Deutsch Tamás megerősítette, hogy a Fidesz a Budapest Airport Rt. magánosításának felfüggesztését kezdeményezi. Az ellenzéki politikus kiemelte: felkérték a kormányfőt és a pénzügyminisztert, hogy amíg a Budapest Aiport vagyonértékelésével kapcsolatos kérdések nem tisztázódnak, és a privatizációs eljárás törvényességével kapcsolatos bírósági eljárások le nem zárulnak, addig ne szülessen döntés a magánosításról, illetve ne szülessék olyan döntés, amelyet utólag szabálytalanságok megállapítása miatt kell megváltoztatnia a magyar államnak. A Fidesz képviselője kiemelte: noha most van a kedvezményes karácsonyi vásárok ideje, a kabinet ne adja el árengedménnyel a nemzeti légitársaságot.
Deutsch Tamás nehezményezte, hogy Veres János korábbi ígéretével ellentétben, a Fidesz-frakció három tagja nem tekinthetett bele a Budapest Airport Rt. vagyonértékelésébe – olvasható a fideszfrakcio.hu-n. A fideszes képviselő leszögezte, hogy a betekintésre a honatyáknak a képviselők jogállásáról szóló törvény ad lehetőséget, de az ÁPV Rt. ezzel ellentétes értelmezéssel azonosult. Hozzátette: elképzelhető, hogy az ügyben az ügyrendi bizottsághoz fordul a Fidesz képviselőcsoportja.
A Fidesz politikusa felhívta a figyelmet: brit részről nem hangzott el cáfolat azon sajtóhírek kapcsán, hogy a magyar és a brit kormányfő múlt heti találkozóin szóba került a BA Rt. privatizációja.
Deutsch szerint a Budapest Airport Rt. magánosítása a privatizáció történetében a legszomorúbb lapokra tartozik, és valószínű, hogy csak azért sürgeti a cég idei eladását a kormány, mert csak az ebből remélt bevételekkel teljesíthetőek az államháztartási hiányszámok.
Batiz: A Fidesz megkapta a lehetőséget
Batiz András szerint Deutsch Tamás a levegőbe beszél a Budapest Airport vagyonértékelésével kapcsolatban. A kormányszóvivő kiemelte: az ellenzéki párt minden tájékoztatást megkapott a vagyonértékelésről, amit a jelenlegi helyzetben a jogszabályok garantálnak neki. Az ÁPV Rt. felügyelő bizottságában a parlamenti pártok, köztük a Fidesz is képviselteti magát, és a fideszes képviselőnek szigorú titoktartás mellet joga van hozzá, hogy betekintsen a Budapest Airport vagyonértékelésébe – tette hozzá Batiz.
MSZP: Jogszerűen tagadták meg a válaszadást
Podolák György, az MSZP-frakció Gazdasági Munkacsoportjának vezetője szerint az ÁPV Rt. jogszerűen tagadta meg a válaszadást a Fidesz politikusaitól, mivel „nem csak ellenzéki, de kormánypárti politikusoknak sincs köze a csupán a döntéshozók szűk köre számára ismert, egyébként rendkívül szigorúan kezelendő üzleti titokhoz, melynek idő előtt nyilvánosságra kerülése rendkívül nagy meggondolatlanság lenne.”
Visszahúzódik a Fraport?
A Reuters információi szerint Fraport a továbbiakban „nem igazán versenyez” a Budapest Airport 75 százalékos részvénycsomagjáért. Egy meg nem nevezett illetékes szerint feltételezhető, hogy a pályázatot a British Airport Authority (BAA) nyeri meg.
Emlékezetes: minapi budapesti látogatásán Tony Blair brit miniszterelnök az Apró-villában vacsorázott Gyurcsány Ferenccel, és sajtóértesülések szerint kiemelt figyelmet szenteltek a Budapest Airport tervezett privatizációjának. Batiz András kormányszóvivő közlése szerint a magyar és a brit miniszterelnök kizárólag az Európai Unió költségvetéséről tárgyalt.
A Népszabadság mai száma egyébként arról ír: a BA Rt. mindhárom vevőjelöltje honi bejegyzésű társaságot alapított, és adott pályázó sikere esetén papíron ezekre szállhatnak át a Budapest Airport részvényei és jogai. A Fraport például egy 3 milliós törzstőkéjű kft.-t hozott létre BA Partners néven.
Veress a bizottság elé áll
Ismert: miután a bíróság érvénytelennek nyilvánította a korábbi privatizációs pályázatot, október végén az ÁPV Rt. új pályázatot írt ki a BA Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatot kitevő részvénycsomagjára. Az ÁPV Rt. öt céget hívott meg az egyfordulós tenderre, ám csak a brit BAA, a német Fraport és Hochtief-csoport nyújtott be ajánlatot. (Sajtóértesülések szerint a pénzügyi ajánlatok november végi felbontásánál kiderült: a legmagasabb meghaladja a négyszázmilliárd forintot.) A Reuters úgy tudósít, hogy az ügylet végéről december 8-a körül várható bejelentés.
A Magyar Nemzet értesülése szerint holnap végre megjelenik az Országgyűlés költségvetési bizottságának ülésén Veres János pénzügyminiszter. A hírt a Pénzügyminisztérium is megerősítette lapnak. Korábban a bizottság ellenzéki képviselői azért hívták meg Veres Jánost, mert meg szerették volna hallgatni a Budapest Airport (BA) vagyonértékelésének és vagyonkezelési szerződésének részleteiről. A pénzügyminiszter eddig nem jelent meg a grémium előtt, mondván, a BA Rt. tenderének lezárása után válaszol csak a feltett kérdésekre.
Vasárnap a Fidesz az Állami Számvevőszékhez fordult, hogy indítson soron kívüli vizsgálatot a Ferihegyi repülőtér privatizációjának áttekintésére. A Fidesz szerint az ÁSZ-nak a beérkezett ajánlatok értékelését, illetve a magánosítás jogszerűségét kellene ellenőriznie. A Fidesz egyben felszólította a kormányt, hogy az eljárás befejeztéig függessze fel a BA Rt. privatizációját. A Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) pedig korábban keresetet nyújtott be a Fővárosi Bíróságra, kérve, hogy súlyos törvénysértések miatt függessze fel a BA Rt. részvényeinek privatizálására kiírt pályázatot.
(Magyar Nemzet, napi.hu, Népszabadság, MNO)

A TB-kiskönyv szűnik meg!