Nem privatizáció, hanem magántőke-bevonás
Kóka János gazdasági miniszter szerint nincs szó a MÁV privatizációjáról. A szaktárca vezetője a TV2 ma reggeli műsorában kifejtette: e felvetés indokolatlan, hiszen „a MÁV-hoz ugyanúgy hozzátartozik a pálya, a sínek, amin közlekedünk. Ez nyilvánvalóan tartósan állami tulajdonban kell hogy maradjon, mint például az olyan szolgáltatások, mint az áruszállítás” – hangoztatta Kóka, aki kijelentette azt is: az áruszállítás szabad szolgáltatás, „bárki bejöhet a sínpárainkra árut szállítani ugyanúgy, ahogy a magyar cég is mehet külföldre, 2008-tól, hiszen az európai uniós kötelezővé teszi, hogy felszabadítsuk ezt a szolgáltatási ágat”. – Később aztán, 2012-től a személyszállítást is – tette hozzá Kóka, aki szerint e pontokon megnyílik annak az esélye, hogy bevonják a magántőkét, magánfinanszírozást, „hogy egy egészen más minőségű, modern vasutat tudjon finanszírozni a magánszektor”.
Széchenyi-terv: „néhány tízmilliárd egy bizonyos körnek”
A műsorban foglalkoztak a Fidesz gazdasági konzultációjának tegnapi állomásával is, ezen belül Orbán Viktor elnök beszédével. Ezzel kapcsolatban Kóka János kijelentette: a Fidesz kormányzása alatt a kisvállalkozók helyzete romlott, a Széchenyi-tervvel pedig azt az iszonytató tőke- és hitelhiányt próbálták pótolni, amitől a kis- és középvállalkozások szenvednek, „de hát nyilvánvalóan az a néhány tízmilliárd forint, ami ráadásul jól célzottan ment egy bizonyos körnek, ez erre alkalmatlan volt”. Ezzel szemben – hangsúlyozta – a mostani kormány elindította a Sikeres Magyarországért Hitelpogramot, „aminek nagyon sok célkitűzéseiben elsősorban kis- és középvállalkozásokra lövünk”. A KKV-k helyzetének javítása érdekében „megnézzük, hogy nem lehet-e a közbeszerzési törvényen módosítani annak érdekében, hogy minél több magyar kicsi és közepes vállalkozás vehessen részt azokban a hihetetlen méretű infrastruktúra-fejlesztésekben, állami fejlesztésekben, amelyek jórészt az Európai Unióhoz csatlakoznak” – mondta még. – Én abban hiszek, hogy 2007-től sokkal koncentráltabban tudjuk kis- és közepes vállalkozások támogatására felhasználni az európai uniós pénzeket – mondta Kóka János, olyan időpontra utalva, amely már nem a jelenlegi kormányzati ciklusba tartozik.
Magyarországra szabva
Az államháztartási hiánnyal kapcsolatban Kóka kijelentette: „továbbra is tartjuk ezt a bizonyos, hagyományos értelemben vett hiányt”. – De emellett látni kell, hogy hihetetlen ütemben épülnek az autópályák (...) Amikor annak idején kitalálták a konvergenciaprogramot, nem olyan országokra lett szabva, mint Magyarország, ahol az infrastruktúrának a fejlettsége messze elmarad a nyugat-európai szinttől. Nekünk ezt a két dolgot kellene valahogy összefésülnünk. Ezért találtunk új finanszírozási lehetőséget az autópályákra. Ez nem csalás, nem is trükk, ez egy számviteli, ez egy könyveléstechnikai kérdés – jelentette ki a statisztikai adatok megváltoztatásával kapcsolatban.
Kátyúzódnak az utak
A műsorban szóba került még a paksi atomerőmű is. A miniszter kijelentette: a kormány elkötelezett Paks megtartása, illetve korszerűsítése mellett, ugyanúgy, ahogy „az emberek is”. Hozzátette: folyamatosan mérik Paks elfogadottságát, és az rendkívül magas. Arra a kérdésre, kire számítanak a felújítás során, annyit mondott: mindenkire. „Attól épülnek olcsóbban az autópályák, a metrók, attól kátyúzódnak olcsóbban az utak, hogyha nagy a verseny” – mondta a miniszter, aki kérdésre válaszolva nem zárta ki annak lehetőségét, hogy az elhasznált fűtőelemeket nem hazánkban, hanem mégis Oroszországban helyezik el.
Exclusive: We Asked Sergey Lavrov When Russia Plans to Attack Europe
