M6-os autópálya: egyre több a kétely a nyertes ajánlat körül

Nem csitulnak az indulatok az M6-os autópálya versenyeztetése körül kipattant botrányban. Szakértők elemzéséből kiderül: a gyengébb ajánlatot hozta ki nyertesnek a gazdasági tárca. Figyelmet érdemel, hogy a bírálóbizottságban nem kívánt részt venni Szabó Iván és Györgyi Kálmán, valamint Akar László, a GKI Rt. vezérigazgatója, „ott volt” viszont Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. elnök-vezérigazgatója.

Magyar Nemzet
2004. 09. 01. 5:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összességében gyengébb és az állam szempontjából kockázatosabb az M6-os autópálya Érd-Dunaújváros közötti szakasza építését elnyerő M6 Duna Autópálya (M6DA) ajánlata, mint a második helyezett pályázatában foglaltak – állítja a Világgazdaság birtokába kerülő szakértői elemzés, amelynek tényanyagát a Magyar Nemzet elsőként ismertette. Mint az anyagból – amelyet Medgyessy Péter miniszterelnöknek is eljuttattak – kiderül, a nyertes M6DA a szükséges nagy felújításokra a többi pályázó ajánlatához képest jóval alacsonyabb költséget szán, és azt is csak a koncessziós időszak végén. A szakértői anyagot egyébként az M6-os tender bírálóbizottságának azon tagjai állították össze, akik nem az M6DA ajánlatát tartották a legmegfelelőbbnek.

Az M6DA összességében, nominális értéken 23 milliárd forintot tervezett nagy felújításra, míg a második helyezett 31,5 milliárd forintot, a harmadik vállalat pedig 45,6 milliárd forintot fordított volna e célra. A felújítási munka elmaradása esetén a szakértők a sztráda műszaki színvonalának és használhatóságának nagymértékű romlását valószínűsítik. A jelentés az M6DA ajánlatában előirányzott hat hónapot irreálisan kevésnek tartja a végső nagyfelújítás elvégzéséhez. Ez azzal a kockázattal jár, hogy az építést finanszírozók a tervezett költséget nem tartják majd elegendőnek az előírt műszaki tartalom fedezésére, és feltételül szabják a rendelkezési díj növelését. A nyertes ajánlat így felmerülő költséghiánya eléri a 15-18 millió eurót.

További hátrányt jelent a tájékoztató szerint, hogy a konzorcium három tagja közül kettő semmiféle útépítési kapacitással, bázissal és munkaszervezettel nem rendelkezik hazánkban, míg a harmadik is csekély mértékű útépítést végzett. Így az építkezés elkezdéséhez szükséges felkészülési idő legalább két hónappal hosszabb, mint a többi pályázó esetében. A gazdasági tárca is elismeri: negatívum, hogy az építéshez szükséges munkaszervezetet a pályázónak fel kell állítania és a munkagépeket külföldről kell mobilizálnia, mely időveszteséget jelenthet a munka megkezdésében. A nyertes konzorcium 2006-ra 9,16 milliárd, 2007-re 12,19 milliárd forint rendelkezésre állási díjjal számol, a második helyezett ugyanakkor 2006-ra nem, és a következő évre is csak 2,94 milliárd forint összegű díjat kér.

Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter arról szólt, hogy az ajánlatok benyújtását követően a hatályos jogszabályok szerint 90 napon belül dönteniük kell a győztesről, és ennek ők eleget tettek. Mint emlékezetes, Medgyessy Péter ezt követően arra kérte a tárca vezetőjét, vizsgálják meg, hogy a törvényes lehetőségeket betartva miképp lehet elhalasztani az M6-ost építő konzorcium kiválasztását. Csillag szerint a miniszterelnök a törvény első szolgája, az adófizetők érdekében ő mint miniszter a második, ezért nem halaszthatták tovább a pályáztatást. Gaál Gyula, a tárca politikai államtitkára úgy nyilatkozott: augusztus 4-én arról tájékoztatták Medgyessy Pétert, hogy a jogszabályok nem adnak lehetőséget a győztes újbóli kiválasztására, mire a miniszterelnök újabb jelentést kért az ügyről. Ezt augusztus 9-én juttatták el Medgyessyhez, választ azonban nem kaptak.

A tíztagú értékelőbizottság három tagja szavazott az M6DA konzorcium kiválasztása ellen, az ismert műszaki és finanszírozási okokra hivatkozva. Figyelmet érdemel, hogy az ellenzők a Nemzeti Autópálya Rt., illetve az Állami Autópálya Kezelő Rt. delegáltjai voltak.

A ködösítés az M5-ös autópályáról átterjedt az M6-os autópályára is. Az SZDSZ-es minisztérium egyre kétségbeesettebben próbálja magyarázni, hogy miért azt a konzorciumot választotta, amelynek egyik kétes hírű tagja már Németországban is korrupciós botrányba keveredett – áll a Fidesz közleményében. A Fidesz elvárja, hogy a pályázat részleteit alaposan vizsgálják ki.



Az M5-ös „aktáját” is részletesen vizsgálnák. Az Országgyűlés M5-ös vizsgálóbizottságának tegnapi zárt ülésén meghallgatták Bíró Fruzsina, a GKM fejlesztési projektek főigazgatóságának vezetője jelentését az autópálya kivásárlásáról. Fónagy János (Fidesz), a vizsgálóbizottság elnöke az ülés után az MTI-nek elmondta: a megbeszélés középpontjában a 2003. december 31-i időpont állt, ameddig az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek joga lett volna az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza utáni szakaszának továbbépítésére. Közölte: továbbra is kezdeményezi szakértői anyagok bekérését, amelyek nélkül nem tudnak tovább vizsgálódni. A testület bekéri a GKM-től azt a jogi szakvéleményt is, amelynek alapján a tárca döntött az M5-ös autópálya kivásárlásáról. A vizsgálóbizottság jövő keddi ülésére meghívták Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert, illetve Gaál Gyulát, a szaktárca politikai államtitkárát, továbbá Demján Sándort, a Trigránit csoport tulajdonosát, aki korábban azt állította, hogy az M5-ös autópálya kivásárlására tett ajánlatuk kedvezőbb volt, mint ami mellett a GKM döntött.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.