A légi járat törlése esetén a légi fuvarozó köteles az utasoknak felajánlani a jegy árának visszatérítését vagy átfoglalást a végső célállomásukhoz, jogosultak továbbá díjmentes segítségre (étkezés, telefonhívás, továbbá adott esetben szállás) és kártérítésre, melynek összege a repülőút távolságától függően 250, 400 vagy 600 euró – írja elő a rendelet. Nem kell azonban kártérítést fizetni, amennyiben a fuvarozó legalább az indulás időpontját két héttel megelőzően tájékoztatta az utasokat a járat törléséről vagy kielégítő átfoglalást ajánlott fel, illetve amennyiben bizonyítani tudja, hogy a járat törlését rendkívüli körülmények okozták.
Az Európai Parlament és az EU-tagországokat képviselő uniós tanács tavaly hozta az említett jogszabályt, de a 130 ország 270 légitársaságát tömörítő IATA szövetség, valamint a 9 európai ország 10 diszkont légitársaságának érdekeit képviselő ELFAA szövetség Nagy-Britanniában megtámadta azt, arra hivatkozva, hogy a rendelet nem egyeztethető össze a témában érvényben lévő, úgynevezett montreali egyezménnyel. A brit bíróság fordult az ügyben az EU luxemburgi bíróságához.
A bíróság megállapította, hogy az intézkedések olyan jellegűek, amelyek alkalmasak a légi járatok törlésével vagy jelentős késésével érintett utasokat ért egyes károk azonnali orvoslására, és így lehetővé teszik a rendelet által kitűzött cél megvalósítását. A kártalanítás összege sem tűnik túlzottnak az ítéletről kiadott sajtóközlemény szerint.
(origo.hu)
Antiszemita tartalmak miatt törölt bejegyzéseket a Grok, Elon Musk chatbotja
