Felzárkózva a nyugati fogyasztói társadalmakhoz, Magyarországon is egyre korábban kezdődik a karácsonyi vásárlási láz – alig sárgultak el a falevelek, a nagyobb áruházak, bevásárlóközpontok téli dekorációt öltenek magukra, előkerülnek a Mikulás-, angyalka- és rénszarvasfigurák, az ünnepi kiegészítők, adventi koszorúk. A Karácsony a kereskedők számára a Mindenszentekkel kezdődik; egyes becslések szerint a nagy üzletek forgalma 30 százalékkal emelkedik novemberben a karácsonyi „elővásárlások” miatt. Az igazi roham azonban decemberben, főleg bronz-, ezüst- és aranyvasárnap várható.
A kiskereskedők az ünnep vesztesei?
– A tavalyi tapasztalatok azt mutatják: december 1. és 20. között realizálódik a kereskedelmi forgalom 25 százaléka – mondta az MNO-nak Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) elnöke, hozzátéve: ez az adat az ajándéktárgyakra, ruhákra, kultúr- és elektronikai cikkre vonatkozik. A szakember úgy látja: a piacra jellemző lehet az átstrukturálódás is, mivel egyes nagyobb üzletek novemberre előrehozott akciói „megbolondíthatták” a piacot – ennek hatása azonban csak később lesz mérhető. Az érdekvédő szerint kettősség jellemzi a kereskedelmi forgalmat: miközben a kimutatások szerint a kereskedelem volumene összességében dinamikusan nő, a „tortából” egyre kisebb szelet jut a kiskereskedőknek, és egyre nagyobb a hálózatoknak, bevásárlóközpontoknak; a KSH adatai szerint az első félévben kétezer kiskereskedelmi egység szűnt meg – idézte fel Antallfy. Az ünnepek sem feltétlenül kedveznek az árusoknak: tavaly az időjárás miatt a karácsonyi vásárokra kitelepülők rosszul jártak, a forgalom a nagy bevásárlócentrumokba tevődött át. – Vidéken az is előfordult, hogy idő előtt bezárták a vásárt – tette hozzá a KISOSZ elnöke, hozzátéve: az a kereskedő, aki bevásárlóközpontban árulja a portékáját, nyújtott nyitva tartással viszonylag jó forgalmat realizálhat, feltéve, hogy nincs konkurenciája. – Sokan csak az utolsó pillanatokban vásárolnak, a meghosszabbított nyitva tartás így még december 23-án is sokat nyom a latban. Azok, akik bizonytalanok, nem tudják, kinek mit vásároljanak, elsősorban a nagyáruházakba néznek be – összegezte a tapasztalatokat Antalffy Gábor.
Az érdekvédő úgy látja: a klasszikus, nagy vásárokon csökken a tradicionális cikkeket árusítók száma. Legkeresettebb ez idő tájt a műszaki termékek, a kultúrcikkek – filmek, dvd-k, könyvek –, míg a ruhanemű visszaesett. A „bóvli” 45-50 százaléka viszont a kereskedő nyakán marad – tette hozzá az elnök. Lanyhul a kereslet a karácsonyi iparcikkek iránt is, a kiegészítőket manapság egyre többen maguk készítik, előre vásárolt alapanyagokból. Ebben nemcsak a szűkös pénztárca, hanem az egyéni ízlés is szerepet játszik – tette hozzá Antallfy. Tapasztalatai szerint a karácsonyi díszek piacán annyi a változás, hogy az áresésben bízva sokan az utolsó pillanatban vásárolnak – korábban ez pont fordítva volt: a vásárlók igyekeztek mindent idejekorán beszerezni, hogy az ünnep összes díszítő kelléke együtt legyen. A karácsonyfa-vásárlásra ugyanez a jellemző – vélekedett.
Elektronikai bóvlik: a rázós ajándékok
A tavalyi felmérések szerint az egy háztartásban élők átlagosan 30 ezer forintot szántak ajándékokra, és általában 7 személynek vásároltak, míg az ünneplésre (karácsonyfa, ételek, kiegészítők) ezen összeg több mint fele jutott. Akinek lapos a pénztárcája, gyakran úgy spórol, hogy piacon, utcai árustól szerzi be az ünnep fényéhez elengedhetetlen izzósort, neadjisten az ajándékba szánt műszaki cikket is. A fogyasztóvédők minden évben minden lehetséges fórumon megpróbálják felhívni a vásárlók figyelmét arra: ne vegyenek kétes minőségű, olcsó elektronikai cikkeket, főleg ne utcai árustól, mivel ott utólag igencsak nehéz (vagy inkább lehetetlen) érvényesíteni a szavatosságot, garanciát. Kevesen tudják azt is: hálózatról üzemelő termékeket piacon és utcán tilos árusítani. Az olcsó, párezer forintos barkácsgépek és műszaki cikkek megtalálhatók a nagyáruházakban is – itt arra kell figyelni, hogy az adott gép azt nyújtja-e (és meddig), amire szükségünk van.
A fogyasztóvédők hiába tiltják be, hiába hoznak kötelező határozatokat, a filléres, ám tűzveszélyes távol-keleti izzósorok csak nem tűnnek el a piacokról, a bevásárlóközpontok, barkácsboltok polcairól. A kereslet is nagy irántuk, holott a legtöbb karácsonyi lakástüzet e termékeknek köszönhetik a kárvallottak – tudtuk meg a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől (FvF). A fogyasztóvédők azt ajánlják: vásárlás előtt tájékozódjunk az FvF-nél, hogy az adott karácsonyi füzér nem tartozik-e a betiltott termékek közé, a kínálatból pedig inkább a drágább, de tartósabb árut válasszuk. Műszaki cikket csakis szakboltban vásároljanak az ajándékozók, és – a félreértések elkerülése végett, illetve hogy valóban azt vegyék, amire szükségük van – az eladóktól mindig tájékozódjanak az adott termék tulajdonságait, jellemzőit illetően. Vásárlás előtt érdemes több üzletben körülnézni – tették hozzá.
War Clouds Gather Over Europe as Brussels Escalates Military Preparations















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!