Felvételi a tv-programból

A tévéújságot kell értelmezniük a középiskolai felvételi magyar nyelvi részében a 8. évfolyamos diákoknak. A mellékelt program alapján kell például megtalálni a programajánlót, és kiválasztani azt a sorozatot, amelyikről lehet tudni, hogy összesen hány részes. A Fidesz tiltakozik.

MNO-összeállítás
2005. 02. 02. 12:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tévéműsor értelmezésével indul a középiskolába felvételiző diákok magyar nyelvi tesztje. Az Oktatási Minisztérium honlapjáról letölthető feladatsor szerint a mellékelt tévéműsor segítségével kellett kiválasztani a diákoknak, hogy melyik sorozatról lehet tudni, hogy összesen hány részes, milyen műsor megy egy megadott másikkal párhuzamosan, illetve hogy melyik műsor programajánló. A tesztsor első blokkja foglalkozik a tv-műsorokkal, ezen belül öt kérdésre kellett válaszolniuk a nyolcadikos diákoknak.

A második blokkban egy vers értelmezését kérik a felvételizőktől, később rokon értelmű szavakat, szólásokat kell írni, majd az utolsó – tizedik – feladat az, hogy írjanak 10–15 mondatos fogalmazást „A jó szó orvosság” vagy „Meglepetés ért” témában.

A tesztsorozat összeállításáért felelős Sulinova Kht. vezetője egyelőre nem akar a felvételivel kapcsolatos szakmai kérdésekre válaszolni, ugyanis a középiskolai felvételi még jelenleg is tart – írja az origo.hu.

– Két nappal a felvételi második fordulója előtt erről nem nyilatkozom – mondta Vidákovics Tibor, aki azt is hozzátette: nem ért egyet azzal a rendelettel, mely kimondja, hogy a felvételi első napján közzé kell tenni a tesztsorozatot, szerinte erre csak a felvételi befejezése után kerülhetne sor.

Sípos János közoktatási államtitkár az internetes lapnak elmondta, hogy az oktatáspolitika két fontos eleme a szövegértés fejlesztése és az, hogy az iskolában tanultakat a diákok a gyakorlatban is tudják alkalmazni. Az államtitkár szerint a felvételi feladat ezt a két célt szolgálja.

– Tévé és műsorújság szinte minden családban van. Ebben a feladatban egy hétköznapi helyzetben kell használni az iskolában tanultakat – tette hozzá.

– Lehetséges, hogy ennek a kérdésnek akkora a súlya, mint az utolsó pontban szereplő fogalmazásnak? Lehet, hogy a gyerek ezzel rontja el a fogalmazás súlyát, és ezért kap közepest, mert az elsőre nem válaszolt jól? És aztán pótolni fog, ráhajt, igyekszik szorgalmasan tévét nézni, természetesen m2-t, Viasatot és tv2-t, hogy bepótolja a hiányosságait? – teszi fel sorra a kérdéseket, értetlenül állva a feladatok előtt Baranyi Károly, a Nemzeti Pedagógus Műhely elnöke.

– Azt gondolom, hogy nagyon gyenge ez a feladatsor, és nem kapunk igazán képet a gyerek tudásáról. Tehát egy abszolút írástudatlan, olvasni is nehézkesen bíró gyerek is akár sikeresen, nem azt mondom, hogy maximális 50 pontra, de aránylag jól megírhatja – vélekedett a feladatsorról Virágné Kincses Veronika , a Teleki Blanka Gimnázium magyar nyelv és irodalom szakos tanára.

Mint emlékezetes, 2003-ban nagy botrányt kavart a minisztérium kiszivárgott érettségi tervezete, melyben a magyar és a történelem tárgykör nem, de televíziós valóságshow-k szereplőire vonatkozó kérdések szerepeltek – úgymond a mai életből vett példaként.

A Fidesz tiltakozik

„2005. január 28–29-én sok tízezer tizennégy éves kisdiák írta meg a központi gimnáziumi felvételi dolgozatot. A magyar nyelvi feladatlap a kiemelt első helyen azt kérte a gyerekektől, hogy televíziós csatornák napi műsortervét értelmezzék több szempontból. Ezt az első látásra ártatlannak tűnő nyelvi tesztet a leghatározottabban el kell ítélnünk annak kódolt üzenete miatt. Vajon nem találhattak volna a magyar szép- vagy szakirodalom, értékes publicisztika gazdag kincsestárában olyan – esetleg adaptált – szöveget, amely egyaránt alkalmas az értő olvasás, a lényeglátás és az összehasonlítás képességének vizsgálatára, és tartalmával pozitív nevelő hatást gyakorol az olvasóra?” – tartalmazza Fidesz szaktagozatának közleménye.

A tagozat képviselői azt kérdezik a feladatsorokat összeállító pedagógusoktól: tudják-e, hogy milyen ártalmas a gyermekekre a napi 3–5 órás televízió-nézés, valamint végiggondolták-e, hogy a feladat a rajta szereplő minisztériumi jóváhagyás erejénél fogva azt sugallja, hogy teljességgel rendjén való, helyeselhető, ha egy 13–14 éves gyerek, játék, tanulás, sportolás helyett televíziós műsorok böngészésével és nézésével tölti az idejét?

A Fidesz tiltakozik „az Oktatási Minisztérium ilyen és ehhez hasonló, bújtatottan agitatív, romboló intézkedései ellen”, és felszólítja az illetékeseket, hogy „a nemzeti kultúrkincsünknek azokat az elemeit használják, amelyek a hatályos tantervekben szerepelnek”.

Forrás: origo.hu, hirtv.hu, fidesz.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.