Bácsfi és a speciális magyar antiszemitizmus

Nem múlhat el hét, hogy a nyugati sajtóban ne jelenne meg Magyarországot antiszemitának beállító cikk. Akik még nem unják, azoknak ajánljuk a Neue Zürcher Zeitung terjedelmes írását, amelyben Kovács Tibor és Verő Tamás rabbi nyilatkozik a különleges magyar zsidóellenességről.

2004. 10. 10. 8:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Neue Zürcher Zeitung című konzervatív svájci napilapban Ulrich Schmid Nagyhangú magyar antiszemitizmus címmel ír a magyarországi szélsőjobbról és a parlamenti pártok némaságáról.

Újra és újra hangos, a média figyelmétől kísért akciókkal keltik fel maguk iránt az érdeklődést Magyarországon szélsőjobboldali és antiszemita csoportok. A nagy pártok azonban keveset foglalkoznak az antiszemitizmus elemzésével, hanem azt eszközként használják, hogy kárt okozzanak vele politikai ellenfeleiknek.

Pontosan ilyen volt akkor is, a második világháború előtt, mondja Kovács Tibor a Frankel Leo utcai zsinagógában. Verekedések. Betört ablakok. Megvert zsidók. És utána a sok ember, aki azt mondta: Á, ez nem komoly. Ez gyorsan elmúlik, meglátjátok. Nincs ok az aggodalomra.

Kovács figyelmeztetései Bácsfi Dianára, egy 26 esztendős filozófia szakos egyetemi hallgatóra, a Magyar Jövő Csoport vezetőjére vonatkoznak. A fiatal nő szenvedélyes antiszemita, gyűlölködő, balga frázisokkal beszél a zsidókról, és rajong a fasiszta diktátorért, Szálasi Ferencért. A nyilaskeresztesek vezéréért, akik a németeket hozzásegítették 1944 novemberében a második deportációs hullám kivitelezéséhez, akik a budapesti gettót terrorizálták, s akik a város Vörös Hadsereg általi felszabadításig zsidók tízezreit pusztították el. Bácsfit a legutóbb a zsarnokság szimbólumainak felhasználása miatt helyezték vád alá. Csoportjának tagjai posztereket akasztottak ki, amelyek a nyilaskeresztet – mely a horogkereszthez hasonlít – enyhe módosításokkal ábrázolták.

Magyarországon tiltott jelképnek számít a horogkereszt, a hozzá hasonló nyilaskereszt, a szovjet csillag, valamint a sarló és a kalapács. Október 15-én a csoport a nyilaskeresztesek hatalomátvételének 60. évfordulóján a Terror Háza előtt kíván gyűlést szervezni, amely pontosan ott helyezkedik el, ahol a nyilas – és később a kommunista titkosrendőrség – székháza állt.

Bácsfi elérte, amit akart: beszélnek róla. A nő, aki már egyetemeken oktatott, számtalan tudósítás tárgyává vált. Túlbuzgó riporterek előtt Hitler köszöntésre lendítette karját, és színes magazinok előtt bevallotta – melyek intimebb témák iránt érdeklődnek, mint a politika – remekül érzi magát, amiért figyelnek rá. Az értelmiség az undorodó elfordulás és a történelmi kötelesség között vergődik, hogy elhárítsa a kezdeteket, amelyek a főként Németországban ismert vitára emlékeztetnek, miszerint hogyan kell bánni a neonácikkal.

Azok, akik azt mondják, minden szó, amit erről a személyről leírnak, már is túlértékeli őt, s csak reklámot jelent számára. Ezzel igazán szükségtelenül tupíroznak fel egy jelentéktelen eseményt és rontják Magyarország imázsát külföldön. A szélsőjobboldaliság és az antiszemitizmus nem jelent valódi problémát a mai Magyarországon, állítják. Velük szemben állnak azok, mint Kovács, akik az ilyen jelenségek bármilyen lebecsülése ellen fellépnek. Bácsfi nem hülye, vagy szellemileg visszamaradott, mondja a Frankel Leo utcai hitközség rabbija, Verő Tamás.

Van ok az aggodalomra. Magyarország jelentős, s számos nyugat-európai országhoz viszonyítva hatalmas antiszemitizmussal rendelkezik. A zsidók szidalmazása és fenyegetése napirenden van, amit sokan mindennapos jelenségként elfogadhatónak találnak. Antiszemita demonstrációk komoly tömegeket mozgatnak meg akkor is, ha a szónokok jogi okokból arra ügyelnek, hogy ne túl nyíltan fejezzék ki önmagukat, az ő kódjukat a tömeg megérti. Kornis Mihály már 1996-ban felsorolta azokat (a kódokat a szerk.): őket „az urbánusokként”, „nemzet ellenes erőkként”, „liberál-bolsevikokként”, „kozmopolitákként”, „judeo-plutokratákként” írják le. A neonácik és bőrfejűek a kulturális egyesületekben, mint a Vér és Becsületben gyülekeznek.

Az idén január 11-én, egy gyűlésen Budapesten vad antiszemita uszítást lehetett hallani anélkül, hogy a rendőrség beavatkozott volna. A „zsidó” MTK idegenbeli mérkőzései alatt ( a csapat tulajdonosa egy zsidó üzletember) a csapat játékosai az ellenfél szurkolóitól rendszeresen a legdurvább jelszavakat kénytelenek hallgatni, mint „Az auschwitzi vonat indulásra kész”. Aki ezeket a gyűlöletkitöréseket már átélte, többé nem hajlamos a tréfálkozásra, vagy a veszély lebecsülésére.

Jobboldali csoportosulások, mint a MIÉP, a felemelkedő magyarságuk ápolásának határozott antiszemita jelleget kölcsönöznek. Csurka István egyértelműen náci és fasiszta fogalomkészletet használ, amikor „életteret” követel a magyar népnek és a régi nómenklatúrát azzal vádolja, hogy egyesülve a nemzetközi pénz és bankvilággal összeesküdött a magyarság ellen. Amikor a MIÉP tag, Hegedűs Lóránt egy pamfletjében a „Galíciai hordák eltávolítását követelte a magyar közéletből”, 18 hónapos feltételes szabadságvesztésre ítélték.

A nagy pártok számos politikusa már a rádióban rendkívül elgondolkodtató, alig leplezett antiszemita kijelentésre ragadtatta magát. A zsidó szervezetek véleménye szerint az idegenellenesség, rasszizmus és az antiszemitizmus Magyarországon a kommunista uralom összeomlása óta rendkívül megerősödött. A helyzet nem annyira rossz, mint Lengyelországban, mint Verő rabbi megjegyzi „Nálunk az antiszemitizmushoz legalább vannak zsidók”. Utalva ezzel arra a körülményre, hogy Magyarország a legnagyobb kelet-közép-európai zsidó közösséggel – körülbelül 80 000 fő – bír, míg a majd négyszer akkora Lengyelországban hivatalos közlések szerint alig, körülbelül 12 ezren élnek.

Egy alapvető, az egész társadalom által a speciálisan magyar antiszemitizmusról folytatott vitára, amely mindenek előtt a magyarok szerepét tisztázná a holokausztban, máig nem került sor. Mindazok az égető kérdések, amelyeket a ’68-as generáció tett fel Németországban, mondja Verő rabbi, Magyarországon mindeddig elmaradtak.

Természetesen léteznek elemzők, akik felvetik a témát – a Nobel-díjas Kertész Imre egy közülük – de javaslataik ritkán találnak válaszra a politikában. Leginkább még a szocialisták jelentkeznek szólásra, ha ezt teszik, akkor általában a Fideszt bírálják, szinte már reflexszerűen meggyanúsítva őket, hogy lényegében szintén szélsőjobboldaliak és antiszemiták. Ez a vád annyiban abszurd, hogy a Fidesz ma a szociálpolitikában visszafogottan baloldali populista pozíciókat képvisel. Annyi valóságalapja azonban van, hogy a Fidesz évekig tényleg leplezetlenül nacionalista jelszavakkal a jobboldali nacionalista táborban vadászott szavazatokra. Nem mindig sikerül eközben az elhatárolódás a szélsőségektől a szükséges egyértelműséggel – és meg kell mondani, nem minden esetben törekedtek erre az elhatárolódásra.

A Fidesz a kritikára azzal válaszol, hogy a szocialisták eszközként használják a témát, hogy abból hasznot húzzanak és ebben is van igazság. Mert valóban a szocialisták sokkal szívesebben beszélnek a Fidesz állítólagos és valódi hibáiról, mint a saját (kommunista) múltjukról, ahol sem az antikapitalizmusnak álcázott antiszemitizmus, sem a totalitárius gondolkodásmód nem hiányzott. Egy elmélyült, a magyar fasizmust feldolgozó vitát a kommunisták azért nem kezdeményeztek, mert az egy átfogó, s tovább már nem megideologizált totalitarizmus vitává válhatott volna, s semmitől sem féltek annyira az elvtársak, mint ettől.

A kommunizmus összeomlása után rendkívül agresszív formában jelent meg újra a hazafias, antiszemita szélsőjobboldaliság, amely egyébként érezhető globalizációs és városellenes jegyeket vett magára. A magyar nacionalizmus parasztromantikája és diffúz városellenessége erősen antiszemita tendenciájú.

Valódi vészhelyzetről nem lehet beszélni, hangsúlyozza Verő rabbi. Számos félelem ellenére a magyar társadalom főként politikai tekintetben ellenálló a rasszista csábításokkal szemben. A parlamentben sem tudtak a szélsőjobboldali csoportok sikert elérni. Jelentős médiajelenlétük ellenére sem tudott a MIÉP 2002-ben bekerülni az Országgyűlésbe. Úgy tűnik, a modern Magyarország nem kíván a látens módon jelenlévő antiszemita magyarság képviselőivel kapcsolatba kerülni. Megelégedéssel állapíthatták meg a szocialisták, hogy a Csurka által emelt vád, miszerint a „szovjet hóhérokkal” közösen megkísérelték a magyarság kiirtását, a publikumban nem talált visszhangra. A magyarok többsége, úgy látszik, nem nacionalista, hanem gazdasági, vagy szociális szempontok alapján választ és e tekintetben nagyobb kompetenciát feltételez a nagy pártoknál, mint a hangos peremjelenségeknél. Bácsfi csoportja néhány tucat főt számlál és gyarapodásuk is korlátozott.

Vitathatatlan, hogy a Fidesz a nacionalizmus témáját a gyakorlatban kibérelte és a hazafias érzületű magyarok a fiatal demokratáknál sokkal inkább otthon érezhetik magukat, mint a szocialistáknál, akikre folyamatosan ránehezedik a vád, az oroszokkal kollaboráltak.

Ezután az a Fidesz feladata – ad házi feladatokat ellenzéknek Schmid – hogy a gyökereinél elmetssze a magyar nacionalizmus fasiszta oldalhajtásait, és egyszer s mindenkorra feladja a szélsőjobboldali választók szavazataira történő kacsintgatást. Az, hogy ez miért nem történt meg már régóta, lényegében érthetetlen, hiszen egy világos elhatárolódás minden fasisztától és rasszistától lehetőséget adna a Fidesznek, hogy a gyűlölt ellenfél kommunista múltját sokkal kíméletlenebbül hozza szóba.

Szintén remélhető, hogy a parlament megtalálja az utat, hogy az uszítást jogilag értelmesen szabályozza és büntesse. A szocialisták rendkívül korlátozó szemléletű törvénytervezete májusban elbukott, miután az Alkotmánybíróság megállapította: ellentétben áll a szólásszabadsággal. Természetesen ez a tervezet is átpolitizált volt. A Fidesz számára túlzottan a jobboldaliak ellen irányult és túlzottan kímélte az ex-kommunistákat és az ő uszító módszereiket.

Úgy tűnik, a felületes politikai vita az egykori kommunisták és a Fidesz között még hosszú ideig akadályozza a magyar fasizmus és annak antiszemita elemeinek kíméletlen feltárását. S ez nem jelentéktelen, miután a kommunista és a fasiszta örökség elkendőzése megkönnyíti az új szélsőségesek mítoszainak kialakítását, fejezi be hosszú cikkét Schmid.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.