Kutatásokat rendel az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. az úthasználat-alapú díjfizetés szakmai előkészítésére – derül ki a társaság közbeszerzési felhívásaiból. A tenderekkel az elektronikus díjfizetési rendszer megvalósíthatósági tanulmányát megalapozó adatbázisokat kívánja létrehozni az ÁAK – tudta meg a Napi Gazdaság Sipos Árpádtól, az ÁAK díjstratégiai irodájának vezetőjétől. Az autópályákról szóló törvény szerint 2008. január elsejéig kell a jelenleg működő, matricás rendszert az elektronikus beszedéssel felváltani. Ennek érdekében jövő év vévéig alá kellene írni a szolgáltatásvásárlásról szóló szerződést, így a szolgáltató kiválasztására szóló közösségi közbeszerzést már 2006 elején el kellene indítani.
Az egyik közbeszerzési pályázatot a forgalom kutatására írta ki az ÁAK, itt két ütemben vizsgálnák az elektronikus díjfizetésre való átállás feltételeit. Az első szakaszban az egyes járműosztályok költségokozási arányát vizsgáltatnák, különös tekintettel az úthálózat beruházási és fenntartási költségeire, valamint a környezeti és baleseti károkra. A számítások alapján az ÁAK előrejelzést vár a nyertes kutató cégtől a forgalomra és javaslatot a díjkategória-besorolásra, illetve -szorzókra.
A másik közbeszerzési felhívásban piackutatásra keresnek partnereket: a vizsgálatnak ki kell terjednie a lakosság és a fuvarozók árrugalmasságára, utazási és szállítási szokásaira, a gépjárműpark jellemzőire, valamint az autópályákkal kapcsolatos tapasztalatokra. Az ÁAK kíváncsi emellett a fuvarozók esetében a vállalkozók versenyképességének alakulására is. A pályázati kiírások érdekessége, hogy az elbírálásnál egyik esetben sem a pályázók által ajánlott ár, hanem a kutatás tervezett módszertana lesz a legfontosabb értékelési szempont. A piackutatásra szeptember 6-ig, míg a forgalomra vonatkozó kutatásnál augusztus 22-ig lehet ajánlatot benyújtani az ÁAK-hoz.
Külön közbeszerzés foglalkozik az autópálya-hálózat jelenleg díjmentesen használható 13 szakaszával, amelyek az 590 kilométer hosszúságú teljes hálózat 21 százalékát teszik ki. Ezeknél a szakaszoknál a fő kérdés annak eldöntése, hogy integrálják-e őket az úthasználat-arányos, így a csak ezeket a szakaszokat használó autósok számára a jelenleginél kedvezőbb elektronikus rendszerbe. Az elsősorban a határ menti, a városokat elkerülő, illetve a városokba bevezető szakaszokon érvényes díjmentesség alapja az ÁAK szerint sok esetben megkérdőjelezhető. Ilyen például az M1/M7-es budapesti bevezető része, amelyre az országos rekordforgalom ellenére az ingyenes használat miatt máshonnan kell átcsoportosítania a fenntartási összegeket az ÁAK-nak. Sipos szerint az éves matrica ára alacsonyabb, mint a bejáró dolgozók által a BKV-nek fizetett menetjegyeké, így kérdésesnek tartotta a díjmentesség fenntartásának indokoltságát. A díjmentesség hatásainak, célszerűségének vizsgálatára augusztus 22-ig lehet ajánlatokat benyújtani az ÁAK-hoz.
DÍJMENTES SZAKASZOK
– az M1-es autópályán Budapest és az M0-s autóút csomópontja (5,6-16,3 km) között
– az M1-es autópályán Budapest felé a biatorbágyi felhajtó és az M0-s csomópontja (17,6-16,3 km) között
– az M1-es autópályán a Tatabánya óvárosi és a tatai csomópontok (55,5-66,8 km) között
– az M1-es autópálya Győrt elkerülő szakasza, a 19. és 85. sz. főutak csomópontja (106,0-129,4 km) között
– az M1-es autópályán Budapest felé a mosonmagyaróvári csomópont és a 158,0 kilométerszelvénynél lévő matricásértékesítő hely (158,0-159,4 km) között
– az M1-es autópálya mosonmagyaróvári csomópontja és a hegyeshalmi határállomás (159,4-171,7 km) között
– az M3-as autópályán Budapest és a 2/B autóút csomópontja (10,1-13,1 km) között
– az M3-as autópályán a kerekharaszti és hatvani csomópontok (51,3-54,7 km) között
– az M7-es autópályán Budapest és Érd csomópontja (5,6-17,7 km) között
– az M7-es autópályán a Székesfehérvárt elkerülő szakasz, a 7. és 63. sz. főutak csomópontja között (56,4-63,8 km) között
– az M7-es autópályán Becsehely és letenyei határátkelő (222,5-231,2 km) között
– az M30-as autópályán az emődi és a Miskolc déli csomópont között
– az M5-ös Kecskemétet elkerülő szakasza, az 5. sz. és az 54. sz. főút között (73,7 kmsz-90,4 kmsz)
– az M5-ös Budapest és Gyál csomópontja között (13,0-21,7 km)
Forrás: Napi Gazdaság

Meglepő fordulat a a Huszti ikrek ügyében, megszólalt a szakértő