A tévéműsor értelmezésével indul a középiskolába felvételiző diákok magyar nyelvi tesztje. Az Oktatási Minisztérium honlapjáról letölthető feladatsor szerint a mellékelt tévéműsor segítségével kellett kiválasztani a diákoknak, hogy melyik sorozatról lehet tudni, hogy összesen hány részes, milyen műsor megy egy megadott másikkal párhuzamosan, illetve hogy melyik műsor programajánló. A tesztsor első blokkja foglalkozik a tv-műsorokkal, ezen belül öt kérdésre kellett válaszolniuk a nyolcadikos diákoknak.
A második blokkban egy vers értelmezését kérik a felvételizőktől, később rokon értelmű szavakat, szólásokat kell írni, majd az utolsó – tizedik – feladat az, hogy írjanak 10–15 mondatos fogalmazást „A jó szó orvosság” vagy „Meglepetés ért” témában.
A tesztsorozat összeállításáért felelős Sulinova Kht. vezetője egyelőre nem akar a felvételivel kapcsolatos szakmai kérdésekre válaszolni, ugyanis a középiskolai felvételi még jelenleg is tart – írja az origo.hu.
– Két nappal a felvételi második fordulója előtt erről nem nyilatkozom – mondta Vidákovics Tibor, aki azt is hozzátette: nem ért egyet azzal a rendelettel, mely kimondja, hogy a felvételi első napján közzé kell tenni a tesztsorozatot, szerinte erre csak a felvételi befejezése után kerülhetne sor.
Sípos János közoktatási államtitkár az internetes lapnak elmondta, hogy az oktatáspolitika két fontos eleme a szövegértés fejlesztése és az, hogy az iskolában tanultakat a diákok a gyakorlatban is tudják alkalmazni. Az államtitkár szerint a felvételi feladat ezt a két célt szolgálja.
– Tévé és műsorújság szinte minden családban van. Ebben a feladatban egy hétköznapi helyzetben kell használni az iskolában tanultakat – tette hozzá.
– Lehetséges, hogy ennek a kérdésnek akkora a súlya, mint az utolsó pontban szereplő fogalmazásnak? Lehet, hogy a gyerek ezzel rontja el a fogalmazás súlyát, és ezért kap közepest, mert az elsőre nem válaszolt jól? És aztán pótolni fog, ráhajt, igyekszik szorgalmasan tévét nézni, természetesen m2-t, Viasatot és tv2-t, hogy bepótolja a hiányosságait? – teszi fel sorra a kérdéseket, értetlenül állva a feladatok előtt Baranyi Károly, a Nemzeti Pedagógus Műhely elnöke.
– Azt gondolom, hogy nagyon gyenge ez a feladatsor, és nem kapunk igazán képet a gyerek tudásáról. Tehát egy abszolút írástudatlan, olvasni is nehézkesen bíró gyerek is akár sikeresen, nem azt mondom, hogy maximális 50 pontra, de aránylag jól megírhatja – vélekedett a feladatsorról Virágné Kincses Veronika , a Teleki Blanka Gimnázium magyar nyelv és irodalom szakos tanára.
Mint emlékezetes, 2003-ban nagy botrányt kavart a minisztérium kiszivárgott érettségi tervezete, melyben a magyar és a történelem tárgykör nem, de televíziós valóságshow-k szereplőire vonatkozó kérdések szerepeltek – úgymond a mai életből vett példaként.
A Fidesz tiltakozik
„2005. január 28–29-én sok tízezer tizennégy éves kisdiák írta meg a központi gimnáziumi felvételi dolgozatot. A magyar nyelvi feladatlap a kiemelt első helyen azt kérte a gyerekektől, hogy televíziós csatornák napi műsortervét értelmezzék több szempontból. Ezt az első látásra ártatlannak tűnő nyelvi tesztet a leghatározottabban el kell ítélnünk annak kódolt üzenete miatt. Vajon nem találhattak volna a magyar szép- vagy szakirodalom, értékes publicisztika gazdag kincsestárában olyan – esetleg adaptált – szöveget, amely egyaránt alkalmas az értő olvasás, a lényeglátás és az összehasonlítás képességének vizsgálatára, és tartalmával pozitív nevelő hatást gyakorol az olvasóra?” – tartalmazza Fidesz szaktagozatának közleménye.
A tagozat képviselői azt kérdezik a feladatsorokat összeállító pedagógusoktól: tudják-e, hogy milyen ártalmas a gyermekekre a napi 3–5 órás televízió-nézés, valamint végiggondolták-e, hogy a feladat a rajta szereplő minisztériumi jóváhagyás erejénél fogva azt sugallja, hogy teljességgel rendjén való, helyeselhető, ha egy 13–14 éves gyerek, játék, tanulás, sportolás helyett televíziós műsorok böngészésével és nézésével tölti az idejét?
A Fidesz tiltakozik „az Oktatási Minisztérium ilyen és ehhez hasonló, bújtatottan agitatív, romboló intézkedései ellen”, és felszólítja az illetékeseket, hogy „a nemzeti kultúrkincsünknek azokat az elemeit használják, amelyek a hatályos tantervekben szerepelnek”.
Forrás: origo.hu, hirtv.hu, fidesz.hu
Sovereignty Protection Office: Pro-Migration Influence Funded Directly from Brussels
