Akár ezer milliárd forintot, az évente kifizetett nyugdíjak felének értékét is elveszítheti az ország a reptér eladásával. Példátlan, hogy repülőterének 75 évre szóló vagyonkezelői jogát eladja az állam. Újabb kérdések sorakoznak a repülőtér privatizációja kapcsán – közli a Fidesz honlapján Rogán Antal.
Az előző törvénytelennek ítélt eljárás után az ÁPV Rt. újabb privatizációs eljárást írt ki a Budapest Airport Rt. üzemeltetésére. Az ajánlatok beadásának a határideje hétfőn jár le.
A Budapest Airport Rt. értékét a privatizációs kiírás szerint három tényező adja: egy 75 évre szóló vagyonkezelői jog, a működtetéshez szükséges eszközök és a részvények.
Az első, a vagyonkezelői jog egy úgynevezett „hongkongi” típusú jog, hiszen a reptér, annak ingatlana 75 évre a nyertes cég tulajdonába kerül. A környező országokban ilyen hosszú idejű szerződés példátlan a Fidesz véleménye szerint – olvasható a fidesz.hu-n.
Az ellenzéki párt kifogásolja, hogy a Budapest Airportról és a hozzá kapcsolódó fenti vagyonelemekről senki nem látott még vagyonértékelést.
Egyes szakértői becslések szerint az említett 400 milliárd forint helyett 1400 milliárd forint lehet ezek összértéke. Mivel a reptér tavalyi nyeresége 12, 1 milliárd forint volt, így – ha nem számolunk további nyereségnövekedéssel – csak a részvények értéke eléri a 286 milliárd forintot. A működtetéshez szükséges eszközök tulajdonjogával együtt pedig a reptér 400 milliárd forintot érhet. Azonban mindehhez hozzá kell adni a vagyonkezelői jogot, amelynek értéke – becslések szerint –, önmagában is megközelítheti az ezermilliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy akár 1000 milliárd forintot is veszíthet az ország a kormány hibás döntése miatt. Ez a pénz a minden évben kifizetett nyugdíjak fele.
A fidesz.hu szerint a párt az alábbi kérdésekre vár választ a kormánytól:
– Készült-e vagyonértékelés, ezen belül a vagyonkezelői jog értékének a megbecsülése? Ha igen, ez a vagyonértékelés mit tartalmaz?
– Igaz-e az, hogy a szerződésében van olyan kikötés, amely szerint a nyertes monopóliumot szerezhet arra, hogy a Ferihegyi reptér 150 kilométeres körzetében nem üzemelhet más repülőtér? Ha igen, ez jelentősen visszavetheti több térség fejlődését.
– Része-e a szerződésnek a Kóka János által bejelentett, a repteret és a Belvárost állami pénzből összekötő gyorsvasút kiépítése?
Júniusban ismét többlettel zárt a költségvetés
