Az állami szerepvállalás és a nagy rendszerek reformja

Botos Katalin
2005. 08. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzetközi tőkemozgást vizsgálók egybehangzó véleménye szerint nem az adókérdés a tőkeáramlás fő motiválója. Az azonban vitathatatlan, hogy a központi újraelosztás viszonylag magas magyar és európai szintje általában hátrányos a piacgazdaság fejlődése szempontjából, mert kevesebbet hagy a polgárok és a vállalkozók zsebében, kevesebb lehetőséget ad az önfinanszírozásra. Ez azonban csak akkor lehetséges, ha a költségvetés kiadási oldala nem determinál magas elvonásokat. Mégsem vethetjük el a kiadáskurtítás gondolatának további vizsgálatát.
Ha a tudásalapú társadalom követelményeinek közös pénzből szeretnénk eleget tenni, nem kevesebbet, hanem többet kellene a humán tőkére költeni. Vajon megoldja-e ezt a köz- helyett a magánszféra? S ha igen, ki és milyen áron? Sérül-e ezáltal a társadalmi igazságosság? Nem hozzuk-e vissza ezzel a gyakorlattal nem a rendszerváltás előtti, de a világháború előtti időket?
Tizenöt éve mondják mértékadó szakemberek, hogy elkerülhetetlen a nagy rendszerek reformja. Már a Nemzetközi Valutaalap (IMF) rendszerváltás utáni megszorító ajánlásai között szerepeltek hasonló javaslatok. A reformokat azonban mindenki másképp értelmezi. Szeretnék/szeretnénk úgy értelmezni, hogy az ésszerűbb költségfelhasználással érjünk el nagyobb hatékonyságot, s hajtsunk végre átstrukturálást a kiadási tételek között. Például, ha mérsékeljük a szociális kiadásokat, akkor növeljük a munkahelyteremtő támogatásokat. Ez nem jelent kevesebb, csak ésszerűbb kiadást.
Sajnos, úgy tűnik, a nagy rendszerek reformja többnyire csak a kiadások csökkenését jelenti. Szűkebbre kell venni az állam szerepvállalását a nagy rendszerekben: az oktatásban, az egészségügyben, az infrastruktúrában, a nyugdíjbiztosításban. Csakhogy ennek megvalósítása nem könnyű. Számtalan alapvető törvényt érint, és jelentős ellenállást válthat ki. Nem éppen szavazatgyűjtő lépés a demokratikus politikai rendszerben. Tudatosan felvállalni a megszorításokat, ehhez erő kell. Időben megtenni a kellő lépéseket, s nem engedni a pillanatnyi osztogatás adta jó érzés csábításának, ehhez meg nagy bölcsesség szükségeltetik. Ha nem tudunk kiadást csökkenteni, akkor viszont bevételt kell növelni, hogy ne növeljük a végletekig az adóssághegyet.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy vonzóbbak a pótcselekvések. Idetartoznak az örökös adó- és egyéb törvénymódosítások, a gyakori szervezeti változtatások, a személycserék. A látványos szócsaták a parlamentben, a mutatós beruházások avatása, a kérészéletű téli és nyári szórakozások biztosítása, a látványos petárdaragyogások illúziójának megteremtése. A reformnak nevezett lépésekről is gyakran bebizonyosodott, hogy csak álreformokról volt szó. Valakiknek jó volt ez is, valamire jó volt ez is. Mindenekelőtt a porhintésre. Hogy történt valami. Érdemi javulást azonban e reformok nem eredményeztek a gazdaságban.
Nézzünk néhány példát: a tb-önkormányzatok létrehozása az első ciklusban, majd megszüntetésük a harmadikban. Arra volt jó, hogy felduzzadjon az apparátus, többszöröse legyen a működtetési költség. Nyugdíjreform bevezetése, majd a felosztó-kirovó rendszerbe való visszalépés lehetőségének megteremtése, mert igen romlik a költségvetés helyzete a kényszerű visszautalgatások miatt. Hiszen a nyugdíjak fizetését az állam költségvetési eszközökből kénytelen kiegészíteni, mert a tb-alapból a nem oda kerülő járulékok hiányoznak. Kezdetben az volt az ideológia, hogy tegyük explicitté az implicit tb-adósságot a költségvetésben, mert ez a helyes. Hiszen a magánnyugdíjpénztárak megtakarítása éppen finanszírozhatja a költségvetés ezen intézményi változásból eredő hiányát, legfeljebb többe kerül, mert a mai generáció adójából kell a mai generáció megtakarításának kamatát fizetni. Aztán mégis bűvészkedjük ki az emiatt keletkező hiányt a költségvetési adatokból, mert túl rossz képet mutat az államháztartás egyensúlya. Sokan hivatkoztak rá. A bérarányos terheket valóban csökkentették e reformlépés kapcsán, ez reform, mert jó a vállalkozóknak. De ennek ára a költségvetés eladósodása volt. Ráadásul azzal, hogy a hiányt a költségvetésből pótoljuk, megváltozott a teherviselők szerkezete. A költségvetés emiatti adósságát, de legalább a kamatokat, adófillérekből kell kigazdálkodni, a teher tehát marad, csak más eloszlásban. Tovább hárítottuk a teher jó részét a következő generációra. Amely szintén csak adókból tudna fizetni, vagy a világ végéig görgeti majd maga előtt ezt az immár explicit, kamattal terhelt adósságot. Úgy én is tudok adót, járulékot csökkenteni, hogy az ebből eredő hiányt, a költségvetés adósságával, átcselezem a jövőbe!
Reformokkal és ellenreformokkal próbálkozunk tehát, különb-különb intézményi változásokat hozunk. Érdemi hatása a gazdaságra: semmi, vagy talán egy csekély mínusz, a felmerülő többletköltségek miatt.
Mondja erre valaki, hogy ez nem gazdaságpolitikai sodródás…

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.