Jogszabály-módosítással a lakásmaffia ellen

Januártól léphetne hatályba az a jogszabály-módosítás, amely alapján a közjegyzők és az ügyvédek a Belügyminisztérium központi nyilvántartó rendszeréből közvetlenül, elektronikus úton tájékozódhatnának az ügyfelek személyi adatairól, és ezzel hatékonyabban lehetne fellépni a lakásmaffia ellen. A fő cél, hogy ki lehessen szűrni, a személyi okmány valódi-e vagy hamis.

MNO
2005. 10. 03. 7:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kapás Katalin, a Magyar Országos Közjegyzői Kamara (MOKK) elnöke szerint legkorábban jövő év januárjától léphetne hatályba az a jogszabály-módosítás, amely alapján a közjegyzők és az ügyvédek a Belügyminisztérium (BM) központi nyilvántartó rendszeréből közvetlenül, elektronikus úton tájékozódhatnának az ügyfelek személyi adatairól. Hozzátette: jelenleg a kabinet előtt van a lakásmaffia elleni hatékonyabb fellépést biztosító javaslat.

A módosítással vissza lehetne szorítani az ingatlanokkal kapcsolatos visszaéléseket azzal, hogy a szerződéseknél közreműködő, azokat ellenjegyző közjegyzők és ügyvédek kellőképpen tájékozódhatnának a megállapodó ügyfelek személyazonosságáról. Adatvédelmi szempontból kényes területet érint a módosítás, és ez lehet a szabályozás esetleges késlekedésének oka – jelentette ki Kapás Katalin.

A közjegyzőknek most is azonosítani kell az ügyfeleket, ám a bemutatott okmányok valódiságát nem tudják teljes bizonyossággal ellenőrizni. A javaslat ehhez biztosítana szélesebb lehetőséget, mivel a jövőben a közjegyző a fényképes személyazonosító okmányokat (személyi igazolvány, jogosítvány, útlevél) a számuk alapján tovább ellenőrizhetné a nyilvántartásban, ahol az okmány számához rendelt – a személyi okmányban egyébként megtalálható – adatokat nézhetné meg. Ez alapján megoldott lenne minden más személyi okmány ellenőrzése a külföldi állampolgár útlevele kivételével. A közjegyző saját azonosítójával a személyi okmány számára kereshetne rá az elektronikus nyilvántartásban, és rövid idő alatt hozzáférhetne az ügyfél nevéhez, születési időpontjához, fényképéhez, aláírásához, lakcíméhez és állampolgárságához.

A fő cél annak kiszűrése, hogy a személyi okmány valódi-e vagy hamis, azt elvesztették-e vagy ellopták. Az ügyvédeknél szűkebb körű és fakultatív lenne a személyi adatok ellenőrzése, a közjegyzők továbbra is hivatalból lesznek kötelesek az ellenőrzésre.

A BM nyilvántartási rendszerére való rákapcsolódás az ügyfelek felé nem jelentene költségnövekedést, a minisztérium ugyanis szinte ingyen, minimális adatátviteli díj fejében bocsátaná a közjegyzők rendelkezésére az adatokat. A közokiratok hamisításának kivédésére a jövőben közjegyzői bélyegzőket csak az a cég készíthetne, amely a MOKK által erre kiírt közbeszerzési pályázatot ajánlatával megnyeri, és a bélyegzőket egyedi azonosítóval is ellátnák.

(Forrás: Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.