Bár a gépjármű-felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet minden üzemeltetőnek kötelezően előírja a biztosítás megkötését, mégis előfordul, hogy az ütközés után a vétlen fél biztosítatlan károkozóval szembesül – írja a Napi Gazdaság. Ez nem csak szándékos díjkerülés esetén történhet meg, hiszen a kötelező biztosítási szerződést minden értesítés nélkül felmondják, ha a szerződő a díjfizetési határidő után 30 napig nem fizet, így egy rendszeres díjfizető figyelmetlensége esetén elveszítheti szerződését.
Biztosítás nélküli károkozó esetében a számlát a Magyar Biztosítók Szövetsége „állja”. Ragályi István, a Mabisz gépjármű-kárrendezési irodája ügyvezető igazgatója a lap kérdésére elmondta, ebben az esetben a kártalanítást a garanciaalap fedezheti. Ragályi közölte: a számla évente 2,3–2,5 milliárd forint kifizetést teljesít, amely nagyjából ötezer esetet takar. Ez az összeg azonban nem teljes egészében terheli a biztosítókat – és rajtuk keresztül a veszélyközösséget –, ugyanis a Mabisz minden egyes esetben 8 napon belül kezdeményezett peres eljárásban próbálja meg behajtani a károkozótól az összeget, majd bírósági úton fizetési meghagyást kezdeményez, legvégső esetben pedig végrehajtóhoz folyamodik. Bár a magyarországi behajtás hatékonysága Ragályi szerint nemzetközi szinen jónak mondható, így sem éri el a 40 százalékot.
(Napi Gazdaság)
Kapolcson ismét kitágult a világ
