Összességében gyengébb és az állam szempontjából kockázatosabb az M6-os autópálya Érd-Dunaújváros közötti szakasza építését elnyerő M6 Duna Autópálya (M6DA) ajánlata, mint a második helyezett pályázatában foglaltak – állítja a Világgazdaság birtokába kerülő szakértői elemzés, amelynek tényanyagát a Magyar Nemzet elsőként ismertette. Mint az anyagból – amelyet Medgyessy Péter miniszterelnöknek is eljuttattak – kiderül, a nyertes M6DA a szükséges nagy felújításokra a többi pályázó ajánlatához képest jóval alacsonyabb költséget szán, és azt is csak a koncessziós időszak végén. A szakértői anyagot egyébként az M6-os tender bírálóbizottságának azon tagjai állították össze, akik nem az M6DA ajánlatát tartották a legmegfelelőbbnek.
Az M6DA összességében, nominális értéken 23 milliárd forintot tervezett nagy felújításra, míg a második helyezett 31,5 milliárd forintot, a harmadik vállalat pedig 45,6 milliárd forintot fordított volna e célra. A felújítási munka elmaradása esetén a szakértők a sztráda műszaki színvonalának és használhatóságának nagymértékű romlását valószínűsítik. A jelentés az M6DA ajánlatában előirányzott hat hónapot irreálisan kevésnek tartja a végső nagyfelújítás elvégzéséhez. Ez azzal a kockázattal jár, hogy az építést finanszírozók a tervezett költséget nem tartják majd elegendőnek az előírt műszaki tartalom fedezésére, és feltételül szabják a rendelkezési díj növelését. A nyertes ajánlat így felmerülő költséghiánya eléri a 15-18 millió eurót.
További hátrányt jelent a tájékoztató szerint, hogy a konzorcium három tagja közül kettő semmiféle útépítési kapacitással, bázissal és munkaszervezettel nem rendelkezik hazánkban, míg a harmadik is csekély mértékű útépítést végzett. Így az építkezés elkezdéséhez szükséges felkészülési idő legalább két hónappal hosszabb, mint a többi pályázó esetében. A gazdasági tárca is elismeri: negatívum, hogy az építéshez szükséges munkaszervezetet a pályázónak fel kell állítania és a munkagépeket külföldről kell mobilizálnia, mely időveszteséget jelenthet a munka megkezdésében. A nyertes konzorcium 2006-ra 9,16 milliárd, 2007-re 12,19 milliárd forint rendelkezésre állási díjjal számol, a második helyezett ugyanakkor 2006-ra nem, és a következő évre is csak 2,94 milliárd forint összegű díjat kér.
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter arról szólt, hogy az ajánlatok benyújtását követően a hatályos jogszabályok szerint 90 napon belül dönteniük kell a győztesről, és ennek ők eleget tettek. Mint emlékezetes, Medgyessy Péter ezt követően arra kérte a tárca vezetőjét, vizsgálják meg, hogy a törvényes lehetőségeket betartva miképp lehet elhalasztani az M6-ost építő konzorcium kiválasztását. Csillag szerint a miniszterelnök a törvény első szolgája, az adófizetők érdekében ő mint miniszter a második, ezért nem halaszthatták tovább a pályáztatást. Gaál Gyula, a tárca politikai államtitkára úgy nyilatkozott: augusztus 4-én arról tájékoztatták Medgyessy Pétert, hogy a jogszabályok nem adnak lehetőséget a győztes újbóli kiválasztására, mire a miniszterelnök újabb jelentést kért az ügyről. Ezt augusztus 9-én juttatták el Medgyessyhez, választ azonban nem kaptak.
A tíztagú értékelőbizottság három tagja szavazott az M6DA konzorcium kiválasztása ellen, az ismert műszaki és finanszírozási okokra hivatkozva. Figyelmet érdemel, hogy az ellenzők a Nemzeti Autópálya Rt., illetve az Állami Autópálya Kezelő Rt. delegáltjai voltak.
A ködösítés az M5-ös autópályáról átterjedt az M6-os autópályára is. Az SZDSZ-es minisztérium egyre kétségbeesettebben próbálja magyarázni, hogy miért azt a konzorciumot választotta, amelynek egyik kétes hírű tagja már Németországban is korrupciós botrányba keveredett – áll a Fidesz közleményében. A Fidesz elvárja, hogy a pályázat részleteit alaposan vizsgálják ki.
Az M5-ös „aktáját” is részletesen vizsgálnák. Az Országgyűlés M5-ös vizsgálóbizottságának tegnapi zárt ülésén meghallgatták Bíró Fruzsina, a GKM fejlesztési projektek főigazgatóságának vezetője jelentését az autópálya kivásárlásáról. Fónagy János (Fidesz), a vizsgálóbizottság elnöke az ülés után az MTI-nek elmondta: a megbeszélés középpontjában a 2003. december 31-i időpont állt, ameddig az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-nek joga lett volna az M5-ös autópálya Kiskunfélegyháza utáni szakaszának továbbépítésére. Közölte: továbbra is kezdeményezi szakértői anyagok bekérését, amelyek nélkül nem tudnak tovább vizsgálódni. A testület bekéri a GKM-től azt a jogi szakvéleményt is, amelynek alapján a tárca döntött az M5-ös autópálya kivásárlásáról. A vizsgálóbizottság jövő keddi ülésére meghívták Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert, illetve Gaál Gyulát, a szaktárca politikai államtitkárát, továbbá Demján Sándort, a Trigránit csoport tulajdonosát, aki korábban azt állította, hogy az M5-ös autópálya kivásárlására tett ajánlatuk kedvezőbb volt, mint ami mellett a GKM döntött.