Frunda: Ha nem lesz autópálya, az RMDSZ kilép a koalícióból

Az RMDSZ kilép a kormányból, ha leáll az észak-erdélyi autópálya építése – közölte Frunda György szenátor tegnap. A román miniszterelnök szerint nincs pénz két autópálya egyidejű építésére, Basescu elnök pedig törvényellenesnek tartja az építő Bechtel céggel kötött szerződést.

MNO
2005. 10. 08. 8:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amennyiben Calin Popescu Tariceanu igazat mondott az észak-erdélyi autópálya munkálatainak leállításával kapcsolatban, véleményem szerint az RMDSZ kilép a koalícióból, jelentette ki péntek délelőtt Frunda Görgy szenátor a Rádió GaGa Jó napot, Marosvásárhely! című műsorában.
A politikus hozzátette: Románia olyan szerződést kötött a Bechtel céggel, hogy amennyiben leállítja az észak-erdélyi autópálya építését, többet kell kifizessen az építő vállalatnak, mint amennyibe a sztráda kerülne.

Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnök a múlt hét végén a IV. európai közlekedési folyosó nyomvonalán haladó dél-erdélyi autópálya fontossága mellett érvelve leszögezte: a 2006-ban elkezdendő autópálya megépítése előtt nem kezdenek más hasonló építkezésbe.
Tariceanu közölte: csak abban az esetben fordíthat pénzt a román kormány más hasonló tervre, ha a költségvetés megengedi ezt. Hozzátette: ma nem lehet ugyanakkor a dél-erdélyi és az észak-erdélyi autópálya megépítésén is dolgozni.

Korábban az RMDSZ vezetői azon véleményüknek adtak hangot, hogy az észak-erdélyi autópálya elodázása szakítópróbája lehet a koalíciónak. Tariceanu erre a felvetésre azt válaszolta, hogy a dél-erdélyi autópálya nyomvonalán is élnek magyarok.

Nemrég a román államfő, Traian Basescu is hasonló érveket hangoztatott: Amerikai útjáról hazatérve azt mondta: Románia nem bontja fel a szerződést, de csak annyi pénzt fordít erre a sztrádára, amennyit az állami költségvetés lehetővé tesz. A prioritás ugyanis az Erdélyt éppen csak érintő 4-es európai folyosó romániai szakaszának megépítése. Ugyanakkor megismételte régebbi véleményét, mely szerint az előző kormány mind a romániai, mind pedig az európai normák szerint törvényellenesen kötött szerződést a Bechtel céggel, ezért a megállapodás eredeti változatát nem támogatja. A bukaresti kormánynak újra kell tárgyalnia a feltételeket.

A román államfő sokallja a versenytárgyalás nélkül megkötött szerződés értékét, amely 2,2 milliárd euró. Ehhez pedig hozzáadódik még 1,8 milliárd, ami a kisajátítások és az előre nem látható költségek összege.

Az is kiderült Traian Basescu szavaiból, hogy az észak-erdélyi autópálya szerződését Párizsban döntőbíróság vizsgálja, feltehetőleg az amerikaiak kezdeményezték az eljárást. Szerződésszegés esetén ugyanis – tudomásunk szerint – a román államnak mintegy 800 millió eurós kártérítést kellene fizetnie. Ezért Románia nyilván nem akarja felbontani a szerződést, de az államfő nyilatkozatából kiderült: a román kormánynak az a feladata, hogy rábírja a Bechtel céget: csökkentse az észak-erdélyi autópálya építési költségeit.
(hirek.ro, mediatica.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.