A telefonos engedély a végső megoldás

Mivel a bankkártyával való fizetés alternatív megoldásnak számít a vásárlásnál, így addig nem igényelhető kártérítés a kártyaelfogadó rendszerek meghibásodása következtében megszakadt tranzakciók miatt, amíg léteznek más módszerek a fizetés teljesítésére. Ez a kérdés a legnagyobb kereskedelmi bank bankkártya-elfogadó rendszerének átmeneti, részleges hibája miatt került ismét előtérbe.

MNO
2005. 05. 10. 7:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bankkártyás fizetés alternatív lehetőség az áruk értékének kiegyenlítésére, egy kényelmi szolgáltatás a kereskedő és vásárló kapcsolatában. A joggyakorlat szerint amíg vannak más, a kereskedő által elfogadott és elérhető módszerek a fizetésre, addig nincs ok kártérítésre – nyilatkozta a Napi Gazdaságnak az OTP Bank illetékese. Ez azt jelenti, hogy amíg a készpénz közforgalomban marad, addig nem lesz lehetőség kártérítést
követelni a kártyaelfogadó terminált üzemeltető banktól, ha a tranzakció a rendszer hibája miatt szakad meg.

Az OTP szerint az ilyen esetekben megoldást jelenthet a kézi bankkártyalehúzó (inprinter) használata, ám ez az eszköz csak a dombornyomott kártyák elfogadására képes, Magyarországon pedig ezek száma kisebbségben van a csupán elektronikus környezetben használható, sík feliratú plasztik kártyáknál. A kézi lehúzók száma tavaly 4889-ről 4147-re csökkent, míg a kereskedelmi egységekben elhelyezett POS-berendezések száma 16,8 százalékkal, 24 395-ről 28 501-re nőtt a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint az elmúlt évben.

Az OTP tájékoztatása szerint a POS-terminál meghibásoda esetén végső megoldásként szóba jöhet, hogy a kereskedő telefonos felhatalmaszással kérjen engedélyt a tranzakcióra. A telefonon hívható HelpDesk a kártyaszám alapján azonosítja az ügyfelet, és egy bizonylat kiállításával igazolja a tranzakciót. Ennek hátránya, hogy a pénztárosok nincsenek felkészülve erre a megoldásra, míg az ügyfelek nincsenek tisztában ezzel a lehetőséggel.

* * *

A Kereskedelmi és Hitelbank (K&H) álláspontja szerint az ügyfélnek bizonyítani kell, hogy a kár keletkezése az elfogadó banknak felróható eseményre vezethető vissza, ilyen lehet a belső hálózati meghibásodás. Hasonló ok esetén a bankjegykiadó automatáknál az ügyfél jogosan tarthat igényt a saját és az idegen ATM-ből történt készpénzfelvétel díjkülönbözetére.

(Napi Gazdáság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.