A Fidesz a BA Rt. privatizációjának felfüggesztését kezdeményezi

A Fidesz továbbra is a Budapest Airport Rt. privatizációjának felfüggesztését kezdeményezi – közölte Deutsch Tamás. A politikus ismertette: Veres János korábbi ígéretével ellentétben három fideszes képviselőnek nem engedték meg, hogy beletekintsenek a vagyonértékelésbe. Batiz András szerint a Fidesz minden tájékoztatást megkapott.

MNO-összeállítás
2005. 12. 06. 18:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Deutsch Tamás megerősítette, hogy a Fidesz a Budapest Airport Rt. magánosításának felfüggesztését kezdeményezi. Az ellenzéki politikus kiemelte: felkérték a kormányfőt és a pénzügyminisztert, hogy amíg a Budapest Aiport vagyonértékelésével kapcsolatos kérdések nem tisztázódnak, és a privatizációs eljárás törvényességével kapcsolatos bírósági eljárások le nem zárulnak, addig ne szülessen döntés a magánosításról, illetve ne szülessék olyan döntés, amelyet utólag szabálytalanságok megállapítása miatt kell megváltoztatnia a magyar államnak. A Fidesz képviselője kiemelte: noha most van a kedvezményes karácsonyi vásárok ideje, a kabinet ne adja el árengedménnyel a nemzeti légitársaságot.

Deutsch Tamás nehezményezte, hogy Veres János korábbi ígéretével ellentétben, a Fidesz-frakció három tagja nem tekinthetett bele a Budapest Airport Rt. vagyonértékelésébe – olvasható a fideszfrakcio.hu-n. A fideszes képviselő leszögezte, hogy a betekintésre a honatyáknak a képviselők jogállásáról szóló törvény ad lehetőséget, de az ÁPV Rt. ezzel ellentétes értelmezéssel azonosult. Hozzátette: elképzelhető, hogy az ügyben az ügyrendi bizottsághoz fordul a Fidesz képviselőcsoportja.

A Fidesz politikusa felhívta a figyelmet: brit részről nem hangzott el cáfolat azon sajtóhírek kapcsán, hogy a magyar és a brit kormányfő múlt heti találkozóin szóba került a BA Rt. privatizációja.

Deutsch szerint a Budapest Airport Rt. magánosítása a privatizáció történetében a legszomorúbb lapokra tartozik, és valószínű, hogy csak azért sürgeti a cég idei eladását a kormány, mert csak az ebből remélt bevételekkel teljesíthetőek az államháztartási hiányszámok.

Batiz: A Fidesz megkapta a lehetőséget

Batiz András szerint Deutsch Tamás a levegőbe beszél a Budapest Airport vagyonértékelésével kapcsolatban. A kormányszóvivő kiemelte: az ellenzéki párt minden tájékoztatást megkapott a vagyonértékelésről, amit a jelenlegi helyzetben a jogszabályok garantálnak neki. Az ÁPV Rt. felügyelő bizottságában a parlamenti pártok, köztük a Fidesz is képviselteti magát, és a fideszes képviselőnek szigorú titoktartás mellet joga van hozzá, hogy betekintsen a Budapest Airport vagyonértékelésébe – tette hozzá Batiz.

MSZP: Jogszerűen tagadták meg a válaszadást

Podolák György, az MSZP-frakció Gazdasági Munkacsoportjának vezetője szerint az ÁPV Rt. jogszerűen tagadta meg a válaszadást a Fidesz politikusaitól, mivel „nem csak ellenzéki, de kormánypárti politikusoknak sincs köze a csupán a döntéshozók szűk köre számára ismert, egyébként rendkívül szigorúan kezelendő üzleti titokhoz, melynek idő előtt nyilvánosságra kerülése rendkívül nagy meggondolatlanság lenne.”

Visszahúzódik a Fraport?

A Reuters információi szerint Fraport a továbbiakban „nem igazán versenyez” a Budapest Airport 75 százalékos részvénycsomagjáért. Egy meg nem nevezett illetékes szerint feltételezhető, hogy a pályázatot a British Airport Authority (BAA) nyeri meg.

Emlékezetes: minapi budapesti látogatásán Tony Blair brit miniszterelnök az Apró-villában vacsorázott Gyurcsány Ferenccel, és sajtóértesülések szerint kiemelt figyelmet szenteltek a Budapest Airport tervezett privatizációjának. Batiz András kormányszóvivő közlése szerint a magyar és a brit miniszterelnök kizárólag az Európai Unió költségvetéséről tárgyalt.

A Népszabadság mai száma egyébként arról ír: a BA Rt. mindhárom vevőjelöltje honi bejegyzésű társaságot alapított, és adott pályázó sikere esetén papíron ezekre szállhatnak át a Budapest Airport részvényei és jogai. A Fraport például egy 3 milliós törzstőkéjű kft.-t hozott létre BA Partners néven.

Veress a bizottság elé áll

Ismert: miután a bíróság érvénytelennek nyilvánította a korábbi privatizációs pályázatot, október végén az ÁPV Rt. új pályázatot írt ki a BA Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatot kitevő részvénycsomagjára. Az ÁPV Rt. öt céget hívott meg az egyfordulós tenderre, ám csak a brit BAA, a német Fraport és Hochtief-csoport nyújtott be ajánlatot. (Sajtóértesülések szerint a pénzügyi ajánlatok november végi felbontásánál kiderült: a legmagasabb meghaladja a négyszázmilliárd forintot.) A Reuters úgy tudósít, hogy az ügylet végéről december 8-a körül várható bejelentés.

A Magyar Nemzet értesülése szerint holnap végre megjelenik az Országgyűlés költségvetési bizottságának ülésén Veres János pénzügyminiszter. A hírt a Pénzügyminisztérium is megerősítette lapnak. Korábban a bizottság ellenzéki képviselői azért hívták meg Veres Jánost, mert meg szerették volna hallgatni a Budapest Airport (BA) vagyonértékelésének és vagyonkezelési szerződésének részleteiről. A pénzügyminiszter eddig nem jelent meg a grémium előtt, mondván, a BA Rt. tenderének lezárása után válaszol csak a feltett kérdésekre.

Vasárnap a Fidesz az Állami Számvevőszékhez fordult, hogy indítson soron kívüli vizsgálatot a Ferihegyi repülőtér privatizációjának áttekintésére. A Fidesz szerint az ÁSZ-nak a beérkezett ajánlatok értékelését, illetve a magánosítás jogszerűségét kellene ellenőriznie. A Fidesz egyben felszólította a kormányt, hogy az eljárás befejeztéig függessze fel a BA Rt. privatizációját. A Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) pedig korábban keresetet nyújtott be a Fővárosi Bíróságra, kérve, hogy súlyos törvénysértések miatt függessze fel a BA Rt. részvényeinek privatizálására kiírt pályázatot.

(Magyar Nemzet, napi.hu, Népszabadság, MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.