Alkotmánybírósághoz fordulnak a BA Rt. érdekképviseletei

Alkotmánybírósághoz fordulnak a BA Rt. érdekképviseletei a Budapest Airport (BA) privatizációjáról szóló kormányhatározat érvénytelenítése érdekében. A fővárosi Munkaügyi Bíróság elsőfokú határozatában már érvénytelennek nyilvánította a privatizációs pályázati kiírását.

MNO
2005. 08. 31. 16:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alkotmánybírósághoz fordulnak a Budapest Airport (BA) privatizációjáról szóló kormányhatározat érvénytelenítése érdekében a repülőtéri érdekképviseletek – mondta Kovács Zoltán, a tanács korábbi elnöke, a Repülőtéri Minibusz-gépkocsivezetők Szakszervezetének alelnöke sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.

Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke bejelentette: a Ferihegyi repülőtéren működő öt reprezentatív szakszervezet közös sztrájkbizottságot alakított. A szakszervezetek átadták a privatizációtól független követeléseiket a munkáltatónak, a menedzsmentnek hét nap áll rendelkezésére a tárgyalásra, ám ha a BA nem veszi komolyan a beadványt, a következő hét napban kétórás figyelmeztető sztrájkra is sor kerülhet. Kovács Zoltán a távirati irdoának elmondta: sem szakmailag, sem erkölcsileg nem tartja megalapozottnak a repülőteret üzemeltető cég privatizációját. Hangsúlyozta: a BA megáll a saját lábán, adózás előtti eredménye 33 milliárd forint, ez a teljesítmény pedig fedezi a szükséges fejlesztések költségeit.

A Fővárosi Munkaügyi Bíróság elsőfokú határozatában érvénytelennek nyilvánította a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázati kiírását. Kovács Zoltán beszámolt arról is, hogy a munkaügyi bíróság a privatizációs pályázat kiírását azzal az indokkal érvénytelenítette, hogy az ÁPV Rt. mulasztást követett el, amikor a pályázati kiírásról nem konzultált az üzemi tanáccsal.
Kováts István ismertette a szakszervezetek közös követeléseit. Ezek között szerepel, hogy a BA Rt. záros határidőn belül biztosítsa a jogszerű és biztonságos működéshez szükséges létszámot, a pihenőidőket, és adja ki a torlódó szabadságokat.

Megállapítják, hogy a munkavállalók között teljes a létbizonytalanság a minibuszüzletág, illetve a földi kiszolgálás kiszervezésével és az üzletrészek kiadásával kapcsolatban. Hozzáteszik, hogy a privatizáció tovább növeli a bizonytalanságot, ezért garanciákat kérnek a munkáltatótól. Kifogásolják azt is, hogy a BA Rt. teljesítményének növekedésével nincsenek összhangban a munkavállalók bérjellegű juttatásai. Felhívják továbbá a munkáltató figyelmét, hogy sztrájk esetén sztrájkőrséget állítanak fel, amennyiben külső cégekben foglalkoztatott vagy más helyről átirányított dolgozókkal próbálná a sztrájkot megtörni a menedzsment.




A Budapest Airport (BA) üzemi tanácsa augusztus 1-jén fordult a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz, mivel úgy vélték, hogy a tervezett privatizáció sem gazdaságilag, sem szakmailag nem indokolt és megalapozott. Az ÁPV leült ugyan tárgyalni a szakszervezetekkel és az üzemi tanáccsal, azonban megegyezés nem született. Az ÁPV Rt. azt szerette volna, ha a tanács visszavonja bírósági keresetét – cserébe 2,5, majd 3,5 havi jövedelemnek megfelelő „privatizációs bónuszt” ígért. A szakszervezetek ma tartják sajtótájékoztatójukat az ügyben, s mint az erre küldött meghívóból kiderül: nem riadnak vissza a munkabeszüntetésektől, és így a reptéri forgalom megnehezítésétől sem.

Az ÁPV Rt. és a Pénzügyminisztérium pénteken még arról számolt be, hogy a pályázat első fordulójában részt vevő kilenc társaság 202 és 390 milliárd forint közötti ajánlatokat nyújtott a BA Rt. 75 százalékos részvénycsomagjáért. Mint arról tegnap beszámoltunk, sajtóinformációk szerint a legjobb pénzügyi ajánlatot a Hochtief és a HTAC konzorciuma tette; az általuk kínált 390 milliárd forinttól némileg lemaradva a második helyen a frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport végzett, míg a harmadik – de még mindig 300 milliárd forint feletti árral – a brit BAA volt. A negyedik legjobb ajánlatot a világ harmadik legnagyobb repülőtér-üzemeltetője, az ausztrál Macquarie Airports tette, míg az ötödik legjobb árat a koppenhágaiak adták, a háromszázmilliárdos szintet alulról súrolva.




Az ÁPV Rt. folytatja a Budapest Airport Rt. privatizációs eljárását a vonatkozó törvényi és szakmai előírások körültekintő betartása és figyelembevétele mellett – áll a szervezet közleményében. Az ÁPV Rt. ismerteti: meglepetéssel értesült a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsa, és a Budapest Airport Rt. közötti, nem peres eljárásban a Fővárosi Munkaügyi Bíróság által hozott elsőfokú, nem jogerős végzésről. A közlemény szerint a privatizációs szervezet a Budapest Airport Rt. privatizációs eljárása során minden jogszabályon alapuló kötelezettségének eleget tett és a jövőben is eleget fog tenni, ideértve a munkavállalók érdekvédelmével kapcsolatos előírásokat is. Ezek alapján az ÁPV Rt. a végzésben a privatizációs eljárással kapcsolatban tett megállapításokkal nem ért egyet, és biztos abban, hogy a rendelkezésére álló jogi eszközöket sikerrel fogja igénybe venni álláspontjának alátámasztására.

Az ÁPV Rt. közleményében kiemeli: bízik abban, hogy a BA Rt. üzemi tanácsa által kezdeményezett bírósági eljárás ellenére is folytatható a konstruktív együttműködés, és a privatizáció kapcsán a munkavállalói érdekképviseletek által támasztott anyagi és egyéb igények tekintetében mielőbb elfogadható megállapodás születhet.

(fideszfrakció.hu, tozsdeforum.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.