Két szék közül a földre?

Miközben a dél-erdélyi autópálya nyomvonalának megépítésére összpontosít az észak-erdélyi helyett a román kormány, brüsszeli hírek egy lehetséges új útvonal körvonalazódásáról szólnak Budapest és Szófia között, amely kikerülné Romániát.

MNO
2005. 08. 30. 9:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Káosz a romániai autópálya-építés körül

Az észak-erdélyi autópályára, (a Brassó-Nagyvárad útvonal megépítésére), amelyre egy amerikai cég kapott közvetlen megbízást az előző kormánytól, a jelenlegi kabinet csak annyi pénzt fordít jövőre, amennyi az állami költségvetésből marad. Ez évben viszont megvan a forrás az Erdélyt átszelő autópálya folytatásához – közölte a román miniszterelnök.

Románia északi része autópálya nélkül marad, mert a bukaresti kabinet prioritása a négyes páneurópai szállítási folyosó délen áthaladó szakaszának megépítése – írja a Curentul, amelyből kiderül: összesen 54 kilométernyi sztráda készül el 2007 végéig, az is Bukarest és Kostanca között.

Calin Popescu Tariceanu a hét végén kijelentette: a négyes európai folyosó romániai szakaszának, az Arad-Temesvár-Nagyszeben-Bukarest-Konstanca útvonalnak a megépítésére összpontosítja erőfeszítéseit a kormány. A miniszterelnök szerint a tulajdonképpeni munkálatok csak két év múlva kezdődnének el, mert hatástanulmányra és európai pénzintézetekkel kötendő finanszírozási szerződésre van szükség, és ez utóbbi igen időigényes feladat.

Módosuló brüsszeli elképzelések: Erdély helyett Szerbián keresztül húzódik a 4-es főút?

Új fejlesztési útvonal körvonalazódik Közép-Európa és Délkelet Európa között, amely Budapestet nem Bukaresten, hanem Belgrádon és Nisen keresztül kötné össze Szófiával. Az Európai Unió közlekedési folyosó fejlesztésével megbízott európai intézet átrajzolhatja a 4-es számú tervezett közlekedési folyosó útvonalát.
A brüsszeli tervek módosulása miatt elképzelhető, hogy sem Észak-, sem Dél-Erdélyben nem épül autópálya, így az észak-erdélyi autópálya munkálatainak júniusi leállítása után kútba eshet a dél-erdélyi sztráda megépítésének terve is.

Herwig Nowak, a 4-es közlekedési folyosó fejlesztésével megbízott európai intézet főtitkára kijelentette: Romániának és Bulgáriának fokozott figyelemmel kellene követnie a kontinens nyugati és délkeleti részét összekötő 4-es folyosó útonalának megváltoztatására tett javaslatokat, mert elveszíthetik a közlekedési kapcsolatot Közép-Európával. Az új fejlesztési stratégia során ugyanis a 4-es folyosó helyett egy új közlekedési tengelyt alakíthatnak ki, amely Budapestet nem Bukaresten, hanem Belgrádon és Nisen keresztül kötné össze Szófiával. Gheorghe Dobre szállításügyi miniszter szerint viszont a 4-es folyosó biztosan áthalad majd Románián, és a munkálatokat legkésőbb 2011-re befejezik.

Az útépítés egyébként a jelentős uniós támogatás ellenére megterhelné a román költségvetést, amelynek helyzetén nagyban rontottak az utóbbi idők árvizei. Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök közölte, hogy az államháztartási hiány emiatt idén a tervezett 0,75 százalék helyett várhatóan eléri a GDP 1 százalékát. Emellett közölte, hogy az uniós csatlakozás miatt a GDP 3 százalékának megfelelő összeggel kellene növekedniük a költségvetési bevételeknek. Erre azért lenne szükség, hogy a tervezett 2007-es csatlakozáskor az ország rendelkezzen a brüsszeli támogatások lehívásához szükséges önrésszel.

<Napi Gazdaság/radio.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.