Noha a tervezetthez képest néhány hónapot csúszik a BKV egyik legnagyobb szabású beruházása, a jövő évben elkezdődik az elektronikus jegy- és bérletrendszer alkalmazása, illetve az ahhoz szükséges infrastruktúra kiépítése – legalábbis a BKV újabb bejelentése ezt tartalmazza. A tervek szerint már az idén, év végén megkezdték volna az új konstrukció kísérleti alkalmazását a kisföldalattin, de egyelőre még a rendszert szállító beruházó kiválasztása sem zárult le.
Mintegy két hónapos csúszást okozott, hogy az érdeklődő négy pályázó egyike a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz (KDb) fordult, amiért a pályázat előminősítési szakaszában „kiesett”. A KDb végül igazat adott a MÁV Informatika Rt.-nek, így most mind a négy, korábban indulási szándékát jelző vállalat – az említetten kívül az EDS Magyarország Kft., a Sagem Magyarország Kft. és a T-Systems – versenyben van a több tízmilliárd forint értékű tenderen.
Koós András, a BKV projektigazgatója szerint a közbeszerzési eljárás még ebben az évben véget ér, s a négy jelentkező közül kiválasztott nyertessel a jövő év elején megköthető a szerződés. Az „Elektra Budapest” programot megvalósító nyertes cégnek három feladata lesz. Mintegy 15-20 milliárd forintos beruházással létrehozza a szükséges infrastruktúrát, melyet tíz éven át üzemeltet, ez idő alatt pedig a szükséges karbantartást is el kell végeznie.
Az üzemeltetési időszak alatt a BKV rendelkezésre állási díjat fizet, ennek leteltével a rendszer a tulajdonába kerül. A beruházás összköltsége egyelőre nem ismert, mert a BKV a tárgyalásos eljárástól éppen azt várja, hogy le tudja szorítani az elsődleges ajánlatokban a szereplő 66 és 84 milliárd forint között szóródó árakat. Ezek az összegek tartalmazzák már a BKV által fizetendő díjat is.
Elsőként a chipkártyás bérleteket lehet majd megvásárolni. A rendszert először a kisföldalattin, majd a szintén zárt rendszerű metróvonalakon, később pedig a HÉV-eken állítják üzembe. A két évig tartó teljes átállást követően pedig a jegyek is elektronikus rendszerűek lesznek, melyeket már a buszokon és a villamosokon is lehet használni, időközben pedig kiépítik az új típusú jegyek és bérletek árusítását és kezelését lehetővé tevő infrastruktúrát. A várhatóan 2007 végére teljessé váló program kapcsolódik a Budapesti Közlekedési Szövetség 2010-re kiépítendő teljes rendszeréhez.
(Forrás: Népszava)
Ursula von der Leyen az EU érdekeivel ellentétes vörös vonalakat húzogat + videó
