Ünnep előtti plázaláz

A karácsonyi bevásárlási láz a kereskedőknek maga a Kánaán - legalábbis a fogyasztók szerint. Az érdekvédők viszont állítják: a legnagyobb hasznot a kereskedelmi láncok, nagyáruházak fölözik le, a kiskereskedők gyakran hoppon maradnak. Mint ahogy azok a vásárlók is, akik a spórolás reményében a bóvlit választják a márkás termékek helyett.

Ádám Kata
2004. 12. 04. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felzárkózva a nyugati fogyasztói társadalmakhoz, Magyarországon is egyre korábban kezdődik a karácsonyi vásárlási láz – alig sárgultak el a falevelek, a nagyobb áruházak, bevásárlóközpontok téli dekorációt öltenek magukra, előkerülnek a Mikulás-, angyalka- és rénszarvasfigurák, az ünnepi kiegészítők, adventi koszorúk. A Karácsony a kereskedők számára a Mindenszentekkel kezdődik; egyes becslések szerint a nagy üzletek forgalma 30 százalékkal emelkedik novemberben a karácsonyi „elővásárlások” miatt. Az igazi roham azonban decemberben, főleg bronz-, ezüst- és aranyvasárnap várható.

A kiskereskedők az ünnep vesztesei?

– A tavalyi tapasztalatok azt mutatják: december 1. és 20. között realizálódik a kereskedelmi forgalom 25 százaléka – mondta az MNO-nak Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetsége (KISOSZ) elnöke, hozzátéve: ez az adat az ajándéktárgyakra, ruhákra, kultúr- és elektronikai cikkre vonatkozik. A szakember úgy látja: a piacra jellemző lehet az átstrukturálódás is, mivel egyes nagyobb üzletek novemberre előrehozott akciói „megbolondíthatták” a piacot – ennek hatása azonban csak később lesz mérhető. Az érdekvédő szerint kettősség jellemzi a kereskedelmi forgalmat: miközben a kimutatások szerint a kereskedelem volumene összességében dinamikusan nő, a „tortából” egyre kisebb szelet jut a kiskereskedőknek, és egyre nagyobb a hálózatoknak, bevásárlóközpontoknak; a KSH adatai szerint az első félévben kétezer kiskereskedelmi egység szűnt meg – idézte fel Antallfy. Az ünnepek sem feltétlenül kedveznek az árusoknak: tavaly az időjárás miatt a karácsonyi vásárokra kitelepülők rosszul jártak, a forgalom a nagy bevásárlócentrumokba tevődött át. – Vidéken az is előfordult, hogy idő előtt bezárták a vásárt – tette hozzá a KISOSZ elnöke, hozzátéve: az a kereskedő, aki bevásárlóközpontban árulja a portékáját, nyújtott nyitva tartással viszonylag jó forgalmat realizálhat, feltéve, hogy nincs konkurenciája. – Sokan csak az utolsó pillanatokban vásárolnak, a meghosszabbított nyitva tartás így még december 23-án is sokat nyom a latban. Azok, akik bizonytalanok, nem tudják, kinek mit vásároljanak, elsősorban a nagyáruházakba néznek be – összegezte a tapasztalatokat Antalffy Gábor.

Az érdekvédő úgy látja: a klasszikus, nagy vásárokon csökken a tradicionális cikkeket árusítók száma. Legkeresettebb ez idő tájt a műszaki termékek, a kultúrcikkek – filmek, dvd-k, könyvek –, míg a ruhanemű visszaesett. A „bóvli” 45-50 százaléka viszont a kereskedő nyakán marad – tette hozzá az elnök. Lanyhul a kereslet a karácsonyi iparcikkek iránt is, a kiegészítőket manapság egyre többen maguk készítik, előre vásárolt alapanyagokból. Ebben nemcsak a szűkös pénztárca, hanem az egyéni ízlés is szerepet játszik – tette hozzá Antallfy. Tapasztalatai szerint a karácsonyi díszek piacán annyi a változás, hogy az áresésben bízva sokan az utolsó pillanatban vásárolnak – korábban ez pont fordítva volt: a vásárlók igyekeztek mindent idejekorán beszerezni, hogy az ünnep összes díszítő kelléke együtt legyen. A karácsonyfa-vásárlásra ugyanez a jellemző – vélekedett.

Elektronikai bóvlik: a rázós ajándékok

A tavalyi felmérések szerint az egy háztartásban élők átlagosan 30 ezer forintot szántak ajándékokra, és általában 7 személynek vásároltak, míg az ünneplésre (karácsonyfa, ételek, kiegészítők) ezen összeg több mint fele jutott. Akinek lapos a pénztárcája, gyakran úgy spórol, hogy piacon, utcai árustól szerzi be az ünnep fényéhez elengedhetetlen izzósort, neadjisten az ajándékba szánt műszaki cikket is. A fogyasztóvédők minden évben minden lehetséges fórumon megpróbálják felhívni a vásárlók figyelmét arra: ne vegyenek kétes minőségű, olcsó elektronikai cikkeket, főleg ne utcai árustól, mivel ott utólag igencsak nehéz (vagy inkább lehetetlen) érvényesíteni a szavatosságot, garanciát. Kevesen tudják azt is: hálózatról üzemelő termékeket piacon és utcán tilos árusítani. Az olcsó, párezer forintos barkácsgépek és műszaki cikkek megtalálhatók a nagyáruházakban is – itt arra kell figyelni, hogy az adott gép azt nyújtja-e (és meddig), amire szükségünk van.

A fogyasztóvédők hiába tiltják be, hiába hoznak kötelező határozatokat, a filléres, ám tűzveszélyes távol-keleti izzósorok csak nem tűnnek el a piacokról, a bevásárlóközpontok, barkácsboltok polcairól. A kereslet is nagy irántuk, holott a legtöbb karácsonyi lakástüzet e termékeknek köszönhetik a kárvallottak – tudtuk meg a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségtől (FvF). A fogyasztóvédők azt ajánlják: vásárlás előtt tájékozódjunk az FvF-nél, hogy az adott karácsonyi füzér nem tartozik-e a betiltott termékek közé, a kínálatból pedig inkább a drágább, de tartósabb árut válasszuk. Műszaki cikket csakis szakboltban vásároljanak az ajándékozók, és – a félreértések elkerülése végett, illetve hogy valóban azt vegyék, amire szükségük van – az eladóktól mindig tájékozódjanak az adott termék tulajdonságait, jellemzőit illetően. Vásárlás előtt érdemes több üzletben körülnézni – tették hozzá.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.