A pártháború mögöttes okairól (II. rész)

2000. 03. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi lehet a mélyebb oka a politikát uraló kölcsönös respekt-hiánynak, a konfliktusfenntartó attitűdnek? Kiindulópontom az, hogy sajátos különbség mutatkozik a 19. század végi, 20. század eleji nyugat-európai, illetve a nyolcvanas évek végétől in-duló közép- és kelet-európai demokratizáció folyamatai között.Nyugat-Európában a 19. század második felétől a társadalmi és politikai csoportok, politikai szervezetek és persze a pártok stb. közötti konfliktusok kényszerítették ki fokozatosan a demokratizációt (az általános választójog térnyerését, s más fontos demokratikus intézmény létrejöttét). Az éles társadalmi és politikai konfliktusok kezelésére, csillapítására jöttek létre a demokratikus jogállam intézményei, mint olyan keretintézmények, amelyek lehetővé tették a társadalmi béke felborulásával fenyegető ellentétek intézményi eljárásokba való terelését. A liberális és demokratikus jogállam tette lehetővé, hogy az egymással élesen szemben álló pártok megtanulják elviselni és elfogadni egymás jelenlétét, megtanuljanak egymással kapcsolatba lépni és nem utolsósorban egymással a szükséges konszenzusokat megkötni. Ebben a folyamatban emancipálódtak és egyen-rangúsodtak korábban elnyomott társadalmi csoportok és azok politikai képviselői (a pártok), s ebben a folyamatban alakult ki az egymásnak helyt adás logikája, a „pars pro toto” elvének érvényesítése.A magyar, illetve a többi posztkommunista demokráciában viszont a nyugati folyamatnak tulajdonképpen a fordítottjával találkozunk. Itt ugyanis nem releváns társadalmi és politikai csoportok ellentétei, éleződő konfliktusai kényszerítették ki a demokratizációt, hanem a demokrácia lehetősége kívülről és felülről jött. Amikor a jogállami intézmények bevezetésre kerülhettek, egy tagolatlan, politikailag „névtelen” (Gombár Csaba kifejezése) társadalom létezett, illetve néhány, szűk társadalmi bázisú ellenzéki elitcsoport „várta”, majd készítette elő a demokratikus intézmények bevezetését. E régióban, Magyarországon is tehát először a demokratikus keretintézmények jöttek-jöhettek létre, s ezeket követte a korábbi évtizedekben föld alá kényszerített ideológiai, a politikai, kulturális ellentétek felszínre kerülése – döntően persze a politikai elitcsoportok, pártok közötti konfliktusokra értve ezt. Amíg tehát Nyugaton a demokratizáció a politikai konfliktusok intézményi keretekbe terelését jelentette, addig Közép- és Kelet-Európában éppen a demokratizáció teremtette meg az ellentétek felszínre kerülésének és megvívásának a lehetőségét. A politikai pártok ebben a régióban a demokratikus intézmények által legitimálják szembenállásaikat, s ezen intézményeket „végre” létrejött kereteknek tartják gyakran élet-halál, szerencsésebb esetben „csak” radikális konfliktusaik megvívásához a „végső győzelemig”. Mindez természetesen sajátos belső ellentmondást, feszültséget teremt a rendszer egész működésében.A jelen időszakban tehát a már létrejött alapvető demokratikus intézmények keretei között törnek felszínre, manifesztálódnak, pártosodnak a politikai konfliktusok, s a konfliktusok kihordásának „nagy korszaka” jellemző a legtöbb országban és Magyarországon is. A kihívás lényege talán abban áll, hogy a konfliktusélezés és a konfliktuskihordás szakaszából úgy kellene fokozatosan a konszenzuskeresés szakaszába eljutni, hogy időközben a demokratikus alapintézmények ne sérüljenek, sőt esetleg új típusú intézményvariánsok kerüljenek bevezetésre, amelyek a „speciális” kihívásokat képesek kezelni.Ugyanakkor a jelenlegi helyzetből következik egy másik probléma is. Arról van szó, hogy a demokratikus alapintézmények 1989-1990 körüli bevezetésével, alkotmányos rögzítésével még korántsem zárult le a demokratikus jogintézmények kiépítésének korszaka. A konfliktuskihordás és a konfliktuskezelés nagy korszakában újra és újra felmerül a pártok részéről a jogállami intézmények módosításának, reformjának, átalakításának stb. kérdése, s ez alkotmánymódosítási, jogszabály-alkotási, új intézmények bevezetési és más reformszándékokban nyilvánul meg. Erre természetesen elsősorban a mindenkori hatalmon (kormányon) lévő politikai erőknek nyílik lehetőségük, ám a probléma nem ebben rejlik, hanem abban, hogy az intézményi reformokhoz semelyik politikai aktornak nincs elég legitimációja a többi politikai szereplő előtt. Az intézményépítés, -átalakítás, -megszüntetés stb. teljesen „légüres térben” zajlik, nincsenek támpontot adó előzmények, csak a politikai pártok, szereplők akarata, szándéka létezik.Ami a problémát okozza, az az, hogy a konfliktuskihordás szakaszában egyetlen politikai erő sem bízik a másik demokratikus vagy egyszerűbben szólva jó szándékában. A pártok kölcsönös bizalmatlansággal fordulnak egymás felé az intézményépítés kapcsán, ugyanis nem hiszik el egymásról a tiszta szándékot; ellenkezőleg, abból indulnak ki, hogy a demokratikus intézmények átalakítását, változtatását tervező – rendszerint természetesen éppen kormányon lévő – pártok, így most a Fidesz csak és kizárólag saját haszna, hatalomnövelése és az ellenzék leigázása céljából határozta el magát egyes változtatásokra. Ennek következményeképpen a választások után bekövetkező kormányváltások mindig egyfajta radikális újrakezdést is jelentenek; az egyik kormányzat működése nem épít az előző kormányzat tevékenységére, sőt gyakorlatilag tabula rasát hirdetve megkezdődik a törvények és az intézmények átalakítása – majd egy újabb kormányváltás nyomán a folyamat ismét újrakezdődik.Mindezek következtében a magyar pártrendszer működési karakterét kétfajta tendencia befolyásolja igazából. Az egyik az ország előtt álló kihívásokból következik – az EU-integráció követelményei, a gazdasági válságból való kilábalás, egy új nemzeti identitásérzet megteremtése, a választópolgárok demokrácia iránti bizalmának megteremtése, egyfajta szociális biztonságérzet fokozatos kialakítása stb. -, amelyek a konszenzuskényszert állítják előtérbe a pártok számára. A másik viszont a történelmi ellentétek felszínre kerüléséből, az elitpártosodásból, a respektáció- és bizalomhiányból, az intézményteremtés illegitim voltából, autoritáshiányából és egyéb okokból ered, amely a konfliktuskényszert erősíti fel a pártokban. Úgy tűnik azonban, hogy a kettő közül inkább az utóbbi a meghatározó és alapvetően motiváló erő; így tehát megállapíthatjuk, még akkor is a konfliktuspotenciál dominál, amikor kollektív (vagy ha tetszik, nemzeti) érdek lenne a konszenzuselv érvényesítése.Mindez merőben eltér a nyugati modelltől, ahol a pártok közötti viszonyokban a konfliktusok és konszenzusok kényes egyensúlya érvényesül. Magyar-országon viszont inkább arról beszélhetünk, hogy történelmi, politikai, kulturális, strukturális és ebből fakadó motivációs okoknál fogva egyfajta konfliktusos pártverseny, párttagoltság érvényesül, működésében ezáltal sokkal több a „rán-gatózás”, mint a nyugati demokráciák többségében. (Persze utóbbiak közt is meg kell különböztetni például a kiegyensúlyozott skandináv, illetve benelux pártrendszereket mondjuk a sokkal konfliktusosabb olasztól.) Azt mondanám tehát, hogy a magyar pártverseny nem centripetális, de nem is cent-rifugális, hanem egyszerűen más: konfliktusos, a konfliktusosság nem felületi, hanem mélyen kódolt értelmében.Éppen ezért – s ez nem cinizmus – a legjobban akkor teszünk, ha hosszabb távra tudomásul vesszük ezt a jellemzőt, mint nem kényelmes, de elkerülhetetlen sajátosságunkat.A szerző politológus,az MTA Politikatudományi Intézetének munkatársa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.