Otthonteremtés: itt a történet vége

Mádi László
2005. 08. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az otthonteremtés területén egyre több az aggasztó jel. A polgári kormány által, a Széchenyi-terv keretében elindított otthonteremtési program öt év elteltével a válság jeleit mutatja. Ezen nincs is mit csodálkozni. Már az is csodálnivaló, hogy a lendület eddig kitartott. A mérhetetlen sok megszorítás (az adókedvezmény megvonása, illetve megkurtítása; a hitelfeltételek állami tönkretétele; az áfa-visszatérítés megszüntetése stb.) és a sok bizonytalanság, valamint a családok fizetőképességének és életkörülményeinek rosszabbodása már külön-külön is elegendő lett volna a lakáspiaci visszaeséshez. A válságjelek pedig egyértelműek: jelentősen csökkent a jövőben építendő lakások száma, az eladatlan lakások száma megugrott, valamint a használt lakások forgalma is visszaesett – mindez világosan mutatja, hogy baj van.
Első ránézésre a dolgok még rendjén lévőnek tűnnek, hiszen a használatbavételi engedélyek száma nőtt a tavalyi évhez képest. Ám a használatba vétel már egy múltbeli folyamat következménye, amit az esetek többségében legalább egy-két éves építkezési, s legalább ilyen hosszú mérlegelési és előkészítő szakasz előz meg. Az elmúlt időszak sokszor kampányszerű és felfokozott érdeklődését három körülmény alapozta meg. Egyrészt a kilencvenes évek a gazdasági helyzetből fakadó visszafogott építései miatt aztán pótlólagosan megjelenő kereslet, másrészt a Fidesz által elindított kedvező támogatási lehetőségek, harmadrészt – s ez okozta a 2003–2004-es évforduló felfokozott hitelintézeti rohamát – a szocialisták megszorító intézkedéseitől való félelem. Ez utóbbi ma még be nem látható károkat okozott, hiszen nagyon sok olyan vevőt és építtetőt is a piacra csábított, akik nem rendelkeztek még minden feltétellel a lakásépítéshez. Sok építőipari cég ekkor, a megugró kereslet hatására, kellő tőkeerő és szakmai tapasztalat híján lépett a piacra, s mára ez vezetett oda, hogy a szakértők szerint az építési szektorban a körbetartozások mértéke eléri a 60-70 milliárd forintot. Ez az adósság már bénítóan hat az egész ágazatra, s fojtogatja az egyébként életerős és versenyképes cégeket is. Nagyon sok nehéz helyzetben lévő vállalkozás ugyanis ár alatt is munkát vállal, hogy előre menekülve valahogy kimásszon a bajból.
A családok esetlegesen felelőtlennek tűnő hitelfelvételei mögött azonban zömében a szocialisták demagóg ígéreteit találhatjuk. Sokan hittek 2002–2003-ban a stabilan növekvő bérek ígéretének, s a munkahelyek gyarapodó számában is. A munkanélkülivé válás azonban nemcsak a dolgozót, de még csak nem is közvetlenül a szűkebben vett családot, hanem szinte az egész rokonságot sújtja. S külön beszélnünk kell még a devizahiteles konstrukció veszélyeiről is. Itt a kormányt kétfajta felelősség is terheli. Egyrészt az államilag támogatott forinthiteleket ő drágította meg, hiszen a szocialisták kormányzása alatt kezdett nőni az infláció, s ők szüntették meg a lakáshitelek korábbi kamatplafonját is, amely új lakásnál 5, használt lakásnál pedig 6 százalék volt. Ezekkel a lépésekkel a devizahitelek felé lökték az embereket. Egyúttal nem magyarázták azt el, hogy a forint euróárfolyamának 15 forintos romlása esetén egy tízmilliós, tízéves hitel törlesztőrészlete 8000 forinttal is nőhet! A devizahitelek veszélyessége az autólízingek esetében a legnyilvánvalóbb, hiszen az idei évben a szakértők szerint a fizetésképtelenség miatt visszaadott autók száma elérheti a tízezret is.
Egy dinamikus, fejlődő ágazatot sodort veszélybe az a szocialista mentalitás, amely az ígérgetéssel és a teljes koncepciótlansággal írható le a legjobban. Ennek a magatartásnak a böjti szeleit érzékeljük most. Hiszen miközben a múltra vonatkozó adatok még szépek, addig az építési szándékot jelző statisztikai mutatószám már érezhető visszaesést mutat. A lakásépítési engedélyek száma az első fél évben 10 százalékkal csökkent, s ezen belül is a második negyedév adata jóval az első negyedéves csökkenést meghaladóan esett vissza. Nos, ez már tendencia, amely a helyzet ismeretében valószínűleg az év hátralévő részében még folytatódni fog.
A másik figyelemre méltó tény a kislakások arányának robbanásszerű emelkedése. Egy év alatt az országban szinte egyedüli növekvő lakásépítést mutató fővárosban több mint húsz százalékkal esett vissza az átlagos lakás-alapterület! Hogyha a lakásokat nem darabban, hanem négyzetméterben számolnánk, akkor már a múltba néző adat is stagnálást mutatna. Regionális szinten a lakásépítésekben a megyei jogú városok a legnagyobb vesztesei az elmúlt évnek. Itt ugyanis 20 százalékkal csökkent a befejezett lakások száma és 36 százalékkal kevesebb építési engedélyt adtak ki mint egy évvel korábban. Az alapterület csökkenése ráadásul nem az uniós felzárkózás irányába mutató folyamat, s megalapozottá teszi azt az immár többéves jelzőt, amely szerint a szocialisták programja (ha lehet egyáltalán programnak mondani) egy egérlyukprogram.
A lakásépítések tehát a lendületüket vesztették, s vége a 2000 és 2005 között zajló fokozatos emelkedésnek. A Fészekrakó program nem tudja elleplezni a piac visszaesését. Az államilag támogatott hitelezésben az új lakások esetében a szerződések száma 60 százalékkal csökkent 2003-hoz képest. Még rosszabb a helyzet a használt lakások esetében, ahol a 30-ról először 15-re, majd 5 millióra csökkentették a felvehető támogatott hitel plafonját, s ezzel lényegében a fürdővízzel együtt kiöntötték a gyermeket is. A használtlakás-forgalom az egyébként még jó helyzetben lévő Budapesten is harmadával csökkent a tavalyi évhez képest az illetékhivatali statisztikák szerint. A használt lakások forgalmának csökkenése pedig azt mutatja, hogy visszaesett a lakásmobilitás. A legtöbb ember lakásproblémáját ugyanis a használtlakás-piacon lehetne megoldani. Ehhez jó hitellehetőségek, no és stabil jövedelmi helyzet kellene. Most jelenleg egyik feltétel sem adott.
A Fészekrakó program pedig megbukott. S nem is csak azért, mert a százezerhez képest kevés az a tíz-tizenötezer szerződés, hanem azért, mert a deklarációkkal szemben ez a program nem a szélesebb tömegek, a kisemberek problémáin segített, hanem a kisszámú jómódúakén. Hiszen ők azok, akik a százezer forintos törlesztőrészleteket vállalni tudták és tudják.
Új lendületre lenne szükség. Olyan otthonteremtési politikára, amely kiszámítható. Olyan támogatáspolitikára, amely hozzáférhető. S olyan kormányra, amelynek fontos az otthonteremtő családok gondja.

A szerző a Fidesz otthonteremtési
műhelyének az elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.