A múlt hét péntekén végrehajtott, 7 forintos üzemanyagár-emelés után ismét 7 forinttal srófolja feljebb a benzin literenkénti árát a Mol Rt., míg a gázolaj 5 forinttal drágul szombattól. Ha nem esik vissza a hazai fogyasztás és a nemzetközi árak is magasan maradnak, további drágulásra van kilátás. A Mol szerint a jelenlegi világpiaci árak a motorbenzinnél literenként mintegy 20, a gázolajnál pedig 12 forintos áremelést indokolnának.
Egy hónap alatt egyébként már harmadjára emeli a benzin árát a Mol: március 10-én a motorbenzin literenkénti fogyasztói árát 5, a gázolajét pedig 6 forinttal emelte, (ezt megelőzően március 3-án a gázolaj ára literenként 5 forinttal drágult), április 1-jén pedig 7 forinttal emelkedtek az üzemanyagárak. Most a benzin ára bő egy hét alatt 14 forinttal drágult, a gázolajé pedig 12 forinttal.
Péntek éjféltől a benzinárak a következőképpen alakulnak:
ESZ 95 ólmozatlan benzin 258.50 Ft/l
ESZ 95 keverék benzin 261.50 Ft/l
ESZ 98 ólmozatlan benzin 267.50 Ft/l
Diesel gázolaj 252.00 Ft/l
Az egyes Mol – töltőállomások, illetve a más olajtársaságok által alkalmazott kútárak a Mol „listaártól” eltérhetnek.
A Mol a világpiaci árakkal magyarázza a magas benzinárat
A kőolaj és a benzin, valamint a gázolaj ára várhatóan továbbra is magas marad, mivel a növekvő keresletet sem a kitermelők, sem a finomítók nem tudják kielégíteni – mondta Horváth Ferenc, a Mol Rt. ügyvezető igazgatója mai sajtótájékoztatóján.
Kínában és Indiában kétszámjegyű a felhasználás növekedése, ez okozza a kőolaj, illetve az olajtermékek árának emelkedését – tette hozzá. Az idén az első három hónapban a kőolaj hordónkénti ára 40 százalékkal, a benzin és gázolaj tonnája pedig 60 százalékkal, illetve 30 százalékkal nőtt. A kőolaj hordónkénti ára elérte az 56 dollárt, a motorbenziné megközelítette a 600 dollárt.
A magyarországi árakat alapvetően az befolyásolja, hogy a forint most jóval erősebb a dollárnál, mint például 2001-ben: akkor a kőolaj ára 23-30 dollár volt, ám az árfolyamhatás miatt a maihoz hasonló üzemanyagárak alakultak ki – fejtette ki.
Nem lesz benzinár-kompenzáció
Mint ismert, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök március 22-én még azt mondta, hogy egy hatályos rendelet alapján a kormány kompenzációt nyújt, ha a benzin ára 250 forint fölé emelkedik, ám a kormányszóvivő ezután bejelentette: a múlt év utolsó napjával hatályukat vesztették a jövedéki törvénynek a benzináremelés kompenzációjára vonatkozó rendelkezései, és a kabinet nem lép az ügyben.
Jóllehet a kormány nem tervezi a tavaly alkalmazott, a jövedéki adó mérséklésén alapuló üzemanyagár-kompenzáció újbóli bevezetését, a beavatkozást sürgetők továbbra is igyekeznek nyomást gyakorolni a kabinetre. A büdzsé felett őrködő Pénzügyminisztérium eközben azonban jól jár, hiszen az üzemanyagok adójából származó, az áremelkedés okán gyarapodó bevételeknek bőven megvan a helye, hiszen az államháztartás első negyedéves hiánya az éves deficitterv 47,4 százalékánál tart.
A kormány nem mond le az üzemanyagárakból származó 400 milliárd forintos jövedékiadóról
A kormány nem kíván lemondani az üzemanyagárakból származó 400 milliárd forintos jövedékiadóról – mondta a kormányszóvivő azt követően, hogy a gazdasági és közlekedési miniszter egyeztetéseket kezdeményezett az olajipari ágazat szereplőivel.
Batiz András tájékoztatása szerint a kormány két dolgot tehet: a Gazdasági Versenyhivatal megvizsgálhatja, szabályos-e az olajipari vállalat árképzése, illetve visszatéríthetik az adó egy részét. A kormányszóvivő szerint a Mol árképzése szabályos, a nehézkes adóvisszatérítéssel pedig a kormány ebben az évben nem kíván beleszólni az árak mozgásába. A szóvivő hangsúlyozta: az árat nem a kormány emeli, hanem a Mol a világpiaci árak változásához igazodva.
(Forrás: MNO, Napi Online, portfolio.hu, FigyelőNet, Gazdasági Rádió, Info Rádió)

Óriási változás jön a gyógyszertárakban