A Fidesz felülvizsgálná az autópálya-szerződéseket

Az MSZP–SZDSZ-kormány alatt kötött autópálya-szerződések felülvizsgálatát tervezi a Fidesz, ha megnyeri a választásokat. Az ellenzéki párt drágának tartja az építkezéseket. Nemzetközi összehasonlításban nincs mit szégyellnünk – állítja az Na Zrt. –, de a szabványok módosításával olcsóbbá tehetők a beruházások.

MNO
2006. 03. 22. 7:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felülvizsgálja a Fidesz az autópálya-szerződéseket, ha kormányra kerül – mondták a Világgazdaságnak az ellenzéki párt politikusai. Hozzátették: meg kell vizsgálni, hogy az indokolatlanul drága kontraktusokat miként lehet olcsóbbá tenni, s az esetleges forrásmegtakarításokat át kell forgatni a közútfelújításokra. Varga Mihály, a Fidesz alelnöke szerint ez nem jelenti az építések leállítását, a szerződések tartalmának felülvizsgálatáról van szó.

„Minden szerződést, amelyet problémásnak látunk, minden adásvételt, amely szerintünk kárt okozott, minden kötelezettségvállalást, amely ésszerűtlen volt, be fogunk mutatni a nyilvánosságnak minisztérumról minisztériumra haladva” – fogalmazott Orbán Viktor, a Fidesz elnöke egy interjújában. Az ellenzéki párt választási programjában annyi szerepel e témáról, hogy az 1998–2002 között elkezdett autólya- és hídépítéseket folytatják majd kormányra kerülésük esetén.
A szerződéseket a Ptk. alapján kötik, az attól való elállást is az szabályozza – mondta Reményik Kálmán, a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. elnök-vezérigazgatója. Hozzátette: a szerződéstől el lehet állni, de az így keletkezett valamennyi kárt meg kell fizetni. Ha bizonyítható, hogy a versenyben nem a törvények szerinti, és emiatt nem a feltételeket teljesítő legkedvezőbb ajánlat nyert, illetve hanyagul jártak el, annak lehetnek következményei. Az előbbiek miatt jogorvoslat kérhető, lévén szó közbeszerzésről. Aki tud jogszerűtlenségről, az köteles is megtenni a megfelelő lépést – szögezte le Reményik Kálmán, de – mint mondta –, az NA Zrt. gyakorlatában ilyen nem fordult elő.

A sztrádaépítésekre kiírt közbeszerzéseken rendkívül nagy a verseny, különösen, amióta uniós tagok vagyunk. Az nyer, aki a kiírás szerinti műszaki paraméterekre a lehető legjobb árat ajánlja. Az egyre szélesedő versenyre példa az M7-es Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti szakaszának most futó tendere is: hét pályázó versenyez a megbízásért a tárgyalási szakaszban.
Reményik Kálmán emlékeztetett arra is, hogy a sztrádák műszaki paramétereit a magyar szabvány határozza meg, s ez sok esetben szigorúbb, mint a szomszédos országokban. Emiatt a közelmúltban a szaktárca megbízásából szakértői csapat vizsgálta felül a hazai előírásokat. Megállapították: a közlekedésbiztonság maximális figyelembevételével történő módosításokkal hosszú távon 5-20 százalék megtakarítás érhető el. Ez több tényezőből tevődhet össze: például az elválasztó sáv keskenyebbé tétele autópályán, a pihenőhelyek számának csökkentése, keskenyebb mezőgazdasági utak tervezése és kivitelezése.
(vg.hu, portfolio.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.