A tanulás a legjobb befektetés

Csóka Endrének, a debreceni Fazekas Mihály Gimnázium 11. évfolyamos tanulójának emlékezetes marad az elmúlt esztendô. Kiváló tanulmányi munkájáért decemberben miniszterelnöki dicséretben részesült.

Balogh Mária
2002. 02. 07. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Debrecen egyik belvárosi cukrászdájában beszéltük meg a találkozót. A fiatalember szabadkozik a késésért, majd bevallja, hogy vissza kellett fordulnia az érmekért és az elismerô oklevelekért, ráadásul a cukrászdák „világában” nehezen ismeri ki magát. Hiába biztatom, válasszon a finomságok közül, némi tétovázás után, udvariasan ugyan, de kosarat kapok. Kérésemre elôkerülnek táskájából a kimagasló eredményt tanúsító dokumentumok.
– Miniszterelnöki dicséretben azért részesültem, mert tavaly júliusban a Washingtonban rendezett nemzetközi diákolimpián matematikából ezüstérmes lettem – tudatja a 17 esztendôs Csóka Endre természetes egyszerűséggel, majd hozzáfűzi: – A kéthetes programon 83 ország 473 diákja mérte össze a tudását egyéni versenyben. Magyarországról rajtam kívül négy budapesti és egy gyôri diák jutott ki erre az olimpiára.
– Úgy tudom, te voltál a legfiatalabb a magyar csapatban.
– A többiek felsôbb évfolyamosak voltak, én viszont épp csak befejeztem a másodikat, amikor a versenyre utaztunk. Elsôsként már tartalékosnak válogattak, és a háromhetes intenzív felkészítésen akkor is és most is részt vettem. Elôtte, a tanév során minden második héten Budapestre kellett utaznom, ahol egy speciális szakkörön okítottak. A válogató verseny után a szaktekintélyekbôl álló bizottság tökéletes képet kapott arról, kik „illenek” a Washingtonba induló csapatba.
A tengerentúlon töltött két hét pedig feledhetetlen marad. Az amerikai szervezôk mindennap kiadós városnézésre vitték a versenyzôket. Egyebek mellett megtekinthették a Fehér Házat, a Lincoln-emlékművet, a Pentagont pedig még sértetlenül látták. A verseny kétnapos volt, 4,5 óra alatt 3-3 feladatot kellett megoldaniuk. Nem is akármilyeneket. Endre úgy indult a nemzetközi viadalra, hogy aranyéremmel tér haza. Még sincs elkeseredve. Az idén újra nekivág, nagyobb tapasztalattal, több ismerettel.
Szóba kerül az is, hogy az ellátást a vendéglátók állták, az utazás költségeit és a Washingtonban töltött két hétre való zsebpénzt az Oktatási Minisztériumtól kapták a magyar diákok. Ennek apropóján felidézzük a Parlamentben rendezett ünnepség feledhetetlen óráit.
– A szüleim és Balázs Tivadar, a matematikatanárom kísért el a Parlamentbe. A díjak átadása után egy csodálatos fogadásra voltunk hivatalosak. Orbán Viktor miniszterelnök úr is odajött hozzánk beszélgetni. Bárki kérdezhetett tôle, mindenre készségesen válaszolt.
– Neked is voltak kérdéseid?
– Sokan voltak, sokfelé kellett figyelnie a miniszterelnök úrnak. Nagyra becsülöm ôt, szívesen társalogtam volna vele, de nem akartam tolakodni, visszaélni az idejével.
Egyszerre pillantunk a miniszterelnök aláírásával ellátott oklevélre:. „Kedves Csóka Endre! A 2001-es Nemzetközi Matematikai Diákolimpián elért egyéni 2. helyezése elismeréseként 2002. január 1-tôl december 31-ig, egy éves miniszterelnöki ösztöndíjban részesítem, amelynek havi nettó összege 15 ezer forint...”
– Mi lesz a pénz sorsa?
– A szüleim hallani sem akarnak arról, hogy besegítsek a havi megélhetésünkbe. Ôk azt vallják, a tanulás és az oktatás a legjobb befektetés, vagyis bankba tesszük az ösztöndíjamat, s majd késôbb döntünk a sorsáról.
Idôközben azt is megtudom, hogy a harmadikos gimnazista fiú számítástechnikából is kiválóan szerepelt az országos, illetve a nemzetközi megmérettetéseken. Az utóbbin viszont tavaly nyáron nem sikerült érmet szereznie. Endre úgy véli, ennek az a fô oka, hogy otthon csak régi, elavult számítógépen tud gyakorolni. Mivel a családi költségvetésben minden fillérnek helye van, a közeljövôben remény sincs a számítógép cseréjére, fejlesztésére. Korszerű gép nélkül pedig a debreceni gimnazista eleve kisebb eséllyel indul számítástechnikából az idei rangos viadalokon.
S hogy mit csinál szabadidejében? Megvallja, számára a kikapcsolódást is a matematikai feladatok megoldása és a programok szerkesztése jelenti. Ideje se nagyon marad másra.
– Sokáig a gimnázium válogatott focicsapatának voltam a kapusa, de egy idô után már nem tudtam összeegyeztetni a versenyekkel. Zongoráztam is, egyesek szerint nem is roszszul. Arról is le kellett mondanom. Ráadásul a humán tárgyakat nagyon nehezen tanulom, azokban nincs semmi logika.
Nem lepôdik meg, amikor arról kérdezem, csodabogárnak tekintik-e diáktársai.
– Változó. Attól függ, kinek milyen az értékrendje. Talán megértik, hogy iskola után azért nem tartok velük, mert rengeteget kell tanulnom a versenyekre. A végcélom pedig az, hogy elvégezzem Budapesten az ELTE matematika szakát. Ezt viszont nem adják ingyen...

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.