Hegymenetben, partközelben hajózott a Hableány a Margit híd felé, a pesti rakpart és a híd első pillére közötti szakaszon. Másodpercekkel lemaradva az első és a második pillér közötti hajózóúton a Viking Sigyn érkezett. A hídpillérhez közeledvén a Hableány kormányosa vagy kapitánya gondolt egyet, és balra kitért, egyenesen a Viking Sigyn elé. Az ezertonnás német turistahajó papírlapként gyűrte maga alá a magyar hajót.
A huszonegy eltűntből sokuk holtteste most is a roncsba szorulva hever a Duna-meder aljában, a hídpillér tövében. Idő kérdése volt, hogy elszabaduljon a pokol, mondta e sorok írójának több hajós is, akik tegnap az angyalföldi kikötőkben parkoló hajóikon a szerda esti tragédiáról polemizáltak.
Bedugult a Duna fővárosi szakasza, van, hogy esténként száz hajó is egyszerre hajózik a néhány kilométeren, tették hozzá, csoda, hogy eddig nem történt hasonló. Hatósági embereket kérdeztem arról, hogy ha valóban kezelhetetlen a forgalmi vízi dugó, miért nem tiltják meg ideiglenesen ennek vagy annak a típusnak a hajózást.
Velencében a vaporettók este fél tizenegy után már nem hajózhatnak, ha mégis megteszik, elvesztik a jogosítványt és jó néhány száz eurójuk is bánja. Nincs jogszabály rá, nem lehet letiltani mondjuk este 9-től 11-ig a sétahajók vagy éppen a turistahajók mozgását, így a válasz. A vízi közlekedést egyetlen jogszabály, a vízi KRESZ szabályozza, azt kell(ene) betartani.
Például nem fordulni be az ezertonnás turistahajó elé. A Hableány személyzete éppen ezt tette. A híd ipari kameráinak felvételei arról tanúskodnak, hogy nem műszaki hiba történt.
A magyar hajó szándékosan váltott „sávot”, csak a kormányos nem nézett maga mögé/mellé. A másik érv, hogy a közutakon sem tiltja a közúti KRESZ, hogy felhajtsunk egy dugig telt sztrádára, ha valakinek ahhoz van kedve, beállhat ezrediknek is a sor végére, a vízen is mehet mindenki, amerre akar, ha betartja a vízi KRESZ-t. A vízi rendőr pedig nem tilthatja meg azt, hogy hajózz, ha esik, ha fúj, akkor sem.
Arról is szót váltottak a hajósok a fülem hallatára, hogy míg a modern turistahajók a legkorszerűbb elektronikával, radarral hajóznak, egyes kisebb járműveken még a rádiózás is akadozik, nem hallják például a turistahajók forgalmazását. Olyan „kapitány” is van a vízen, aki még a fényjelzéseket is leginkább ünnepi kivilágításnak gondolja.
És akkor még a gombamód szaporodó kis hajókról és jetskikről nem is szóltunk. A hajósok biztosak voltak abban, hogy a tragédia előbb-utóbb bekövetkezik, ám arra számítottak, hogy valamelyik szabályszegő kishajót vagy jetskizőt darálja le egy turistahajó.
Aztán szóba került még az aranyifjúság, amint éppen elfogyasztva a 18 éves whiskeyt, jetskire pattan és vadul cikázik a fővárosi Duna-szakaszon. Bíznak a gépben, hogy mindig működni fog, akkor is, ha éppen az ezertonnás hajó elé vágnak be. Oroszrulett.
Abban biztosak lehetünk, hogy alapos vizsgálat után megnevezik a felelősöket, és a büntetést is kiszabja rájuk az igazságszolgáltatás, ha élnek még. Azt is biztosra vehetjük, hogy a jogszabályok alkotói megalkotják a szükséges törvényeket, hogy rendet tegyenek a pokol kapujában.
Csakhogy a szabályozás hiánya a jelenlegi állás szerint huszonnyolc ember életét követelte, az eltűntek vélhetően már nem élnek. Jusson eszünkbe 2006. augusztus 20-a, amikor a tűzijáték nézőire lecsapott a vihar, és öt ember vesztette az életét, a közeledő viharra ugyanis nem figyelmeztették a másfél milliós tömeget, hiszen semmi sem írta elő. Azóta remekül működik az előrejelzés. Ugyanis van rá szabály.