MÁV: elbocsátás és járatmegszüntetés

A kormány két megoldást lát a vasút helyzetének a megoldására: a járatok megszüntetését és az emberek elbocsátását. 350 járat megszűnhet, tizenkétezer ember az utcára kerülhet – jelentette ki Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési és vízügyi minisztere hétfői sajtótájékoztatóján.

Kisberk Szabolcs
2004. 09. 20. 10:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió 2002-ben megjelent közlekedési koncepciója – az úgynevezett Fehér könyv – az európai közlekedésnek három fő vonalát jelölte ki: a vasutat, a vasutat és a vasutat. Az egész uniós koncepció az elkövetkezendő egy-másfél évtizedben a vasút fejlesztését és működését preferálja. Magyarországon a vasút-közút aránya ma lényegesen kedvezőbb az uniós átlagnál, 60-40 százalék, ami az európainak pont a duplája. Természetesen ez motorizációs elmaradottságunkból származik, de mindenképpen azt mutatja, hogy a relatív elmaradottságunk miatt Magyarország ebből a szempontból egy kedvező és megőrzendő helyzetben van – emelte ki Fónagy János.

Ezek után kapkodásnak kell minősítenünk a kormány vasúttal kapcsolatos dolgait. A Magyar Államvasutak 2004. évi tervezett vesztesége 48,4 milliárd, az eladósodottsága pedig meghaladja a 150 milliárdot. Ezek a számok azt jelentik, hogy ha a kormány nem ad a MÁV-nak egy jelentősebb, vagy legalábbis a szükséges minimális mértékben kielégítő összeget, akkor 2005 tavaszára a MÁV fizetésképtelenné válik – szögezte le a fideszes politikus. Erre sajnos jók az esélyek, mert a kiszivárgott hírek szerint a 2005-re a személyszállítási díj kiegészítésére megigényelt 76 milliárd forint helyett mindössze 53 milliárdot kíván a kormány adni. (Ez az összeg idén 56 milliárd forint volt – a szerk.)

Melyek azok a kivezető utak, amit a kormány helyesnek lát? – tette fel a kérdést Fónagy János. Az első az, hogy járatokat szüntetnek meg. Két-három héttel ezelőtt 700-750 járatról beszéltek, az elmúlt hét végén 300-350 járatban jelölték meg a megszüntetésre kerülő számot, amely a teljes mennyiségnek mintegy tíz százaléka. Ez a tíz százalékos járatleépítés azt jelenti, hogy a szocialisták által szavakban oly gyakran fontosnak tartott vidék, a vidéken élő emberek életfeltételei, lehetőségei, a közlekedési komfortja jelentősen csökken – mutatott rá az egykori közlekedési miniszter. A magyar vasút behálózza az egész országot, minden fajta leépítés – hasonlóan a postahivatalokhoz, az iskolákhoz –, a vidék élhetőségét, a vidéki emberek életfeltételeit rontja.

A másik megoldás az elbocsátás. Ismét előkerült az, hogy körülbelül tíz- tizenkétezer vasutast kívánnak elbocsátani, aminek két nagyon komoly következménye lesz – fogalmazott Fónagy. Az egyik magánál a vállalatnál, hiszen tudni kell, hogy a MÁV műszaki, technikai színvonala sok helyen igényli a fizikai munkaerőt, illetve ezt a létszámot. Tudjuk, hogy már ma is sok olyan munkahely és munkakör van a MÁV-nál, amit csak jelentős túlórázatással tudnak ellátni. Tehát megfelelő technikai, műszaki fejlesztés nélkül nem lehet büntetlenül tíz- tizenkétezer embert elbocsátani. Ez veszélyezteti a vasútbiztonságot, veszélyezteti az ott maradó munkásokat. A fejlesztésre azonban nincs kilátás – mert ezt a hétvégén megjelent újabb Draskovics-csomagból tudjuk –, mivel a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a szükségesnél kevesebb pénzt fog kapni arra, hogy a MÁV tőkestruktúráját javítani tudja, és ez veszélyezteti a 2005-re tervezett hitelek felvételét is.

A másik következmény, hogy tíz- tizenkétezer olyan vasutas család marad megélhetés nélkül, amely jelentős részének speciális vasúti képzettsége van. Ismeretes, hogy a vasút saját maga számára képzi az embereket, azt a képzést máshol nem fogadják el, így az utcára került emberek nagyobb része ott fog állni egy fél ledolgozott élet után, gyakorlatig máshol használhatatlan szakmával, munka nélkül – emelte ki Fónagy János. A munkaügyi tárcától semmilyen elképzelést nem hallottunk, amely ezeknek, az egy-egy munkahelyről elbocsátott nagy tömegű, várhatóan munkanélküli segélyezésre kerülő embereknek a foglalkoztatását, képzését, átképzését, vállalkozóvá válását szervezett módon kívánná megoldani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.