A gazdák az előző években a magyarországi zöldség- és gyümölcstermés 45 százalékát exportálták, az össztermés harmadát kitevő fóliás termékeknél is közel ilyen arányban kerül a nyugat-európai piacokra a termés. A primőr ágazat sikerét részben az biztosíthatja, hogy a nyáron is fólia alatt termelt zöldségfélék esetében kevesebb beavatkozással is megoldható a károkozókkal szembeni védekezés.
A szektor jövedelmezőségének erősítéséhez a továbbiakban mintegy 10 milliárd forint értékű műszaki fejlesztésre van szükség, amelyhez az állam a nemzeti vidékfejlesztési terv keretében nyújthat támogatást. A minőségben megmutatkozó versenyképességet pedig komoly minőségvédelmi rendszer létrehozásával kellene támogatni: ennek szükségességét mutatják az elmúlt időszakban kirobbant botrányok az importált csemege- és fűszerpaprikával kapcsolatban – vélik a hozzáértők.
Magyarországnak is ki kell választania azokat a termékeket, amelyekkel megállja a helyét az uniós versenyben, egyes zöldségfélék esetében viszont be kell látni, hogy más uniós országban gazdaságosabb a termesztésük. A magyar termelők így elsősorban a paprikával és a paradicsommal érhetnek el komoly sikereket, de hagyományosan sikerterméknek számít a csemegekukorica és a dinnye is, valamint jó piaca lehet a magyar gombának is.
Az idei szezon várhatóan közepesen erősnek ígérkezik; jelentősebb növekedés a paprikánál várható, míg a káposztafélék esetében néhány százalékos visszaesés lesz. Fóliás termesztés 5 ezer hektáron zajlik az országban, 417 ezer tonna zöldség termett meg ilyen módon tavalyelőtt. A jelenlegi árak mind hazai, mind uniós viszonylatban reálisak, a paprika esetében pozitívan hat az árra a spanyolországi hideg időjárás, aminek következtében némileg elmarad a megszokottól a mediterrán ország kínálata. A fontosabb terméknek számító fehér paprika ma körülbelül 500, a paradicsom 480-490 forintért kel el a nagybani értékesítésben.
Az uniós keretek között zajló fogyasztásnövelő program a napi háromszori zöldség- és gyümölcsfogyasztást ajánlja. Emellett idén nyáron indul egy francia-magyar közös pályázaton alapuló promóció, amelynek során mindkét országban a belföldi terményeket népszerűsítik. A 150 millió forintos büdzsével készülő projekt költségeinek 50 százaléka származik uniós forrásból.
(Napi Gazdaság)
Radical Islam Targets Christianity’s Holiest Days for Attacks















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!