Az elutasított pályázónak nincs joga, csak újabb lehetősége – állítják az érintettek. Az illetékesek szerint, ha a pályázó nem ért egyet a döntéssel vagy az eljárással, kizárólag panasszal élhet. A pragmatikusok a pályázat gyors kijavítását és újbóli beadását ajánlják, a polgári pereskedést egyáltalán nem – írja a Világgazdaság.
Május 9-e óta több alkalommal szerette volna megtekinteni Dunaszentgyörgy tartaléklistára került pályázatának értékelését a település polgármestere és a pályázat írója is, eddig hiába. Falakba ütköztek a regionális fejlesztési ügynökségnél és az érintett irányító hatóságnál, ahol végül – többszöri megkeresésre – annyit sikerült elérniük, hogy időpontot (június 7.) javasolhattak a megtekintésre; ennek elfogadásával kapcsolatban azonban még „visszaszól” a hatóság.
Semmi rejtegetnivalót nem találok a pályázat értékelésében, hacsak nincs valami olyan dolog mögötte, amit nem szeretnének megmutatni – kommentálta a történteket Gödör István, az Econoserve Pályázati Kft. ügyvezetője.
Nem Dunaszentgyörgy az egyetlen, amely pályázata ügyében nem tud egyetértésre jutni a hivatalokkal – erősítette meg Maróczi Imre, a Pályázatírók és Tanácsadók Országos Szövetségének elnöke. Megítélése szerint e téren is fontos lenne az átlátható szabályozás, hogy ne fordulhasson elő az, ami már többször: ugyanannak a pályázatírónak két ugyanolyan pályázata közül az egyik nyert, a másikat pedig elutasították.
A pályázató a regionális fejlesztés operatív programnál (rop) három napon belül jelezheti észrevételét, amelyeket az irányító hatóság panaszkezelési eljárás keretében vizsgál ki. Kováts Kornél kormány-főtanácsadó szerint a fellebbezés jogintézménye a pályáztatás során nem értelmezhető, mivel nem államigazgatási eljárásról, hanem polgári jog hatálya alá tartozó szerződéskötési folymatról van szó.
A gazdasági versenyképesség operatív program (gvop) esetében az elutasított pályázó, amennyiben méltánytalannak, a kiírás és a pályázati útmutató alapján nem megalapozottnak tartja a döntést, panasszal élhet az irányító hatóság vezetőjénél – szögezte le Novák Csaba főosztályvezető. Joga van betekinteni a bíráló bizottság emlékeztetőjébe, megismerni az elutasítás okait, kijavítani és újra beadni a pályázatát. A lényeg az, hogy ezt nagyon gyorsan tegye, mielőtt még az adott pályázati ablak forrásai kimerülnének.
Dicsérte a pályázókat Novák Csaba, mert az idén jóval felkészültebbek, mint tavaly. Emellett szerinte már érzékelhetők az intézményrendszeri egyszerűsítések jótékony hatásai is. Mindennek köszönhetően a kis- és középvállalkozók körében a tavalyi 40 százalékról az idén 25 százalékra csökkent a formai hibával beadott pályázatok száma. A gvop irányító hatósága és a közreműködő szervezetek mindeközben arra törekszenek, hogy a 2004. évi nyertesekkel június végéig megkössék a támogatási szerződéseket, vagy bizonyos esetekben elálljanak tőle. Az irányító hatóság ekként kívánja elkerülni az elhúzódó, fölösleges „forrásvisszatartást”, az esetleg így felszabaduló kereteket a 2005-ös pályázók számára biztosítanak.
Az agrár- és vidékfejlesztési operatív programnál (avop) a pályázó a döntés ellen annak kézhezvételétől számított 15 napon belül nyújthat be kifogást, erről a miniszter 30 napon belül dönt, utána további jogorvoslatnak helye nincs – tájékoztatta lapunkat Maácz Miklós főosztályvezető. Ezután a pályázó polgári per keretében kérheti az eljárás szabályszerűségének felülvizsgálatát.
A humánerőforrás-fejlesztés operatív programnál (hefop) a pályázatot értékelő bizottság szakmai döntése ellen fellebbezni nem lehet – közölte Törökné Rózsa Judit, az irányító hatóság főigazgatója. Stratégiai célokat szolgáló, jó minőségű projektek kiválasztását segíti elő az európai uniós támogatások felhasználását koordináló intézményrendszer – szögezte le a Nemzeti Fejlesztési Hivatal (NFH). A hivatal szerint szakmai okból elutasított pályázatról született döntés megváltoztatására eddig nem került sor, ugyanakkor jogosultsági hiba miatt elutasított pályázatok újraelbírálására már akadt példa. Egyelőre bíróság sem hozott jogerős ítéletet. EU-pályázati döntés(ek) ügyében, kialakult bírói gyakorlat csak más (privatizációs, versenyeztetési stb.) pályázaton való részvételhez kötött eljárások esetén van.
HÁNY NAPIG TEHETŐ PANASZ?
(operatív programonként, nap)
- agrár- és vidékfejlesztés (avop): 15
- gazdasági versenyképesség (gvop): gyorsan/nincs keret
- humánerőforrás-fejlesztés (hefop): 30
- regionális fejlesztés (rop): 3