Búcsú a természettudományi szakos tanárképzéstől

2005. 08. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés szó esik manapság a kormányzat felsőoktatási reformja kapcsán a természettudományi szakos tanárképzés jövőjét illető problémákról. Hosszú időn át alapvetően öt intézményben folyt, illetve folyik általános iskolai tanárképzés Magyarországon. A tanárképző főiskolák, más esetekben egyetemi főiskolai karok küldetéstudata, oktatói és eszközállománya több évtized alatt alakult ki és stabilizálódott. Az új felsőoktatási törvény várható érvénybe lépését követően azonban a főiskolai és egyetemi tanárképzés megkülönböztetése meg fog szűnni. A jelenleg elkülönülő főiskolai négyéves és egyetemi ötéves tanárképzés átadja a helyét egy új képzési rendszernek. Nevezetesen: a tanárképzés 3+2 éves formában fog történni. A hároméves alapképzést (BSc szint) a kétéves mesterképzés (MSc szint) követi, amelyet más intézményben is elvégezhet a hallgató, mint ahol az alapképzési szintű oktatásban vett részt. A felsőoktatási intézményeknek mind az alapképzési, mind a mesterképzési szinten való oktatást szakonként pályázati formában engedélyeztetniük kell. Mód van arra, hogy egy intézmény adott szaknak csakis alapszakos képzésére pályázzon. (Más kérdés, hogy a mesterképzési szint még koncepcionálisan sem egészen kidolgozott, és kissé zavarosak a viszonyok, de a rendszer várhatóan így működik majd.) A pályázatok elfogadását illetően a döntést az oktatási miniszter hozza meg a Magyar Akkreditációs Bizottság (MAB) támogató, illetve nem támogató véleményének figyelembe vételével.
Legutóbb a MAB július 1-jén hozott döntést mintegy háromszáz alapszak-indítási kérelem ügyében, melyeket a legkülönbözőbb felsőoktatási intézmények nyújtottak be. A részletek olvashatók a www.mab.hu honlapon, a Friss hírek alatt. Ebben a közleményben a Berzsenyi Dániel Főiskola részéről természettudományos vonalon négy pályázat elbírálásának eredményéről olvashatunk. Ezek: biológia, kémia, környezettan és matematika. A MAB – amelynek szakmai kompetenciáját illetően nincsenek kételyeim – egyik pályázatot sem támogatta. A fizika és a földrajz szak esetében az említett listán nem szerepel döntési eredmény. Reális feltételezés szerint egyikük megy át a rostán. Ekkor a jelen állás szerint egyetlen természettudományi alapszakon folyhat majd a Berzsenyi Dániel Főiskolán természettudományi szakos tanárképzés, éspedig egyelőre alapképzési szinten. A mesterszintű képzés ügye külön történet, ha csak a pályázatoknak a MAB által kért-javasolt módosítását követően nem sikerül a későbbiekben megszerezni a MAB támogatását, vagy akár ennek hiányában megszerezni a miniszteri jóváhagyást.
Sikerül vagy sem, a vázolt tények egyértelművé teszik a természettudományi szakos tanárképzés nagyfokú gyengeségét a főiskolán, főként akkor, ha a színvonalat a konkurens egyetemek képzési szintjéhez és lehetőségeihez hasonlítjuk. Bár ez a kényszerű összehasonlítás kissé méltatlan és szerencsétlen dolog, a helyzet adott. Maga a döntési eredmény azonban megkerülhetetlenné teszi vagy tenné, hogy az arra illetékesek a főiskola természettudományi karának működését a legsürgősebben kritikai vizsgálatnak vessék alá. Ennek hiányában előfordulhat, hogy a természettudományi szakos tanárképzés megszűnik a főiskolán. Bárcsak tévednék!
Lehet persze máshogyan is magyarázni a mostani fejleményeket. Világjelenség, hogy a természettudományos képzés súlya az elmúlt évtizedekben világszerte jelentősen csökkent. Viszonylag csekély az érdeklődés ezen szakok iránt, pláne, ha a nagyszámú újsütetű szak iránti érdeklődéshez viszonyítjuk. A (szakonként változóan) kis hallgatói létszám miatt és egyéb okokból is nagy a természettudományos képzés fajlagos költsége. Másrészt a mai szűkös anyagi helyzetben országos viszonylatban nem jelentős érdek a szombathelyi tanárképzés fenntartása, mert Budapest és Pécs egyetemei a szakmai utánpótlást a jelen demográfiai helyzetben könnyen biztosítják. Oda jutunk, hogy a képzés fenntartása szinte csakis a formálódó nyugat-magyarországi régió szellemi állapota, színvonala szempontjából indokolt. Csakhogy lehet, hogy ez az érdek gyenge más erőkhöz, más tényezőkhöz képest. Ezenkívül a természettudományi szakokon való képzés – véleményem szerint – a jelenlegitől eltérő káderpolitikát követelne meg.
Ami biztos, hogy a jelenlegi körülmények között a természettudományi szakos tanárképzés és kutatás kívánatos erősödése helyett a szakma azok megszűntére ad ma nagyobb esélyt.

A szerző a biológiai tudomány doktora,
Berzsenyi Dániel Főiskola

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.