Amennyiben Calin Popescu Tariceanu igazat mondott az észak-erdélyi autópálya munkálatainak leállításával kapcsolatban, véleményem szerint az RMDSZ kilép a koalícióból, jelentette ki péntek délelőtt Frunda Görgy szenátor a Rádió GaGa Jó napot, Marosvásárhely! című műsorában.
A politikus hozzátette: Románia olyan szerződést kötött a Bechtel céggel, hogy amennyiben leállítja az észak-erdélyi autópálya építését, többet kell kifizessen az építő vállalatnak, mint amennyibe a sztráda kerülne.
Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnök a múlt hét végén a IV. európai közlekedési folyosó nyomvonalán haladó dél-erdélyi autópálya fontossága mellett érvelve leszögezte: a 2006-ban elkezdendő autópálya megépítése előtt nem kezdenek más hasonló építkezésbe.
Tariceanu közölte: csak abban az esetben fordíthat pénzt a román kormány más hasonló tervre, ha a költségvetés megengedi ezt. Hozzátette: ma nem lehet ugyanakkor a dél-erdélyi és az észak-erdélyi autópálya megépítésén is dolgozni.
Korábban az RMDSZ vezetői azon véleményüknek adtak hangot, hogy az észak-erdélyi autópálya elodázása szakítópróbája lehet a koalíciónak. Tariceanu erre a felvetésre azt válaszolta, hogy a dél-erdélyi autópálya nyomvonalán is élnek magyarok.
Nemrég a román államfő, Traian Basescu is hasonló érveket hangoztatott: Amerikai útjáról hazatérve azt mondta: Románia nem bontja fel a szerződést, de csak annyi pénzt fordít erre a sztrádára, amennyit az állami költségvetés lehetővé tesz. A prioritás ugyanis az Erdélyt éppen csak érintő 4-es európai folyosó romániai szakaszának megépítése. Ugyanakkor megismételte régebbi véleményét, mely szerint az előző kormány mind a romániai, mind pedig az európai normák szerint törvényellenesen kötött szerződést a Bechtel céggel, ezért a megállapodás eredeti változatát nem támogatja. A bukaresti kormánynak újra kell tárgyalnia a feltételeket.
A román államfő sokallja a versenytárgyalás nélkül megkötött szerződés értékét, amely 2,2 milliárd euró. Ehhez pedig hozzáadódik még 1,8 milliárd, ami a kisajátítások és az előre nem látható költségek összege.
Az is kiderült Traian Basescu szavaiból, hogy az észak-erdélyi autópálya szerződését Párizsban döntőbíróság vizsgálja, feltehetőleg az amerikaiak kezdeményezték az eljárást. Szerződésszegés esetén ugyanis – tudomásunk szerint – a román államnak mintegy 800 millió eurós kártérítést kellene fizetnie. Ezért Románia nyilván nem akarja felbontani a szerződést, de az államfő nyilatkozatából kiderült: a román kormánynak az a feladata, hogy rábírja a Bechtel céget: csökkentse az észak-erdélyi autópálya építési költségeit.
(hirek.ro, mediatica.hu)
Hat éve nem történt ilyen, Olaszország ismét szakaszgyőztest ünnepelhet a Tour de France-on
