Felülvizsgálja a Fidesz az autópálya-szerződéseket, ha kormányra kerül – mondták a Világgazdaságnak az ellenzéki párt politikusai. Hozzátették: meg kell vizsgálni, hogy az indokolatlanul drága kontraktusokat miként lehet olcsóbbá tenni, s az esetleges forrásmegtakarításokat át kell forgatni a közútfelújításokra. Varga Mihály, a Fidesz alelnöke szerint ez nem jelenti az építések leállítását, a szerződések tartalmának felülvizsgálatáról van szó.
„Minden szerződést, amelyet problémásnak látunk, minden adásvételt, amely szerintünk kárt okozott, minden kötelezettségvállalást, amely ésszerűtlen volt, be fogunk mutatni a nyilvánosságnak minisztérumról minisztériumra haladva” – fogalmazott Orbán Viktor, a Fidesz elnöke egy interjújában. Az ellenzéki párt választási programjában annyi szerepel e témáról, hogy az 1998–2002 között elkezdett autólya- és hídépítéseket folytatják majd kormányra kerülésük esetén.
A szerződéseket a Ptk. alapján kötik, az attól való elállást is az szabályozza – mondta Reményik Kálmán, a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: a szerződéstől el lehet állni, de az így keletkezett valamennyi kárt meg kell fizetni. Ha bizonyítható, hogy a versenyben nem a törvények szerinti, és emiatt nem a feltételeket teljesítő legkedvezőbb ajánlat nyert, illetve hanyagul jártak el, annak lehetnek következményei. Az előbbiek miatt jogorvoslat kérhető, lévén szó közbeszerzésről. Aki tud jogszerűtlenségről, az köteles is megtenni a megfelelő lépést – szögezte le Reményik Kálmán, de – mint mondta –, az NA Zrt. gyakorlatában ilyen nem fordult elő.
A sztrádaépítésekre kiírt közbeszerzéseken rendkívül nagy a verseny, különösen, amióta uniós tagok vagyunk. Az nyer, aki a kiírás szerinti műszaki paraméterekre a lehető legjobb árat ajánlja. Az egyre szélesedő versenyre példa az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti szakaszának most futó tendere is: hét pályázó versenyez a megbízásért a tárgyalási szakaszban.
Reményik Kálmán emlékeztetett arra is, hogy a sztrádák műszaki paramétereit a magyar szabvány határozza meg, s ez sok esetben szigorúbb, mint a szomszédos országokban. Emiatt a közelmúltban a szaktárca megbízásából szakértői csapat vizsgálta felül a hazai előírásokat. Megállapították: a közlekedésbiztonság maximális figyelembevételével történő módosításokkal hosszú távon 5-20 százalék megtakarítás érhető el. Ez több tényezőből tevődhet össze: például az elválasztó sáv keskenyebbé tétele autópályán, a pihenőhelyek számának csökkentése, keskenyebb mezőgazdasági utak tervezése és kivitelezése.
(vg.hu, portfolio.hu)

Szentkirályi Alexandra: Aki Brüsszelben elárulja a magyarokat, az nem méltó a budapestiek szolgálatára – videó