett eliteknek a racionalizmusba vetett hite.
A magyar konzervativizmus a rendszerváltozást követően – a világháború előtti hagyományaival is összhangban – először a patrícius változat irányában indult el. Antall József azt a német kereszténydemokrata eszmevilágot tekintette követendő mintának, melynek elvi alapjaira támaszkodva az NSZK-ban végrehajtották a gazdasági csodát a második világháború után. A konzervativizmusnak ez az irányzata a szociális piacgazdaság rajnai modelljének adaptálására törekedett: sikerült is a sokkterápia alkalmazását elkerülnie, de a gazdaság szférájában mégis sok tekintetben engedni kényszerült a liberális ortodoxia elvárásainak. A mérséklet és a törvénytisztelet tiszteletre méltó patríciuserényének gyakorlása nem segíthette a sikeres fellépést a rendszerváltozásra alaposan felkészült, a jogi kereteket jó előre kialakító nómenklatúra-elittel szemben. De az erőteljesebb politikához a szilárd társadalmi háttér is hiányzott: a patríciusszemlélet kulcseleme, az autoritás, a tekintély nem talált visszhangra a posztkommunizmus uralta közgondolkodásban. Az antalli MDF értékrendje és programja egyáltalán nem volt korszerűtlen – csak nem volt elég hatékony a posztkommunizmus mostoha közegében.

Közjó és nemzet
Az 1994-es vereség után, amely a rendszerváltozásra kidolgozott posztkommunista forgatókönyv megvalósulásával fenyegetett, a jobboldalt újjászervező Fidesz úgy döntött, hogy nem az öröklött rendszer átalakításának sziszifuszi munkájában felőrlődött, szélesebb bázis nélküli történelmi konzervativizmus feltámasztására tesz kísérletet, hanem új eszmei alapokon próbálja összefogni a jobboldal mainstream csoportjait. A fentebb alkalmazott megkülönböztetést követve: bár a Fidesz nem határozta meg magát konzervatívként (s erre volt is oka, mivel több nem konzervatív elemet is beemelt világképébe), tágabb értelemben mégis joggal minősíthetjük elvi platformját a populista (népi) konzervativizmus magyar változatának. Nem könnyű persze egyértelműen meghatározni a „populizmus” fogalmát: mivel igen sokféle, egymással ellenkező eszmei tartalomra alkalmazták e jelzőt, közös vonásként leginkább a politikai stílus, a sajátosan elitellenes, érzelmileg erősen telített retorika emelhető ki, amely különféle értékrendekhez kapcsolódhat. Ebben az értelemben beszélhetünk elvi síkon a konzervativizmus populista változatáról is, amelyet e sorok szerzője a Fidesz kapcsán inkább mozgósító konzervativizmusként határozna meg. A konzervativizmusnak ez a kissé talán atípusos, de semmiképp sem példa nélküli formája sokkal alkalmasabb érvrendszert kínált a megalvadt posztkommunista hatalmi struktúrák elleni határozottabb fellépéshez, a „több mint kormányváltás” programjának megvalósításához. S ezáltal a rendszerváltozás elmaradt erkölcsi társadalmi elfogadottságnak megteremtéséhez is. A magyar politikai közösség újraintegrálásának eszmei alapjává egy olyan jövőkép vált, amely a közjó és a nemzet fogalmának középpontba állításával sokkal szélesebb rétegeket tudott megszólítani, mint a legnagyobb hangsúlyt a jogállami keretek megtartására fordító, a kívülről vezérelt tömeghez a belülről vezérelt polgárok nyelvén szóló, az érzelmeket és a képzeletet sokkal kevésbé megragadó patríciuspolitika. E jövőkép számos kulcseleme jól illeszkedett a konzervatív gondolkodás hagyományos értékvilágához; a nemzet különösen kezdettől fogva vonatkoztatási csomóponttá vált. A tömegek szerepét illetően (nem alaptalan) aggályokat tápláló patríciuskonzervativizmussal ellentétben a mozgósító változat szinte természetes közegének tekintette a mediatizált tömegdemokráciát. A posztkommunizmusra adott reakcióként értékelhető, de a mozgósító stratégiába jól illeszkedett a konfrontatív politika vállalása, ellentétben azzal a kompromisszum-irányultsággal, amely a patrícius irányvonalat jellemzi. A neoliberalizmus doktrínáját a hazai konzervativizmus mindkét említett irányzata, igen bölcsen, a Bismarckra és Disraelire visszavezethető szociális konzervativizmus hagyományaihoz kapcsolódva, elutasította, a mozgósító változat azonban – a gazdasági patriotizmus jegyében – elődjénél többet bízott az államra. Kulcsszerepet szánt neki a polgárosodás társadalmi feltételeinek megteremtésében is. (Ez azért is figyelemre méltó, mert az angolszász világban a populista konzervativizmussal rokonszenvezők többnyire a korlátlan szabadpiac hívei.)

A hatékonyság dilemmái
A néphez fordulás eleme 2002 után még markánsabbá vált a Fidesz irányvonalában, előbb a polgári körök megszervezésével, a politikának a mozgalmi szférába való helyezésével, majd a „kisember” igényeinek előtérbe állításával, a szociális biztonság kellékeinek hangsúlyozásával. Az elmúlt évtized fényében bátran megfogalmazható: a posztkommunizmus ellenében a mozgósító konzervativizmus jóval sikeresebbnek bizonyult patríciusalternatívájánál. (Amelynek jelenleg nincs is igazi gazdája, bár lenne helye és funkciója a hazai politikai palettán…) A Fidesz tevékenységében a konzervativizmus olyan sajátos arculatot öltött, amely az adott körülmények között a siker talán egyetlen lehetséges stratégiáját tette lehetővé – és jó esélyt kínál a nemzeti-konzervatív tábor 2006-os választási győzelmére is. Más kérdés, hogy hosszabb távon a legnagyobb jobboldali párt aligha spórolhatja meg eszmei alapjainak és értékrendjének egyértelműbb megfogalmazását.

A szerző történész, politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.