A paprikaügy tanulságai

A paprikabotrány nagyon jó példája annak, hogy az Európai Unió élelmiszer-biztonsági intézményrendszerének védőhálója lyukas, és hasonló esetek bárhol előfordulhatnak – mondja Piros László, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége főtitkára. Ennek elkerüléséhez változtatni kell az élelmiszer-ellenőrzések egész rendszerén.

MNO
2004. 11. 27. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutóbbi „paprikaügy” egyik tanulsága, hogy a hatóságok közötti együttműködés nem minden esetben éri el a kívánat mértéket. Egy ilyen ügyre nem lehet felkészülni, forgatókönyveket lehet csak készíteni, ráadásul készültek is – véli az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ). „Élesben” azonban az ilyen esetek begyakorlása nem lehetséges, ezért nem volna indokolt őket hibáztatni a történtek miatt – vélik élelmiszer-ipari szakemberek, rámutatva arra, hogy a felelősség a gyártó cégeket terheli.

Az elmúlt tíz évben többször bebizonyosodott – a paprikaügy is erre példa –, hogy az Európai Unió élelmiszer-biztonsági intézményrendszerének védőhálója lyukas – vélekedik Piros László, az ÉFOSZ főtitkára, aki rámutatott: a paprikaügynek a negatívumok mellett két pozitív következménye is van. Az egyik, hogy az élelmiszer-biztonsági hatóságok közötti munkamegosztás végre világossá válik. A másik, hogy uniós szinten felhívja a figyelmet arra: előfordulhat ilyesmi másutt is. Újra kell értelmezni az elfogadási kötelezettséget, azaz, ha egy termék bevizsgálását egy uniós hatóság már elvégezte, kell-e kételkedni mások deklarációiban. Az ÉFOSZ szerint kell. Hazánkban hatósági élelmiszer-ellenőrzést az ÁNTSZ-en kívül még az állat-egészségügyi és a fogyasztóvédelmi hatóság végez. A feladatok a három hatóság között valóban nem megosztottak, amit az Európai Unió FVO-ellenőrei is kifogásoltak.

Az Országos Tiszti Főorvosi Hivatal (OTH) elküldte javaslatát az egészségügyi, földművelésügyi és a gazdasági tárcához. Ennek része volt, hogy a megyei (fővárosi) állat-egészségügyi és élelmiszer-ellenőrző állomás ellenőrizze az élelmiszer-előállítás teljes keresztmetszetét – a vendéglátás és a közétkeztetés kivételével –, valamint az élelmiszer-forgalmazás területén a hús- és hentesáruüzleteket. Az ÁNTSZ megyei (fővárosi) és városi (fővárosi kerületi) intézetei ellenőrizzék a vendéglátás és a közétkeztetés területén az élelmiszer-előállítást, valamint az élelmiszer-forgalmazás területén az élelmiszer-biztonságot és a higiéniai előírások betartását. A fogyasztóvédelmi felügyelőségek ellenőrizzék, hogy az élelmiszerek minősége és a forgalmazás kereskedelmi feltételei – a higiéniai és biztonsági előírások kivételével – megfelelnek-e a jogszabályban előírt követelményeknek. Az OTH azt is javasolja, hogy a közétkeztetés hatósági ellenőrzését a továbbiakban is az ÁNTSZ végezze.
(Napi Gazdaság)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.