Káosz a romániai autópálya-építés körül
Az észak-erdélyi autópályára, (a Brassó-Nagyvárad útvonal megépítésére), amelyre egy amerikai cég kapott közvetlen megbízást az előző kormánytól, a jelenlegi kabinet csak annyi pénzt fordít jövőre, amennyi az állami költségvetésből marad. Ez évben viszont megvan a forrás az Erdélyt átszelő autópálya folytatásához – közölte a román miniszterelnök.
Románia északi része autópálya nélkül marad, mert a bukaresti kabinet prioritása a négyes páneurópai szállítási folyosó délen áthaladó szakaszának megépítése – írja a Curentul, amelyből kiderül: összesen 54 kilométernyi sztráda készül el 2007 végéig, az is Bukarest és Kostanca között.
Calin Popescu Tariceanu a hét végén kijelentette: a négyes európai folyosó romániai szakaszának, az Arad-Temesvár-Nagyszeben-Bukarest-Konstanca útvonalnak a megépítésére összpontosítja erőfeszítéseit a kormány. A miniszterelnök szerint a tulajdonképpeni munkálatok csak két év múlva kezdődnének el, mert hatástanulmányra és európai pénzintézetekkel kötendő finanszírozási szerződésre van szükség, és ez utóbbi igen időigényes feladat.
Módosuló brüsszeli elképzelések: Erdély helyett Szerbián keresztül húzódik a 4-es főút?
Új fejlesztési útvonal körvonalazódik Közép-Európa és Délkelet Európa között, amely Budapestet nem Bukaresten, hanem Belgrádon és Nisen keresztül kötné össze Szófiával. Az Európai Unió közlekedési folyosó fejlesztésével megbízott európai intézet átrajzolhatja a 4-es számú tervezett közlekedési folyosó útvonalát.
A brüsszeli tervek módosulása miatt elképzelhető, hogy sem Észak-, sem Dél-Erdélyben nem épül autópálya, így az észak-erdélyi autópálya munkálatainak júniusi leállítása után kútba eshet a dél-erdélyi sztráda megépítésének terve is.
Herwig Nowak, a 4-es közlekedési folyosó fejlesztésével megbízott európai intézet főtitkára kijelentette: Romániának és Bulgáriának fokozott figyelemmel kellene követnie a kontinens nyugati és délkeleti részét összekötő 4-es folyosó útonalának megváltoztatására tett javaslatokat, mert elveszíthetik a közlekedési kapcsolatot Közép-Európával. Az új fejlesztési stratégia során ugyanis a 4-es folyosó helyett egy új közlekedési tengelyt alakíthatnak ki, amely Budapestet nem Bukaresten, hanem Belgrádon és Nisen keresztül kötné össze Szófiával. Gheorghe Dobre szállításügyi miniszter szerint viszont a 4-es folyosó biztosan áthalad majd Románián, és a munkálatokat legkésőbb 2011-re befejezik.
Az útépítés egyébként a jelentős uniós támogatás ellenére megterhelné a román költségvetést, amelynek helyzetén nagyban rontottak az utóbbi idők árvizei. Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök közölte, hogy az államháztartási hiány emiatt idén a tervezett 0,75 százalék helyett várhatóan eléri a GDP 1 százalékát. Emellett közölte, hogy az uniós csatlakozás miatt a GDP 3 százalékának megfelelő összeggel kellene növekedniük a költségvetési bevételeknek. Erre azért lenne szükség, hogy a tervezett 2007-es csatlakozáskor az ország rendelkezzen a brüsszeli támogatások lehívásához szükséges önrésszel.
<Napi Gazdaság/radio.hu
Ő Ursula von der Leyen háttérembere, aki mindent kézben tart
