Következő mérkőzések
Svájc
18:002024. június 29.
Olaszország
Németország
21:002024. június 29.
Dánia

Inkognitóban zajló rendszerváltozás

2005. 08. 05. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar rendszerváltással kapcsolatban van egy széles körben elterjedt, szinte közmegegyezésszerű vélekedés, mely szerint e folyamat – a diktatúrából a demokráciába való átmenet – egyik legnagyobb erénye, hogy békésen, vértelenül, minden különösebb erőszak nélkül zajlott le, másképp fogalmazva egyfajta tárgyalásos forradalom volt. Példaként szembeállítják ezt a valóban véres romániai eseményekkel, a felbomlott Jugoszlávia utódállamai között kirobbant háborúkkal, a Szovjetunió utódállamaiban lezajlott és a mai napig zajló vérengzésekkel, etnikai zavargásokkal stb. S bár még leginkább a csehszlovák és a lengyel bársonyos és kerekasztalos átmenetekhez hasonlítják a legjobban, itt is sokan kiemelik, hogy még ezekhez képest is példás a magyar változássorozat, hiszen nálunk még annyi utcai tüntetés sem zajlott le, mint északi szomszédainknál, beleértve ebbe a keletnémeteket is.
Ez a vélekedés vagy felismerés csak fokozatosan, a rendszerváltó évektől távolodva kristályosodott ki ilyen határozottan. Az 1988–1990 közötti időszakban ez korántsem volt olyan egyértelmű. Voltak, akik valóban a rendszerváltás minél békésebb jellegében voltak érdekeltek – különösképpen azok, akik valamifajta számonkéréstől tarthattak –, ám sokan a rendszerváltók közül akkor másképp látták ezt. Sok résztvevő vagy gondolkodó azon az állásponton volt, hogy nem biztos, hogy jó, ha ez az átfogó, egyértelműen forradalmi jelentőségű folyamat – hiszen mégiscsak egy diktatórikus politikai rendszer megbuktatása s egy demokratikus rendszer felépítése, tehát valóságos rendszerváltás zajlik – kizárólag a politikai elitek megbeszélésein és egyeztetésein bonyolódik le.
Az egyetlen ország, ahol valóban a társadalom szinte teljes részvétele nélkül zajlott le a rendszerváltás, az a magyar. Az egyetlen igazán erőteljes, társadalmi részvételű esemény az 1988. március 15-i tüntetés volt; ehhez képest az egy évvel későbbi március 15. már inkább egy, az ellenzéki pártok által szervezett népünnepéllyé vált, s végül 1989. június 16-án Nagy Imre újratemetése már gyakorlatilag a pártállam által is elfogadott, többé-kevésbé hivatalos esemény volt a Hősök terén. (Kisebb, néhány száz fős tüntetések persze még akadtak, mint például a Batthyány-örökmécsesnél tartott, de ezek igen szűk kört mozgattak meg.) Bármilyen megdöbbentő ma már, de minden egyéb esemény – s főként a rendszerváltás meghatározó eseményei – valóban a tárgyalóasztaloknál dőlt el.
Ehhez viszonyítva Csehszlovákia, Lengyelország és Kelet-Németország más modellt valósított meg. Igaz, mind a három országban voltak kerekasztal-tárgyalások – itt a hasonlóság Magyarországgal –, ám az is tény, hogy ezekkel párhuzamosan a társadalmi részvétel kisebb-nagyobb elemei folyamatosak voltak. A prágai Vencel tér a csehszlovák polgárok szinte intézményesített találkozóhelyévé vált a rendszerváltás időszakában, különösen 1989 őszén, s többször, visszatérően jelentek meg a téren a tüntetők, attól függően, hogy gyorsultak vagy lassultak az átmenet folyamatai. Az egykori NDK-ban pedig igen komoly tüntetésekre, időnként véres összecsapásokra is sor került 1989 őszén Lipcsében, Berlinben, Drezdában és más városokban is, hogy a berlini fal november
9-i látványos lebontásáról mint több dimenzióban is szimbolikus aktusról ne is beszéljünk. Lengyelország ennél komplikáltabb eset: náluk igaz az, hogy 1989–1990 táján már nem voltak látványos összeütközések tüntetők és hatalom, társadalom és hatalom között, ám itt nem szabad elfelejteni, hogy egy 1980-ban a Szolidaritás szakszervezet megalakulásával kezdődő folyamat betetőzéséről volt szó, s nem pedig egy erőltetett másfél éves folyamatról, mint például Magyarországon. A Szolidaritás mögött pedig több millió munkás és egyéb dolgozó állt, akik az 1981-es betiltásig és a Jaruzelski-puccsig igen jelentős nyomást gyakoroltak a pártállami hatalomra. Ez az erőszakosan megszakított folyamat kezdődött újra 1989-ben a Szovjetunión belüli változások hatására, s jutott most már el a rendszerváltó végkifejletig, melynek során a pártállami hatalom már nem mert, s talán már nem is tudott újra adminisztratív módon fellépni a rendszerváltó erőkkel szemben.
Kis túlzással azt mondhatjuk tehát, hogy Magyarország egy egyedi modellt mutatott fel az átmenetek sorában: békés és elitforradalom zajlott le. Kérdés csak az: valóban olyan szerencsés, sőt példamutató ez a folyamat? Valóban jót tett ez a rendszerváltásnak, a kialakuló demokráciának? Valóban nem lehetett volna – főként a későbbiek ismeretében – egy valamivel szerencsésebb forgatókönyvet elképzelni, megvalósítani? Természetesen csak a legradikálisabb anarchisták vagy forradalmárok gondolhatják azt, hogy fegyverropogás, Molotov-koktélok, ablakok bedobálása stb. nélkül nem képzelhető el semmilyen komoly társadalmi átalakulás. Egy rendszerváltás, egy politikai átmenet békés jellege természetesen önmagában érték, különösen, ha ennek ellentéteként a véres, erőszakos forradalmi változásokat tételezzük. Ám egy békés átmenet csak akkor igazolja önmagát, ha megvalósítja a benne rejlő forradalmi tartalmat, ha megteremti a demokrácia megvalósításának nélkülözhetetlen előfeltételeit. Másképpen szólva, a békés jelleg elsősorban külső elem, nem dönti el a diktatúrából a demokráciába való átmenet tartalmi kérdéseit. A békés jellegnek lehet örülni önmagában, ám ettől függetlenül békés átmenetek sokféle változata létezik – miként a fenti példáknál már említettem.
Nézzük meg ezek után, hogy a fenti szempontok alapján miként minősíthetők a már említett közép-európai országok átmenetei.
Ha a társadalmi részvételt vesszük, akkor azt láthatjuk tehát, hogy Magyarországon a társadalom egy-két alkalmat leszámítva nem vett részt látványos megmozdulásokon, másfelől pedig semmilyen társadalmi szervezetet nem alakított – mint Lengyelország a Szolidaritást, mely milliókat tömörített a soraiban –, melyben kifejthette volna aktivitását az átmenet folyamatában. Azaz, közép-európai összehasonlításban megállapítható, hogy e feltételt nem teljesítette.
Az azonosulást elősegítő szimbolikus aktusokban is lényeges különbség mutatkozik. A csehek és szlovákok számára a Vencel tér és Václav Havel, a keletnémeteknek a berlini fal leomlása, a lengyeleknek maga Walesa és a Szolidaritás jelentették a rendszerváltás szimbólumait, míg Magyarországon ilyen szimbólumokat nem találunk.
Az elitváltásnak és a felelősök elszámoltatásának vegyes képével találkozunk. A még egységes Csehszlovákián belül a csehek 1991-ben meghozták a híres lusztrációs törvényt, amely arról rendelkezett, hogy az előző rendszer vezetőit tartósan kiszorítsák a közéletből, tehát a csehek egy határozott elitcserét hajtottak végre. Hamberger Judit történész írja, hogy a cseh politikai hatalomból 1989 és 1992 között kiszorították a kommunista hatalmi elitet, s új politikai elit vette át a hatalmat. Ezzel szemben a szlovákok ugyanezt nem tették meg, a Meciar-féle HZDS-ben tömörültek a volt rendszerhez kötődő, nacionalista alapállású posztkommunisták, s igen gyorsan vissza is szerezték a kormányzati hatalmat. Szlovákiában a ’68-as reformerek, illetve a visszaszivárgó nómenklatúra tartotta meg a politikai hatalmat, új politikai elit nem jött létre. A megújult szlovák parlamentben 70 százalékos volt a korábbi kommunista párttagok száma. Hamberger Judit meg is jegyzi: a szlovákok átvették ugyan a parlamentáris demokrácia intézményeit, ám társadalmi felépítésük, hagyományaik és értékeik még messze nem demokratikusak. A keletnémetek helyzete itt is speciális volt, hiszen az újraegyesítés után a nyugatnémetek élére álltak az elitcserének és az elszámoltatásnak, s ezt viszonylag következetesen végig is vitték. Karl Schmitt leírja, hogy az NDK-ban a régi elit tagjai csak kivételesen maradtak elitpozíciókban, s ez nemcsak a politikai, de a gazdasági és például az egyetemi oktatói gárdára is igaz. Sőt, ismert az, hogy a megnyíló Gauck Intézetben a volt keletnémet titkosszolgálat, a Stasi aktáit is nyilvánossá tették, s ezáltal az elitcserén túl a diktatórikus rendszer legkevésbé szimpatikus résztvevőinek az elszámoltatása is megtörtént.
Lengyelországban viszont jóval kevesebb lépés történt az elitváltásban és elszámoltatásban; a posztkommunista erők új pártot alapítottak, és már 1993-ban visszavették a hatalmat. Az sem kevéssé árulkodó, hogy 1995-től már az a Kwasnievszki az államelnök, aki a lengyel kommunista ifjúsági szövetség vezetője volt a korábbi rendszerben. Talán nem is meglepő ezek után a történész Appelbaum véleménye, aki szerint a csehekkel szemben Lengyelországban a titkos ügynökök, besúgók és kémek ügye a mai napig megterheli a politikai életet. Kazimierz Woycicki egészen drámaian fogalmaz: Lengyelországban 1989-ben helyén maradt a régi elit, s ez a helyzet egyértelműen morális problémákat hordoz magában, ami a mai napig az egyik legfontosabb dilemma az ország számára. Mindez annak ellenére is igaz, hogy 1997-ben – igencsak megkésve – elfogadtak egy középerős, a titkosszolgálatokban a korábbi rendszerben tevőleges szerepet játszó személyek visszaszorítására irányuló törvényt.
És nálunk? Magyarország e tekintetben leginkább Szlovákiára és Lengyelországra hasonlít. Az elitcsere lényegében véve teljes egészében elmaradt, a számonkérés és elszámoltatás hasonlóképpen. (Óriási késéssel, 1994-ben fogadta el a parlament a III/III-as törvényt, amelynek hatékonyságát már akkor is a legtöbben megkérdőjelezték, hiszen a titkosszolgálati tevékenység felfedése nem járt semmilyen jogkövetkezménnyel.) Magyarországon a diktatórikus rendszer elitje új pártot – pontosabban jogutód pártot – alapított, s hasonlóan a lengyelekhez, már 1994-ben visszatért a kormányzati hatalomba (Lengyelországban ez 1993-ban történt meg). Schmidt Mária tömören úgy fogalmaz, hogy a békés rendszerváltozás nem járt együtt a kommunista rendszer haszonélvező értelmiségi elitjének háttérbe szorításával, a pártállami diktatúrát működtető politikai, gazdasági, média- és kulturális elit egy jelentős része sikeresen mentette át hatalmát a folyamat eredményeként. Lánczi András pedig azt hangsúlyozza, hogy az előző rendszer bűneit senki sem vállalta, így történhetett, hogy az új rendszernek nincs morális alapja, s mindez számára azt bizonyítja, hogy a békés átmenetnek is van ára. Összegezve: a magyar állampolgárok számára az elmaradt elitcsere sem tette lehetővé, hogy legalább ebben a vonatkozásban azonosulni tudjanak a rendszerváltással. Miután a régi rendszer elitje a helyén maradt, sőt, nemsokára újra visszakerült a hatalomba, úgy tűnhetett a „lakosság” számára, hogy az átmenet során érdemi változások nem történtek, az élet megy tovább a régi kerékvágásban. Azaz: nem volt mivel azonosulni.
Ha a három tényezőt együttesen vizsgáljuk, könnyen megállapítható, hogy míg Kelet-Németország, Csehszlovákia és Lengyelország az átmenet egyes elemeiben lehetővé tette az azonosulást a rendszerváltással, addig Magyarország meglepő módon egyik tényezőben sem volt képes erre. Nagyjából hasonló következtetésre jut Körösényi András is, aki szerint a demokráciába való fokozatos átmenet békés jellege, illetve a tömegek csekély szerepe okozták a rendszerváltással való azonosulás hiányát. Szigorúbban fogalmazva, Magyarországon történt valami, ami az állampolgárok körében nem vált átélhetővé, s bár racionálisan tudták azt, hogy mi is történik, emocionálisan kevés vagy semmilyen alkalmuk sem volt arra, hogy ezekkel a hírértékű változásokkal azonosulni tudjanak. Hazánkban tehát – szemben még a hasonló közép-európai országokkal is – nemhogy békés és csendes forradalom zajlott le, hanem láthatatlan forradalom is. Láthatatlan és érzékelhetetlen, durvábban úgy is fogalmazhatnánk, hogy a magyar rendszerváltás – mutatis mutandis – inkognitóban történt.
Éppen ezért van szükség arra, hogy elkezdődjön Magyarországon a második rendszerváltás – s ennek kezdési időpontja lehet 2006.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.