A kátyútlanított úton sem lehet közlekedni

Nem csak a kátyúk miatt nem lehet a fővárosi utakon közlekedni. Ha a főváros beváltotta volna ígéretét, és tegnapra a fő- és tömegközlekedési útvonalakról eltüntetett volna minden kátyút, a helyzet mit sem változott volna. A toldott-foldott utak ugyanis kátyúk nélkül is lehetetlenné teszik a nyugodt, biztonságos közlekedést.

MNO
2005. 06. 02. 7:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes tegnap Rákospalotán, a Régi Fóti úton autózott, amikor azt mondta a telefonba a kátyúhelyzetről faggató munkatársunknak: büszke arra, hogy ha nem is sikerült ugyan az összes gödröt eltüntetni, de a hét végére legfeljebb kétszáz kátyú lesz a főútvonalakon. Rögvest arról is beszámolt, hogy már jó ideje halad a Régi Fóti úton, de még egyetlen kátyút sem talált... illetve – Hopp, ott látok egyet – mondta némi önkritikával – írja a Népszabadság.

Az ember joggal hihetné, hogy a főpolgármester-helyettes gyengeelméjűnek nézi az olvasót, de kiderült, hogy az ő autójából sem jobbak az útjaink. Hozzáfűzte ugyanis, hogy bár alig van kátyú az úton, mégis szinte lehetetlen közlekedni. A sok útjavítás, foltozás, kátyúzás, szintkülönbségek megteszik a hatásukat, és kirázzák a lelket az emberből és a féltengelyt az autóból.

Nem árt tisztázni, hogy mi a kátyú. Egyes szakmai csapatok szerint a kátyú az egy négyzetméternél nagyobb és hat centiméternél mélyebb burkolati hiba. Másik műszaki nézet szerint attól függ, hogy a hiba kátyúnak minősül-e, hogy mennyi anyaggal lehet kitölteni. Vajda Pál definíciója a következő: minden olyan úthiba, amely az autóst haladásában befolyásolja, fékezésre vagy irányváltásra kényszeríti. Azaz a bakhát, az aszfaltgyűrődés, a mélyre helyezett víznyelő és a szintből kimagasodó aknafedlap is amolyan „domború” kátyú. Eszerint viszont ez a mostani kétszáz darab inkább kétezer, de az is lehet, hogy még tízszer annyi.

A Népszabadság kérdésére, miszerint ha már ismeri a gondot Vajda Pál, és ő a felelős ezért , akkor mire ezek a viszonyok, a főpolgármester-helyettes azt válaszolta, hogy van a főváros kezelésében 1060 kilométernyi úthálózat, amelyen a forgalom 80 százaléka bonyolódik. Ezek az utak tíz évet bírnak ki, nálunk pedig az átlagéletkoruk 38 év. Az elmúlt tizenöt évben az úthálózat 1-3 százalékát sikerült felújítani. Amíg ezt az arányt nem lehet számottevően növelni, addig kátyúzni kell. Mégpedig folyamatosan, mert naponta 200-300 kátyú keletkezik, tehát ha négy napig az eső miatt nem lehet dolgozni, a kátyúk száma már meghaladja az ezret.

Ha se tél, se fagy, se csapadék, miből lesz a kátyú? A főpolgármester-helyettes szerint ekkora forgalmat nem bírnak el az utak. Az ember emlékeiben kutatva nagyvárosokat keres, ahol nem kisebb a motorizáció. Talál megannyit. Csakhogy – mondja Vajda – ott van elkerülő út, ott a városközpontba nem engednek be teherjárműveket, az ottani Hungária körutakon nem mennek át ezrével a kamionok, és a folyókon sem csak a városon belül lehet hidakon átkelni. Hozzátette: teljes útfelújításokra van szükség, a kátyú egyetlen ellenszere ugyanis az útfelújítás.

Ezt Esztergályos Gábor, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. főépítés-vezetője is megerősíti. A kátyúzás olyan, mintha a pénzt egy feneketlen kátyúba szórnák, nem beszélve arról, hogy az energiáikat is felőrli. Ráadásul ez a munka időjárásfüggő. Esőben, hidegben, nagy melegben nem lehet dolgozni. Előbbieket az anyag, utóbbit az ember nem bírja.

Esztergályos Gábor sem vitatja, hogy kátyúk nélkül sem lennének jobbak az útviszonyok. A sok közműépítés miatt annyi, magát aszfaltozónak nevező ismeretlen „rongyos csapat” végez útjavítást, hogy nem csoda, ha így néznek ki a burkolatok.

(Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.