A pályázók 2006. január 1-jétől minden további nélkül visszaigényelhetik a kifizetéseik után felmerült általános forgalmi adót. A törvény ugyanakkor nem visszamenőleges hatályú, vagyis csak azokra a kedvezményezettekre és azokra a kifizetésekre érvényes, amelyek 2006. január 1-jétől merülnek fel. A jogszabály egy szót sem ejt arról, mi lesz azokkal, akik támogatott fejlesztésüket már 2005-ben vagy 2004-ben elkezdték. Akik elkezdték és be is fejezték projektjüket, azok nyilvánvalóan mindenképpen elesnek a nekik járó áfától. Bonyolultabb a helyzet ott, ahol még nem fejezték be a beruházást.
Szakértők mindezek fényében valószínűsítik, hogy a kissé összezavart közreműködő szervezetek addig nem kötnek szerződést, amíg nem kapnak pontos instrukciókat. Amint kézhez kapják ezeket, úgy kezdődhetnek a költségvetés-módosítási mizériák: minden kedvezményezettnek ki kell vennie a költségvetéséből a beépített viszsza nem igényelhető áfát. Akiknek már megkötött szerződésük van, azoknál a helyzet hasonló, mindezt azzal bonyolítva hogy itt minden esetben módosításra lesz szükség, hiszen nemcsak a költségvetés összetétele változik, de maga a támogatási összeg is. Tehát hiába nyert el valaki 25 millió forint támogatást egy gépberuházáshoz, ha a költségvetésébe a vissza nem igényelhető áfát is beillesztette, a támogatási szerződését már csak kb. 23 millióról kötheti meg. Egyes szakértők szerint a változás ugyanakkor bizonyos esetekben pozitívumokkal is járhat. A kulcs 25 százalékról 20 százalékra csökkentése a már elfogadott költségvetéssel rendelkezőknél akár pluszforrásokat is eredményezhet a két áfaszint különbségéből adódóan.
A pórul járt nyertessel két eset történhet az Európai Bíróság (EB) vonatkozó döntése alapján: vagy hazai bírósághoz fordul, és amennyiben az elfogadja az EB-döntést, akkor fél év alatt lezárul az ügy, vagy pedig hazai bíróság újra kikéri az EB véleményét, és akkor két évig is tarthat az eljárás. A végeredmény mindkét esetben ugyanazt tükrözi majd: nem EU-konform az új áfaszabályozás. Az Európai Bíróság az általa alkalmazott, a magyarországihoz hasonló áfaarányosítási szabályozás bevezetése és fenntartása miatt marasztalta el Spanyolországot C-204/03. számú ítéletében, 2005. október 6-án. A hivatalos magyar álláspont az, hogy ez az ítélet nem érinti Magyarországot, így a hatályos magyar áfaszabályozás (az állami támogatások után keletkező arányosítási kötelezettség) miatt le nem vont áfa összege az érintett adózóknak utólag sem jár vissza.
(Világgazdaság)
Bóka János: az Európai Bizottság költségvetési javaslata nem mutat utat a versenyképesség helyreállításához
