A Mol a benzin literenkénti árát 4, a gázolajét 6 forinttal emeli szerdától. A társaság a lépést azzal indokolja, hogy az elmúlt két hét folyamán a nemzetközi olajpiacokon jelentősen emelkedtek az árak. Ennek fő oka, hogy a dinamikusan növekvő fogyasztással a kőolaj-kitermelés és a finomítók termékkibocsátása nem tudott lépést tartani, s hogy a legfontosabb felhasználói térségekben alacsonyak a készletek. Május közepe óta a kőolaj jegyzésára közel 13 százalékkal, hordónként több mint 6 dollárral emelkedett. A motorbenziné mintegy 10 százalékkal, tonnánként közel 40 dollárral, a gázolajé 17 százalékkal, mintegy 80 dollárral nőtt, amelynek hatását tovább fokozta a forint közel ötszázalékos gyengülése a dollárhoz viszonyítva – indokol a Mol. A társaság szerint mindezek a benzinnél literenként közel 10, a gázolaj esetében pedig több mint 15 forintos hazai fogyasztóiár-emelést indokolnának.
A fuvarozókat meglepte az üzemanyag ismételt drágulása. Országos a felháborodás – mondta Peredi Péter. A Fuvosz főtitkára furcsának tartja a fejleményeket a kormány képviselőivel történt eddigi egyeztetések eredményei után. Mint mondta, a gazdasági minisztérium levelet is küldött a négy fuvarozói érdekképviseletnek, melyben ígéretet tettek rá: a kormány aktívan közreműködik abban, hogy a fuvarozóvállalkozások a Moltól és más olajforgalmazóktól jelentős árkedvezményeket kapjanak, s a már meglévőket szélesebb körben vehessék igénybe.
Dittel Gábor drasztikusnak nevezte az újabb áremelést. A NiT Hungary ügyvezető főtitkára emlékeztetett: a Mol a forgalomnövekedéshez kapcsolódó árcsökkentést helyezett kilátásba. A gázolaj viszont újra drágul, s ez a forgalom visszaesésével jár, hiszen a környező országokban olcsóbban tudnak tankolni.
A gázolaj hatforintos drágítása kilométerenként két forinttal emeli a fuvarozók önköltségét – mondta Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének társelnöke. A helyzet nemcsak a belföldi, de a nemzetközi fuvarozók számára is nehezebb lesz, mivel Galambos szerint ők sem tudják megoldani, hogy nagyrészt külföldön tankoljanak. A fuvarozási díjak pedig így is átlagosan több mint 10 százalékkal magasabbak a régió más szolgáltatói által alkalmazott díjaknál, emiatt a pluszköltség továbbterheléséről szó sem lehet rövid távon.
Bár a dollár az euróval szemben az utóbbi időben jelentősen erősödött, a világgazdasági folyamatok miatt várhatóan mintegy 10-12 százalékos átlagos benzinár-emelkedéssel lehet Magyarországon számolni az év végéig – mondta Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója. Az Energiakutató 45-50 dollár/ hordó éves kőolajárral számol az idén.
(Forrás: Világgazdaság, Napi Gazdaság)