Kátyúzódás

Kóka János gazdasági miniszter szerint a konvergenciaprogram annak idején nem olyan országokra lett szabva, mint Magyarország, ahol nem elég fejlett az infrastruktúra. A gazdasági miniszter szerint a MÁV-ot nem szabad privatizálni, csak épp be kell vonni a magántőkét. A miniszter szerint attól épülnek olcsóbban az autópályák, a metrók, attól kátyúzódnak olcsóbban az utak, hogyha nagy a verseny.

MNO
2005. 09. 28. 12:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem privatizáció, hanem magántőke-bevonás

Kóka János gazdasági miniszter szerint nincs szó a MÁV privatizációjáról. A szaktárca vezetője a TV2 ma reggeli műsorában kifejtette: e felvetés indokolatlan, hiszen „a MÁV-hoz ugyanúgy hozzátartozik a pálya, a sínek, amin közlekedünk. Ez nyilvánvalóan tartósan állami tulajdonban kell hogy maradjon, mint például az olyan szolgáltatások, mint az áruszállítás” – hangoztatta Kóka, aki kijelentette azt is: az áruszállítás szabad szolgáltatás, „bárki bejöhet a sínpárainkra árut szállítani ugyanúgy, ahogy a magyar cég is mehet külföldre, 2008-tól, hiszen az európai uniós kötelezővé teszi, hogy felszabadítsuk ezt a szolgáltatási ágat”. – Később aztán, 2012-től a személyszállítást is – tette hozzá Kóka, aki szerint e pontokon megnyílik annak az esélye, hogy bevonják a magántőkét, magánfinanszírozást, „hogy egy egészen más minőségű, modern vasutat tudjon finanszírozni a magánszektor”.

Széchenyi-terv: „néhány tízmilliárd egy bizonyos körnek”

A műsorban foglalkoztak a Fidesz gazdasági konzultációjának tegnapi állomásával is, ezen belül Orbán Viktor elnök beszédével. Ezzel kapcsolatban Kóka János kijelentette: a Fidesz kormányzása alatt a kisvállalkozók helyzete romlott, a Széchenyi-tervvel pedig azt az iszonytató tőke- és hitelhiányt próbálták pótolni, amitől a kis- és középvállalkozások szenvednek, „de hát nyilvánvalóan az a néhány tízmilliárd forint, ami ráadásul jól célzottan ment egy bizonyos körnek, ez erre alkalmatlan volt”. Ezzel szemben – hangsúlyozta – a mostani kormány elindította a Sikeres Magyarországért Hitelpogramot, „aminek nagyon sok célkitűzéseiben elsősorban kis- és középvállalkozásokra lövünk”. A KKV-k helyzetének javítása érdekében „megnézzük, hogy nem lehet-e a közbeszerzési törvényen módosítani annak érdekében, hogy minél több magyar kicsi és közepes vállalkozás vehessen részt azokban a hihetetlen méretű infrastruktúra-fejlesztésekben, állami fejlesztésekben, amelyek jórészt az Európai Unióhoz csatlakoznak” – mondta még. – Én abban hiszek, hogy 2007-től sokkal koncentráltabban tudjuk kis- és közepes vállalkozások támogatására felhasználni az európai uniós pénzeket – mondta Kóka János, olyan időpontra utalva, amely már nem a jelenlegi kormányzati ciklusba tartozik.

Magyarországra szabva

Az államháztartási hiánnyal kapcsolatban Kóka kijelentette: „továbbra is tartjuk ezt a bizonyos, hagyományos értelemben vett hiányt”. – De emellett látni kell, hogy hihetetlen ütemben épülnek az autópályák (...) Amikor annak idején kitalálták a konvergenciaprogramot, nem olyan országokra lett szabva, mint Magyarország, ahol az infrastruktúrának a fejlettsége messze elmarad a nyugat-európai szinttől. Nekünk ezt a két dolgot kellene valahogy összefésülnünk. Ezért találtunk új finanszírozási lehetőséget az autópályákra. Ez nem csalás, nem is trükk, ez egy számviteli, ez egy könyveléstechnikai kérdés – jelentette ki a statisztikai adatok megváltoztatásával kapcsolatban.

Kátyúzódnak az utak

A műsorban szóba került még a paksi atomerőmű is. A miniszter kijelentette: a kormány elkötelezett Paks megtartása, illetve korszerűsítése mellett, ugyanúgy, ahogy „az emberek is”. Hozzátette: folyamatosan mérik Paks elfogadottságát, és az rendkívül magas. Arra a kérdésre, kire számítanak a felújítás során, annyit mondott: mindenkire. „Attól épülnek olcsóbban az autópályák, a metrók, attól kátyúzódnak olcsóbban az utak, hogyha nagy a verseny” – mondta a miniszter, aki kérdésre válaszolva nem zárta ki annak lehetőségét, hogy az elhasznált fűtőelemeket nem hazánkban, hanem mégis Oroszországban helyezik el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.