Valótlan sztrádaépítési adatokat közöl a kormány

Kormányzati sikerként igyekeznek beállítani az autópálya-fejlesztéseket: a szocialisták kampánya szerint ebben a ciklusban 511 kilométer sztráda épült. A valóság az, hogy az átadásokra 2006 hátralévő részében kerül sor, és a 2002-es kormányváltáskor már 200 kilométer nyomvonalon folyt az építkezés.

Magyar Nemzet
2006. 02. 10. 23:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerepel a Miniszterelnöki Hivatal ismertetőjében az is, hogy még az előző kormány által előkészített szakasz nélkül is 450 kilométerrel bővül a gyorsforgalmi utak hossza. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a héten a Nemzeti Autópálya (NA) Rt., valamint az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nél tett látogatásakor arról beszélt, hogy 245 kilométert már átadtak, további 266 kilométer 2006 végéig elkészül. Az M3-as Füzesabony– Polgár közötti szakaszát a Fidesz által előkészítettként említik, pedig ezen az autópályán 2002 tavaszán már az útburkolat is elkészült, hasonlóképpen az azóta forgalomba helyezett M9-essel és a szekszárdi Duna-híddal együtt. Nem mellékes az sem, hogy az M3-as, M30-as, M7-es és M70-es autópályák új szakaszainál megkötött szerződéssel, illetve építési engedélyekkel rendelkezett az NA Rt., így a hivatalba lépő kabinet meghirdethette a tendereket. Ebben az időszakban lényegében 200 kilométer hosszú nyomvonalon és két folyami hídnál voltak építkezések.

A Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány 2005 végéig összesen 245 kilométer hosszú új autópályát adott át, ebből viszont csak 75 kilométer azon szakaszok hossza (az M5-ös és az M0-s autópályák új szakaszai), amiről a szocialista–liberális kabinet döntött, és azt meg is építtette. A 2002-es kormányváltás évében 64 kilométerrel, 2003-ban 29-cel, 2004-ben 57-tel, 2005-ben pedig 95 kilométerrel bővült a sztrádahálózat hossza. Ugyanakkor nem szabad elfeledkezni arról, hogy az M3-as, M30-as, M7-es, M70-es, valamint az M9-es gyorsforgalmi utak megépítésében (ez összesen 170 kilométer) a polgári kabinetnek is jelentős szerepe volt.

Ennek azért van nagy jelentősége, mert maga az előkészítés – tervezés, engedélyezés, területvásárlás, építési engedély kiadása – gyakran tovább tart, mint az építés, jelentős munka- és anyagi ráfordítás mellett. Ugyanakkor a megkezdett nagyberuházásokat már a Medgyessy-kabinet adta át, így például az autópálya-hálózathoz kapcsolódóan az Oszlárnál épült Tisza-hidat (ez az átkelő kapcsolta be a Tiszántúlt az autópálya-hálózatba), valamint a szekszárdi Duna-hidat. Új sztrádának ugyan nem számít, de meghatározó fejlesztés volt a polgári kormány időszakában az M7-es Érd–Zamárdi közötti szakaszának felújítása és a hiányzó fél autópálya megépítése a 90–110-es kilométerszelvények között.

Az országban jelenleg 266 kilométer hosszú autópálya épül – ezekről már ténylegesen a Medgyessy- és a Gyurcsány-kabinet döntött –, az új szakaszokat (M3-as, M35-ös, M5-ös, M7-es, dunaújvárosi Duna-híd a felvezető M8-as szakasszal) a tervek szerint év végéig helyezik forgalomba. A kormány tájékoztatása és a szocialista kampány szerint a Fidesz összesen hét kilométer új autópályát adott át. Ebből az állításból kihagyták az 1998 őszén forgalomba helyezett M3-as Gyöngyös–Füzesabony közötti 44 kilométer hosszú szakaszát is. Pedig ezt az autópályát is a polgári kormány adta át.
A hivatalos tájékoztatással szemben jelentős infrastruktúra-fejlesztésekre is sor került 1998– 2002 között. A már említett autópálya-fejlesztések és -előkészítések mellett jelentős volt az országos úthálózathoz kapcsolódó hídépítési és felújítási program. Emellett a polgári kormány viszszavásárolta az M1-es autópálya Győr–Hegyeshalom közötti, magántőkéből épült, nagyon drágán üzemeltetett szakaszát is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.