Alkotmánybírósághoz fordulnak a Budapest Airport (BA) privatizációjáról szóló kormányhatározat érvénytelenítése érdekében a repülőtéri érdekképviseletek – mondta Kovács Zoltán, a tanács korábbi elnöke, a Repülőtéri Minibusz-gépkocsivezetők Szakszervezetének alelnöke sajtótájékoztatón szerdán Budapesten.
Kováts István, a sztrájkbizottság elnöke bejelentette: a Ferihegyi repülőtéren működő öt reprezentatív szakszervezet közös sztrájkbizottságot alakított. A szakszervezetek átadták a privatizációtól független követeléseiket a munkáltatónak, a menedzsmentnek hét nap áll rendelkezésére a tárgyalásra, ám ha a BA nem veszi komolyan a beadványt, a következő hét napban kétórás figyelmeztető sztrájkra is sor kerülhet. Kovács Zoltán a távirati irdoának elmondta: sem szakmailag, sem erkölcsileg nem tartja megalapozottnak a repülőteret üzemeltető cég privatizációját. Hangsúlyozta: a BA megáll a saját lábán, adózás előtti eredménye 33 milliárd forint, ez a teljesítmény pedig fedezi a szükséges fejlesztések költségeit.
A Fővárosi Munkaügyi Bíróság elsőfokú határozatában érvénytelennek nyilvánította a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázati kiírását. Kovács Zoltán beszámolt arról is, hogy a munkaügyi bíróság a privatizációs pályázat kiírását azzal az indokkal érvénytelenítette, hogy az ÁPV Rt. mulasztást követett el, amikor a pályázati kiírásról nem konzultált az üzemi tanáccsal.
Kováts István ismertette a szakszervezetek közös követeléseit. Ezek között szerepel, hogy a BA Rt. záros határidőn belül biztosítsa a jogszerű és biztonságos működéshez szükséges létszámot, a pihenőidőket, és adja ki a torlódó szabadságokat.
Megállapítják, hogy a munkavállalók között teljes a létbizonytalanság a minibuszüzletág, illetve a földi kiszolgálás kiszervezésével és az üzletrészek kiadásával kapcsolatban. Hozzáteszik, hogy a privatizáció tovább növeli a bizonytalanságot, ezért garanciákat kérnek a munkáltatótól. Kifogásolják azt is, hogy a BA Rt. teljesítményének növekedésével nincsenek összhangban a munkavállalók bérjellegű juttatásai. Felhívják továbbá a munkáltató figyelmét, hogy sztrájk esetén sztrájkőrséget állítanak fel, amennyiben külső cégekben foglalkoztatott vagy más helyről átirányított dolgozókkal próbálná a sztrájkot megtörni a menedzsment.
A Budapest Airport (BA) üzemi tanácsa augusztus 1-jén fordult a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz, mivel úgy vélték, hogy a tervezett privatizáció sem gazdaságilag, sem szakmailag nem indokolt és megalapozott. Az ÁPV leült ugyan tárgyalni a szakszervezetekkel és az üzemi tanáccsal, azonban megegyezés nem született. Az ÁPV Rt. azt szerette volna, ha a tanács visszavonja bírósági keresetét – cserébe 2,5, majd 3,5 havi jövedelemnek megfelelő „privatizációs bónuszt” ígért. A szakszervezetek ma tartják sajtótájékoztatójukat az ügyben, s mint az erre küldött meghívóból kiderül: nem riadnak vissza a munkabeszüntetésektől, és így a reptéri forgalom megnehezítésétől sem.
Az ÁPV Rt. és a Pénzügyminisztérium pénteken még arról számolt be, hogy a pályázat első fordulójában részt vevő kilenc társaság 202 és 390 milliárd forint közötti ajánlatokat nyújtott a BA Rt. 75 százalékos részvénycsomagjáért. Mint arról tegnap beszámoltunk, sajtóinformációk szerint a legjobb pénzügyi ajánlatot a Hochtief és a HTAC konzorciuma tette; az általuk kínált 390 milliárd forinttól némileg lemaradva a második helyen a frankfurti repülőteret üzemeltető Fraport végzett, míg a harmadik – de még mindig 300 milliárd forint feletti árral – a brit BAA volt. A negyedik legjobb ajánlatot a világ harmadik legnagyobb repülőtér-üzemeltetője, az ausztrál Macquarie Airports tette, míg az ötödik legjobb árat a koppenhágaiak adták, a háromszázmilliárdos szintet alulról súrolva.
Az ÁPV Rt. folytatja a Budapest Airport Rt. privatizációs eljárását a vonatkozó törvényi és szakmai előírások körültekintő betartása és figyelembevétele mellett – áll a szervezet közleményében. Az ÁPV Rt. ismerteti: meglepetéssel értesült a Budapest Airport Rt. üzemi tanácsa, és a Budapest Airport Rt. közötti, nem peres eljárásban a Fővárosi Munkaügyi Bíróság által hozott elsőfokú, nem jogerős végzésről. A közlemény szerint a privatizációs szervezet a Budapest Airport Rt. privatizációs eljárása során minden jogszabályon alapuló kötelezettségének eleget tett és a jövőben is eleget fog tenni, ideértve a munkavállalók érdekvédelmével kapcsolatos előírásokat is. Ezek alapján az ÁPV Rt. a végzésben a privatizációs eljárással kapcsolatban tett megállapításokkal nem ért egyet, és biztos abban, hogy a rendelkezésére álló jogi eszközöket sikerrel fogja igénybe venni álláspontjának alátámasztására.
Az ÁPV Rt. közleményében kiemeli: bízik abban, hogy a BA Rt. üzemi tanácsa által kezdeményezett bírósági eljárás ellenére is folytatható a konstruktív együttműködés, és a privatizáció kapcsán a munkavállalói érdekképviseletek által támasztott anyagi és egyéb igények tekintetében mielőbb elfogadható megállapodás születhet.
(fideszfrakció.hu, tozsdeforum.hu)