Befellegzett a tejtermelőknek

Gajda Pál
2006. 11. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban a tejtermelés korábban is elmaradt az európai élvonaltól. 1960-ban Franciaország 22, az NSZK 19, Lengyelország és Nagy-Britannia 12-12 milliárd liter tejet termelt, amíg Magyarország 1,9 milliárd litert. A magyar csúcs 1988-ban volt 2,7 milliárd literes tejtermeléssel. 2004-ben azonban már csak 1,8 milliárd liter tejet állítottunk elő. Az Európai Unió a 2001-es tejtermelést vette alapul a tejkvóta megállapításánál. Mi a 2,8 milliárd literes tejkvótát szerettünk volna kapni. Ugyan minek? – gondolták magukban az EU-s szakpolitikusok, és jól gondolták. Statisztikai adatok szerint az EU-tól kapott tejkvótának csak a hetven százalékát teszi ki a magyar éves tejtermelés (1,5 milliárd liter). A magyarok csupán 170 liter/fő tejet fogyasztanak évente, szemben az EU-s 300 liter/fő fogyasztással (természetesen tejtermékkel együtt). Az iskolatej-akcióval ugyan növelni lehetne a fogyasztást, már ha lenne rá a költségvetésnek pénze. Exportra csak 250 millió liter tej kerül. Sajnos elmúltak már azok az idők, amikor a muzsik megitta a magyar tejet, tejszínt, vajat, túrót, sajtot, tejfölt, joghurtot, kefirt, tejport. Lassan már mi fogunk tejet importálni a muzsiktól. A kaukázusi kefirt már ízlelgetjük. Kissé érthetetlen, hogy például Komárom-Esztergom és Heves megyében csak hat-hat ezer, Nógrádban csak nyolcezer tehén legelészik. A tehénállomány az 1950. évi 1,025 millióról 2004-re 345 ezerre csökkent. Igaz, 1950-ben még az állomány 79 százaléka magyar tarka és szimentáli volt, addig 2004-re a nyolcvanas években behozott holstein-fríz és keresztezése teszi ki a tehénállomány 83 százalékát.
A hazai tejtermelésünk 85 százalékát ma 1500-1600 nagygazdaság adja, a maradék 15 százalékot pedig több mint 24 ezer kisgazdaság állítja elő. Utóbbiak helyzete egyre keservesebb, mivel a kisebb falvakban néhány tehén miatt a felvásárlónak nem éri meg a tej összegyűjtéséhez tejcsarnokot fenntartani, és onnan a tejet a központba szállítani. A szórvány alföldi tanyákról pedig jó esetben is csak egyes tejtermékek (vaj, sajt) jutnak el a városba. A kistermelőtől jelenleg 62–65 forint felvásárlási áron veszik át a tej literjét, amely összeg még az önköltséget sem fedezi. Az áruházak polcaira azonban már dupla áron kerül fel! Vagyis a haszon nem a kistermelőnél csapódik le, aki így lassan, de biztosan tönkremegy.
Egy ismerősöm nincs kiszolgáltatva ennyire a felvásárlók nyomott árainak. Tejboltot nyitott. Férje gondozza az állományt (hatvan tehenet és húsz üszőt). 1984-ben még négy tehénnel kezdték. Akkor, amikor az állam éppen azon tüsténkedett, hogy minél kevesebb legyen a tehén az országban. 1989-ben tízezer, 1993-ban harmincezer forint prémiumot adott annak a gazdának, aki egy-egy tehenet vágóhídra vitt. Persze aztán a tehén után fizetett húsárat olyan alacsonyan szabták meg, hogy az lenyelte a prémiumot. Ahogy az már lenni szokott. A kilencvenes évek elején barátaim 36 százalékos kamatra banki hitelt vettek fel, és abból vettek egy traktort és néhány tehenet. Akkoriban hatvanezer forint volt egy holstein-fríz, manapság kétszázezer forint. De a hatvanezer akkor nagyobb összeg volt, mint ma a kétszázezer (hála az inflációnak). Most a pasztőrözéshez kellene nekik egy 15 millió forintos fejlesztés. Szerencsére – tekintettel a tehenek négyes mentességére (állat-egészségügyi szempontból a legoptimálisabb minőségére) – pasztőrözés nélkül, friss tejként árusíthatják a tejet.
A fenti példa ellenére azonban a helyzet az, hogy a 24 ezer hazai kistermelő helyzete évről évre egyre reménytelenebb. Helyzetüket súlyosbítja, hogy az uniónak sem érdeke a magyar konkurencia segítése (csak a francia tejlobbi 15 milliárd liter tejet állít elő évente). A magyar tejágazatra igencsak sötét jövő vár.

A szerző nyugalmazott mezőgazdasági
szövetkezeti jogtanácsos

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.